Opinió

Cultiva una mentalitat guanyadora (1)

Una mentalitat guanyadora està centrada en allò que et fa fort, i no en allò que et fa dèbil. Molts cops recomano a les empreses oblidar-se de les anàlisis DAFO, ja que l’ésser humà tendeix a moure’s més per la por al dolor que per l’emoció del plaer

Un empresari amb qui treballo no veu mai problemes a res i, els qui el coneixen, sempre en parlen com si això fos un defecte, per ser un bon empresari, ja que, segons sembla, per ser empresari has de ser poruc i conservador de mena. A la pràctica, però, ha passat de dirigir una empresa que facturava cent mil euros a una que en factura cinquanta milions. Com? He vist empresaris amb grans idees i grans equips fracassar per no tenir una mentalitat adaptada al creixement dels seus negocis. En canvi, empresaris com el de l’exemple inicial se n’han sortit, no només perquè tenien un bon producte o servei, sinó perquè la mentalitat que els acompanya és profundament guanyadora. Una mentalitat on la derrota no existeix i l’empat no és sinó una possibilitat remota. Quan jugues a guanyar, quan treballes en objectius de creixement engrescadors, poden passar moltes coses, però sempre acabaràs el partit creient més en tu mateix i gaudint del joc.

I aquesta és la primera de les claus d’una mentalitat guanyadora: els grans objectius. Quan demano a un empresari pels seus objectius a curt, mitjà i llarg termini, sempre em respon amb creixements realistes. La filosofia dels objectius SMART ha fet molt de mal al món empresarial, ja que converteix l’empresari en el seu propi advocat del diable, aquell que li diu que ha de perseguir objectius raonables i realistes, i tocar de peus a terra. I això té dos problemes: desmotiva i et fa perdre oportunitats. Desmotiva perquè no hi ha millor manera d’afrontar un repte que amb passió. I no hi ha millor manera d’apassionar-se que marcant-te un objectiu que et faci somiar. Tinguis el nivell que tinguis, no jugues un primer partit de Roland Garros pensant arribar a quarts, sinó guanyar-lo algun dia: només així t’entrenaràs amb passió i tindràs l’oportunitat de sortir-te’n. Al contrari del que diuen molts, no assolir un objectiu no frustra. El que frustra és assolir-lo i adonar-te que no era prou ambiciós. Vols un consell? Agafa un tros de paper i apunta el que voldries aconseguir per al teu negoci i la teva vida. Sigues sincer (no realista) amb tu mateix.

Allò que et fa fort.

En segon lloc, una mentalitat guanyadora està centrada en allò que et fa fort i no en allò que et fa dèbil. Molts cops recomano a les empreses oblidar-se de les anàlisis DAFO, ja que l’ésser humà tendeix a moure’s més per la por al dolor que per l’emoció del plaer, i això et fa perdre focus en les prioritats de la teva empresa i en els teus objectius ambiciosos, per centrar-se a evitar riscos i suavitzar les debilitats. Això, malgrat el que et sembli, no t’ajudarà a créixer, sinó que evitarà que t’enfonsis, simplement. Per això recomano centrar-se en les fortaleses de la teva empresa. L’empresari de qui parlava al principi fa això de manera natural: se centra en allò que sap que donarà resultat i ho promou sense pensar-s’hi gaire. Replica constantment el model d’èxit i, en lloc de treballar les seves debilitats, les supera amb les seves fortaleses. I això, a més, també el du a veure les fortaleses de la gent i, per això, sabent les seves limitacions, es rodeja d’un equip (intern o extern) que aporti valor a les fortaleses sobre les quals construeix. Demana’t constantment quines són les fortaleses de la teva empresa i com estàs alimentant-les cada dia.

Per últim, una mentalitat guanyadora està centrada en l’acció i no en la reacció. El dia a dia de l’empresa ens porta a rebre trucades, respondre e-mails, queixes de clients, comandes, proveïdors incomplidors, impagats, pòlisses cancel·lades, crisis, mercats esgotats… Si, simplement, reacciones a tot el que passa al teu voltant, estaràs alimentant l’statu quo i retornant constantment allà on eres abans del problema al qual has reaccionat. Si vols créixer, en canvi, has d’apuntar alt i tractar de superar aquesta situació inicial i passar a un estadi superior de creixement. Per aquest motiu, l’empresa necessita una mentalitat clarament proactiva, que millori, innovi i ajudi constantment els seus clients i el seu equip. Que no reaccioni per defecte, sinó que se centri a portar la iniciativa, acostar-se als clients abans no vinguin ells, ajudar-los, crear nou negoci de manera proactiva i fer créixer els teus beneficis sobre la base de nous productes i serveis, o simplement noves maneres de presentar-los. Fes-te una pregunta: quina part del teu temps dediques a reaccionar en comparació amb actuar?

En el pròxim número l’article tractarà sobre l’equip directiu eficaç.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.