Opinió

Innovar és avançar-te al mercat proactivament

En primer lloc, innovar és, com tothom entén, pensar nous productes i serveis; i això no s’aconsegueix amb un departament de recerca, desenvolupament i innovació (R+D+I), sinó des del dia a dia de l’empresa. És a dir, entenent que pensar nous productes ha de formar part d’una cultura empresarial dedicada a aportar cada cop més valor al client actual i futur

És habi­tual que les empre­ses pen­sin en nous pro­duc­tes i ser­veis quan volen millo­rar els seus resul­tats, el gran repte és fer-ho d’una manera cons­tant i avançada a les neces­si­tats del mer­cat.

Un negoci pròsper pensa per­ma­nent­ment en la seva oferta, en els pro­duc­tes que ven i els ser­veis que presta. L’èxit de l’empresa fami­liar, per tant, es troba també en la capa­ci­tat d’inno­vació que tin­gui i com la diri­geix per crear ofer­tes atrac­ti­ves per als cli­ents i els poten­ci­als cli­ents. Sovint, però, aquest repte només s’afronta quan els cli­ents o el mer­cat ho dema­nen, en lloc de diri­gir nosal­tres el nos­tre propi camí, ate­nent els cli­ents i el mer­cat com a vari­a­bles de quel­com més gran: la nos­tra estratègia. De fet, una de les claus del crei­xe­ment d’una empresa és pen­sar cons­tant­ment com millo­rar l’oferta al cli­ent, digui el que digui aquest i el mer­cat: avançant-nos-hi. De fet, com deia Henry Ford: “Si li hagués pre­gun­tat a la gent què volia, m’hau­rien dit que un cavall més ràpid, no un cotxe.”

Què és inno­var, doncs?

En pri­mer lloc, inno­var és, com tot­hom entén, pen­sar nous pro­duc­tes i ser­veis; i això no s’acon­se­gueix amb un depar­ta­ment de recerca, desen­vo­lu­pa­ment i inno­vació (R+D+I), sinó des del dia a dia de l’empresa. És a dir, ente­nent que pen­sar nous pro­duc­tes ha de for­mar part d’una cul­tura empre­sa­rial dedi­cada a apor­tar cada cop més valor al cli­ent actual i futur. L’empresa d’eti­que­tes 3M, per exem­ple, té com a política empre­sa­rial obte­nir més del 25% dels seus ingres­sos de nous pro­duc­tes i ser­veis. Això, com pots com­pren­dre, posa una pressió sana sobre tots els depar­ta­ments de l’empresa a l’hora de tre­ba­llar i ava­luar la feina feta. No s’hi val només a créixer amb allò que ja fèiem, sinó que cal anar més enllà i pen­sar en nous pro­duc­tes i ser­veis.

En segon lloc, inno­var és també adap­tar pro­duc­tes i ser­veis actu­als a nous públics, de manera que la inno­vació passi, en aquest cas, per una nova manera de veure aquell pro­ducte. Per exem­ple, les fulles d’afai­tar esta­ven diri­gi­des a homes, però les empre­ses del sec­tor van enten­dre que les dones també podien neces­si­tar-les i ales­ho­res van ini­ciar noves línies de negoci, amb petits can­vis estètics o d’ús que per­me­tes­sin acce­dir a un mer­cat més ampli. Un altre exem­ple és el dels bol­quers per a adults o el de cosmètics per a homes, dos casos on s’ha adap­tat un pro­ducte per ampliar el públic al qual es diri­geix.

Per últim, inno­var també pot ser crear nous for­mats o noves mane­res de pre­sen­tar els teus pro­duc­tes i ser­veis, de forma que apor­tin més valor als teus cli­ents. Per exem­ple, hi ha empre­ses que a la venda del seu pro­ducte hi afe­gei­xen ser­veis d’alt valor afe­git que ningú no havia ofert mai. Això és una manera de con­ver­tir el pro­ducte en quel­com més: en un ser­vei. I, a la inversa, hi ha ser­veis que es pro­duc­ti­vit­zen per acce­dir a públics con­crets. Els pro­gra­mes fets per con­sul­tors en són un bon exem­ple: “Pots tre­ba­llar amb mi de manera total­ment a mida o apun­tar-te a un pro­grama estruc­tu­rat que t’apor­tarà també molt de valor a un preu més reduït.”

Però si avui lle­gis­sis aquest text i deci­dis­sis inno­var, tam­poc no estaríem en el camí del crei­xe­ment sos­tin­gut, sinó que hauríem tin­gut un bon dia, un dia cre­a­tiu; i, com bé saps, l’empresa no viu de dies cre­a­tius, sinó que viu de la constància, també en la cre­a­ti­vi­tat. Lla­vors, per ser inno­va­dor sis­temàtica­ment només cal seguir cinc pas­sos:

1. Dedica una estona cada dia a pen­sar com anar més enllà amb els teus cli­ents i el teu negoci. No cal que sigui molta estona, però sí que sigui pro­duc­tiva, per això haurà de ser tran­quil·la i cen­trada en l’objec­tiu: inno­var.

2. També pots posar el teu equip a pen­sar, almenys tri­mes­tral­ment, sobre com inno­var com a empresa, fent-se pre­gun­tes com: “Què podríem pro­me­tre als nos­tres cli­ents que fins ara era impos­si­ble?”

3. Implica-hi tota l’empresa i no només el depar­ta­ment ope­ra­tiu. Des d’admi­nis­tració a màrque­ting, tots poden apor­tar idees basa­des en les seves experiències amb cli­ents i poten­ci­als cli­ents.

4. Estruc­tura aquesta inno­vació en forma de reu­ni­ons, grups de tre­ball o sim­ples fulls en blanc a les tau­les dels tre­ba­lla­dors. En tot cas, crea una estruc­tura que per­meti inno­var sense haver de pen­sar què farem avui.

5. No bus­quis la per­fecció, sinó l’èxit. La idea per­fecta deixa de ser-ho quan el món can­via cons­tant­ment. Pensa en una idea, porta-la al 80 per cent i llança-la.

Per últim, prova, prova i prova. No hi ha cap idea que fun­ci­oni des del paper, et caldrà enge­gar la maquinària i dedi­car-hi els recur­sos neces­sa­ris per com­pro­var si és la bona. Si actues amb men­ta­li­tat d’escas­se­dat i no hi dedi­ques l’atenció i els recur­sos neces­sa­ris, mai no sabràs si aque­lla idea és un èxit.

En el pròxim capítol l’arti­cle trac­tarà sobre la capa­ci­tat perquè l’empresa creixi



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.