Solarprofit s’adjudica la instal·lació solar més gran del país per a l’autoconsum
La firma d’energies renovables, que es troba en plena expansió, es traslladarà a una nau de 1.200 m²
La companyia promet estalvis en la factura elèctrica de fins al 60%
L’especialista en energies renovables Solarprofit lliurarà a finals d’any una instal·lació de panells solars de 800 kW, la de major potència feta mai a Catalunya per a l’autoconsum. La companyia prefereix no detallar, de moment, el nom del client.
Fins ara, el projecte més gran que la companyia havia aconseguit a Catalunya era de 600 kW, per a la cadena de supermercats Bon Preu. No obstant això, a la resta de l’Estat, Solarprofit té el rècord en una instal·lació a Madrid capaç de produir 850 kW d’electricitat.
Segurament, ben aviat es tornaran a superar aquestes fites. La tendència a projectes d’envergadura cada cop més importants es deu a la incorporació de les grans companyies a l’aposta per l’energia solar per a l’autoconsum, seguint l’empremta deixada per altres pioneres que van vèncer un clima força negatiu al voltant de l’energia solar com a conseqüència dels desencerts polítics del passat. “Han estat set anys d’una campanya ferotge del lobby d’afectats per la decisió del govern espanyol de tallar les ajudes a les renovables”, subratlla Roger Fernández, cofundador de l’empresa amb Òscar Gómez. Entre els mites que alguns van alimentar intencionadament està l’anomenat “impost al sol”, un peatge per a l’autoconsum elèctric, que mai s’ha arribat a aplicar efectivament, però que ha actuat com a fre per a noves aventures en aquest terreny.
Per fer caure les resistències inicials, Solarprofit va optar per no vendre instal·lacions sinó per formalitzar acords de subministrament de l’energia barata que el client genera a casa gràcies a panells que no ha de pagar. És el que es coneix com power purchase agreement o ppa. Solarprofit s’encarrega de finançar el cost de la instal·lació a través del banc, i el client només ha de pagar el rebut del que consumeix. La tarifa que cobra l’empresa catalana sol ser entre un 50 i un 60% més barata que la del distribuïdor elèctric convencional. “L’estalvi és tan evident i el que proposem, tan clar, que qui no fa el pas és simplement per desconeixement”, subratlla Fernández. El compromís mediambiental i l’encariment de la factura elèctrica en el mercat tradicional han fet la resta, i cada cop hi ha més empreses que fan el pas de l’autoconsum.
Solarprofit va dirigir les primeres passes al sector industrial. Bàsicament perquè necessitaven casos d’èxit i clients que es poguessin convèncer amb l’evidència dels números. No ha estat fins fa dos anys que van entrar progressivament en el client domèstic. La porta d’accés van ser els directius de les grans empreses que després de provar-ho a la feina, volien una instal·lació similar a casa seva. El boca-orella ha fet la resta i avui dia un 40% del negoci és del client residencial. Dels 10 milions que Solarprofit preveu facturar aquest any, 4 provindran d’aquest sector.
Vendes disparades.
Aquest salt d’escala obligarà la companyia vallesana a migrar a unes instal·lacions més grans. En l’actualitat ocupen dues naus de 600 m² cada una que s’han quedat petites, per la qual cosa es traslladaran a unes dependències de 1.200 m².
SOLARPROFIT
Cintura per canviar el model de negoci
Si una cosa han demostrat Roger Fernández i Òscar Gómez és flexibilitat per adaptar el negoci a les condicions radicalment canviants del mercat de les energies renovables. Solarprofit va néixer el 2013 de les cendres d’Inam Enginyeria, que havia vist la llum el 2007 i que va arribar a facturar 8 milions, en ple boom de la indústria fotovoltaica, per caure posteriorment a una desena part.
El cognom “enginyeria” designava més aviat una voluntat de ser perquè des de ben aviat la major part de la facturació va venir del vessant de la distribució de productes. “Vam començar com una enginyeria que distribueix i vam créixer tant que ens vam convertir en una distribuïdora amb serveis d’enginyeria”, reconeix Fernández. Al caliu de les ajudes al sector, l’empresa va créixer molt durant l’època del govern de Zapatero. Fins que la festa es va acabar en sec, quan el PP, en plena crisi econòmica, va decidir no continuar subvencionant l’energia. “Sense ajudes, els inversors van marxar i els 1.200 clients que teníem es van reduir a 5”, recorda Gómez. No quedava cap més remei que reinventar-se, i d’aquella reflexió va néixer Solarprofit: enfocada inicialment a les grans empreses molt solvents a les quals poder seduir amb un producte competitiu, va passar a ser una mena d’operador d’energia que factura per consum.