opinio

Innovar és avançar-te al mercat proactivament

En primer lloc, innovar és, com tothom entén, pensar nous productes i serveis; i això no s’aconsegueix amb un departament de recerca, desenvolupament i innovació (R+D+I), sinó des del dia a dia de l’empresa. És a dir, entenent que pensar nous productes ha de formar part d’una cultura empresarial dedicada a aportar cada cop més valor al client actual i futur

És habitual que les empreses pensin en nous productes i serveis quan volen millorar els seus resultats, el gran repte és fer-ho d’una manera constant i avançada a les necessitats del mercat.

Un negoci pròsper pensa permanentment en la seva oferta, en els productes que ven i els serveis que presta. L’èxit de l’empresa familiar, per tant, es troba també en la capacitat d’innovació que tingui i com la dirigeix per crear ofertes atractives per als clients i els potencials clients. Sovint, però, aquest repte només s’afronta quan els clients o el mercat ho demanen, en lloc de dirigir nosaltres el nostre propi camí, atenent els clients i el mercat com a variables de quelcom més gran: la nostra estratègia. De fet, una de les claus del creixement d’una empresa és pensar constantment com millorar l’oferta al client, digui el que digui aquest i el mercat: avançant-nos-hi. De fet, com deia Henry Ford: “Si li hagués preguntat a la gent què volia, m’haurien dit que un cavall més ràpid, no un cotxe.”

Què és innovar, doncs?

En primer lloc, innovar és, com tothom entén, pensar nous productes i serveis; i això no s’aconsegueix amb un departament de recerca, desenvolupament i innovació (R+D+I), sinó des del dia a dia de l’empresa. És a dir, entenent que pensar nous productes ha de formar part d’una cultura empresarial dedicada a aportar cada cop més valor al client actual i futur. L’empresa d’etiquetes 3M, per exemple, té com a política empresarial obtenir més del 25% dels seus ingressos de nous productes i serveis. Això, com pots comprendre, posa una pressió sana sobre tots els departaments de l’empresa a l’hora de treballar i avaluar la feina feta. No s’hi val només a créixer amb allò que ja fèiem, sinó que cal anar més enllà i pensar en nous productes i serveis.

En segon lloc, innovar és també adaptar productes i serveis actuals a nous públics, de manera que la innovació passi, en aquest cas, per una nova manera de veure aquell producte. Per exemple, les fulles d’afaitar estaven dirigides a homes, però les empreses del sector van entendre que les dones també podien necessitar-les i aleshores van iniciar noves línies de negoci, amb petits canvis estètics o d’ús que permetessin accedir a un mercat més ampli. Un altre exemple és el dels bolquers per a adults o el de cosmètics per a homes, dos casos on s’ha adaptat un producte per ampliar el públic al qual es dirigeix.

Per últim, innovar també pot ser crear nous formats o noves maneres de presentar els teus productes i serveis, de forma que aportin més valor als teus clients. Per exemple, hi ha empreses que a la venda del seu producte hi afegeixen serveis d’alt valor afegit que ningú no havia ofert mai. Això és una manera de convertir el producte en quelcom més: en un servei. I, a la inversa, hi ha serveis que es productivitzen per accedir a públics concrets. Els programes fets per consultors en són un bon exemple: “Pots treballar amb mi de manera totalment a mida o apuntar-te a un programa estructurat que t’aportarà també molt de valor a un preu més reduït.”

Però si avui llegissis aquest text i decidissis innovar, tampoc no estaríem en el camí del creixement sostingut, sinó que hauríem tingut un bon dia, un dia creatiu; i, com bé saps, l’empresa no viu de dies creatius, sinó que viu de la constància, també en la creativitat. Llavors, per ser innovador sistemàticament només cal seguir cinc passos:

1. Dedica una estona cada dia a pensar com anar més enllà amb els teus clients i el teu negoci. No cal que sigui molta estona, però sí que sigui productiva, per això haurà de ser tranquil·la i centrada en l’objectiu: innovar.

2. També pots posar el teu equip a pensar, almenys trimestralment, sobre com innovar com a empresa, fent-se preguntes com: “Què podríem prometre als nostres clients que fins ara era impossible?”

3. Implica-hi tota l’empresa i no només el departament operatiu. Des d’administració a màrqueting, tots poden aportar idees basades en les seves experiències amb clients i potencials clients.

4. Estructura aquesta innovació en forma de reunions, grups de treball o simples fulls en blanc a les taules dels treballadors. En tot cas, crea una estructura que permeti innovar sense haver de pensar què farem avui.

5. No busquis la perfecció, sinó l’èxit. La idea perfecta deixa de ser-ho quan el món canvia constantment. Pensa en una idea, porta-la al 80 per cent i llança-la.

Per últim, prova, prova i prova. No hi ha cap idea que funcioni des del paper, et caldrà engegar la maquinària i dedicar-hi els recursos necessaris per comprovar si és la bona. Si actues amb mentalitat d’escassedat i no hi dediques l’atenció i els recursos necessaris, mai no sabràs si aquella idea és un èxit.

En el pròxim capítol l’article tractarà sobre la capacitat perquè l’empresa creixi



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.