Empreses

BMLD posa disseny a la il·luminació en gran

L’estudi barceloní és present en divuit projectes, com ara l’hotel Nobu, de Robert de Niro Crida al reconeixement d’una professió aquí desconeguda

Birgit Walter, una alemanya que va arribar de nena amb els seus pares a Barcelona, va fundar, ara fa disset anys, BMLD, un estudi de disseny d’il·luminació independent, en uns anys en què aquesta professió no es coneixia a casa nostra. “Vam ser pioners a Barcelona en una professió que encara és molt desconeguda i mal interpretada”, assegura. El disseny d’il·luminació va néixer als Estats Units als anys seixanta, després d’una crisi que va afectar el món del teatre, quan els il·luminadors van començar a treballar per als arquitectes, buscant un altre lloc on guanyar-se la vida.

Des de Nova York, la professió va arrelar també a Londres. Tan sols en aquestes dues ciutats, hi ha centenars d’estudis, “mentre que a l’Estat n’hi ha només sis i, a Catalunya, quatre”, apunta Walter.

A BMLD fan projectes d’il·luminació arquitectònics per a espais permanents. “Analitzem els projectes des del punt de vista espacial, estudiem els requisits funcionals i proposem un plantejament lumínic que s’integri en l’arquitectura, realci l’espai, compleixi amb els seus requisits funcionals d’acord amb la normativa i sigui fàcil de mantenir, tant dels del punt de vista econòmic com energètic”, explica.

Walter va tornar a Alemanya durant uns anys, fins que, als disset anys, va decidir instal·lar-se a Barcelona per estudiar interiorisme i va sentir-se atreta pel món de la il·luminació. No s’ho va pensar dues vegades i va marxar cap a Nova York, on va cursar un màster en il·luminació arquitectònica i va començar a treballar amb estudis d’aquella ciutat. S’hi va quedar deu anys, fins que va decidir retornar a Barcelona –“la meva ciutat d’adopció”, diu.

A Nova York, va treballar en estudis que desenvolupaven projectes a gran escala. Així, va formar part de l’equip que projectava la nova il·luminació de les Torres Bessones poc abans que patissin l’atemptat, de les Torres Petronas, a Kuala Lumpur, del Newseum, el primer museu del periodisme, a Washington, i de l’aeroport de Toronto, al Canadà.

Creixement.

“Els Estats Units m’han format com a professional. Allà és inconcebible desenvolupar un projecte arquitectònic sense un dissenyador d’il·luminació, mentre que aquí, a hores d’ara, encara no és així”, afirma. I explica que només “s’exigeix aquesta figura en obres en què la propietat és estrangera”. “Aquí falta desenvolupament de mercat i ens trobem que no es fan gaire obres per a estudis d’una envergadura mitjana. Tanmateix, aportem molt de valor i benefici a la propietat”, assegura.

Al cap d’un any de crear BMLD, l’estudi es va encarregar de la reforma del Palau de la Música. Després, van arribar els projectes del MNAC, dels hotels Vela, Juan Carlos I i Sofia, i de la façana de La Rotonda. Enguany, s’han implicat en divuit projectes, alguns de ja acabats –el restaurant Zela, a l’hotel Met de Londres, obra de Norman Foster i amb Pau Gasol com un dels inversors– i d’altres que encara estan en marxa: l’edifici modernista de Catalana Occident, al passeig de Gràcia, el centre comercial Diagonal Mar, i l’hotel i el restaurant Nobu, de l’actor Robert de Niro i el xef Nobuyuki Matsuhisa, de què una part s’inaugurarà a final d’any. També participen en projectes d’il·luminació de diversos cinemes a l’Índia i d’un balneari urbà. BMLD obrirà, els pròxim dos anys, dues delegacions a Europa.

Un dissenyador d’il·luminació crea un sistema perceptiu, que vol dir, per Walter, que “hi ha una part emocional dins”: “Crees punts focals, llum, ombres, contrastos, ritmes... Tot forma part del llenguatge de la llum. Són espais que et fan vibrar, on t’agrada ser-hi.”

BMLD

FACTURACIÓ
500.000 €
Treballadors
8
Any de fundació
2001
BMLD gestiona i organitza el temps i l’equip per complir amb els requisits creatius, tècnics i de temps dels projectes. “La nostra figura assegura el pressupost”, explica Walter, que afirma que allò que més li agrada són “els projectes amb un fort component humà”.
Percepcions

Cada país, una paleta de color

Birgit Walter identifica els països amb colors, com d’altres ho fan amb sabors o olors. La il·luminació, explica, “és una qüestió cultural; cada país té la seva paleta de color”. Alemanya, diu, és de gris metàl·lic, groc i verd, mentre que a Catalunya ens atorga el beix i el blanc. “Aquí el color és neutre, les fustes són més clares i la llum és molt brillant.” Walter també ha entrat en el món de l’ensenyament. Va ser codirectora i professora del programa de postgrau i màster en disseny d’il·luminació de la UPC, entre el 2010 i el 2016.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.