Focus

L’altra pantalla guanya terreny de manera sostinguda

El públic canvia els seus hàbits –i com més va, més bé– per visionar continguts audiovisuals, de manera inexorable va abandonant el consum lineal, per adreçar-se a plataformes que permeten triar el lloc, el dispositiu i el moment de consum.

Segons dades de l’informe L’audiovisual a Catalunya, del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), a partir d’enquestes de Kantar Media i l’Estudi General de Mitjans (EGM) sobre accés a continguts audiovisuals, s’aferma la tendència que augmenta la penetració d’internet, de dos punts del 2016 al 2017, mentre que la televisió perd cinc punts, tot i ser, amb un 80,5% de penetració, el mitjà de més seguiment, alhora que internet es troba en el 78%. En aquesta comparació entre mitjans de comunicació, la ràdio té un 60,5% de penetració; els diaris de paper, un 25%, amb una pèrdua de gairebé dos punts d’un any per l’altre, i les revistes, un 34,7%, amb una pèrdua de fins a quatre punts.

Si fem l’observació de les dades per edats, trobem coses prou reveladores: la televisió continua sent el mitjà amb més penetració entre la franja de població de més edat, de més de 65 anys, amb un 88,9%, però també és el mitjà amb una davallada més gran entre la franja més jove, ja que, entre els 14 i els 19 anys, va passar d’un 82,3% el 2016 a un 73,9% el 2017. En aquest darrer any estudiat també s’observa que la gent gran es va incorporant al consum de l’audiovisual via internet, tot passant d’un 39,8% a un 42,6%. Malgrat tot, continua sent el mitjà que mostra la diferència més àmplia entre edats, fet que permet parlar de bretxa digital: més de cinquanta punts de diferència entre persones d’edats compreses entre els 25 i 34 anys i les de més de 65 anys. Pel que fa a la distribució per sexes, en televisió, hi ha un 79,7% d’homes que la consumeixen i un 81,3% de dones, mentre que pel que fa a internet l’enquesta parla d’un 80,5% d’homes i un 75,7% de dones.

Una altra dada prou esclaridora és que va creixent a les llars catalanes la presència del televisor connectat a internet, amb un guany de fins a cinc punts de l’any 2016 al 2017.

Cal anotar que, del 2012 ençà, la tendència de consum de televisió lineal és a la baixa: si el 2012 es va assolir un pic de 253 minuts, el 2017 ja s’havia davallat fins als 217 minuts. Un retrocés que caldria vincular al creixement de veure televisió per pagament a Catalunya: segons diu l’informe, el 2017 unes 90.000 persones de mitjana miraven diàriament la televisió per pagament, 13.000 més que l’any anterior.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.