opinio

Finances artificials

Els serveis financers, doncs, es troben enmig d’una gran revolució, la revolució del big data, que dibuixa tres grans eixos. En primer lloc, es disposa de bases de dades més grans, tant estructurades (números) com no estructurades (textos, àudios i vídeos). En segon lloc, hi intervé l’anàlisi moderna de dades, que fa un ús extensiu de la intel·ligència artificial i de l’aprenentatge automàtic. El tercer eix és la capacitat de realitzar càlculs informàtics més ràpids i econòmics. Els avenços en matèria de computació, el cloud i l’open source han ajudat a democratitzar aquests avenços

Els serveis financers s’estan transformant amb l’ús de les noves tecnologies com el big data i la intel·ligència artificial, la cadena de blocs (més a mitjà termini) i l’internet de les coses. La digitalització està comportant un dels canvis més importants per al sector financer en dècades, cosa que fa que estigui present en totes les estratègies i prestacions de serveis financers. La revolució del big data és la resposta als progressos tecnològics i l’única resposta possible a l’imparable impacte de la digitalització.

D’altra banda, cal tenir en compte que la digitalització ve acompanyada d’un canvi important en el perfil del client financer. El nou client financer es caracteritza per ser un consumidor que vol serveis i productes 24/7, gairebé una exigència de servei en temps real, menys lleial, que busca la simplicitat i que és més educat i exigent en matèria de preus.

‘Big Data’ i Serveis Financers.

La resposta tecnològica i competitiva al nou entorn i al nou mercat depèn de la creació d’algoritmes més intel·ligents capaços de processar més informació que mai, i que en molts casos poden substituir els humans. Els serveis financers, doncs, es troben enmig d’una gran revolució, la revolució del big data, que dibuixa tres grans eixos. En primer lloc, es disposa de bases de dades més grans, tant estructurades (números) com no estructurades (textos, àudios i vídeos). En segon lloc, hi intervé l’anàlisi moderna de dades, que fa un ús extensiu de la intel·ligència artificial i de l’aprenentatge automàtic. El tercer eix és la capacitat de realitzar càlculs informàtics més ràpids i econòmics. Els avenços en matèria de computació, el cloud i l’open source han ajudat a democratitzar aquests avenços.

La intel·ligència artificial.

La intel·ligència artificial és una part de la informàtica dedicada al desenvolupament d’algorismes que permet a una màquina (habitualment un computador) prendre decisions intel·ligents o, si més no, comportar-se com si tingués una intel·ligència semblant a la humana.

L’aprenentatge automàtic (AA) és un camp de la intel·ligència artificial dedicat al disseny, l’anàlisi i el desenvolupament d’algoritmes i tècniques que permeten que les màquines evolucionin. Es tracta de crear programes capaços de generalitzar comportaments a partir del reconeixement de patrons o classificació.

Alguns camps on s’ha aplicat aquest tipus d’aprenentatge són les aplicacions dedicades al processament del llenguatge natural, als algoritmes de cerca, la diagnosi mèdica, la bioinformàtica i la detecció de fraus. En molts casos el límit d’aquests algoritmes és la mateixa imaginació humana.

La intel·ligència artificial i els serveis financers.

I és justament la intel·ligència artificial l’eina que està canviant la indústria de serveis financers. El seu impacte farà que totes les àrees dels serveis financers es vegin afectades a mitjà i llarg termini per les tecnologies d’intel·ligència artificial i aprenentatge automàtic. El màrqueting finances, la distribució i la inversió financera es veuran afectats, i, a mesura que els algoritmes millorin, les finances s’aniran tornant artificials. És a dir, totes les tasques viuran un procés d’automatització.

Una de les àrees en què es fa més palès és el màrqueting financer. Ja avui en dia és màrqueting digital, fet que comporta que els algoritmes siguin els encarregats del procés de la cadena de valor. Els consumidors volen un accés fàcil i permanent als serveis i productes, fet que només s’aconsegueix amb un alt grau d’automatització. A més a més, els nous algoritmes poden ajudar a personalitzar l’experiència digital. Ens estem apropant, doncs, a la possibilitat de tenir un agent financer digital.

La inversió en tecnologia, doncs, permetrà modelitzar dades no estructurades utilitzant tècniques de processament de llenguatge natural per mesurar, per exemple, els sentiments. Els algoritmes i la intel·ligència artificial estan transformant les finances, i són capaços de fer moltes tasques millor que els humans. Per als emprenedors i innovadors, la intel·ligència artificial és una oportunitat d’innovar, crear i millorar productes i serveis financers. L’assignatura pendent encara és la incapacitat de la tecnologia d’humanitzar-se, però a la llarga, la intel·ligència artificial serà capaç d’adquirir eines d’empatia, proximitat i comprensió del context. En un futur no gaire llunyà les finances seran artificials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.