Gran angular

Impostos per aturar la crisi climàtica

Fiscalitzar les emissions CO2 i altres gasos amb efecte d’hivernacle s’imposa com una de les grans solucions a curt termini per fer front a l’actual emergència climàtica

A la UE, hi ha poc pes recaptatori dels impostos ambientals
maite vilalta
director general fundador
Hi ha estats cridats a liderar la fiscalització del carboni arreu

La crisi climàtica demana més i més solucions, des de tots els angles, i una arma possible és l’impost, donada la doble qualitat d’instrument corrector de conductes, però també de via de recaptació d’ingressos per a la hisenda pública. L’impost té com a missió compensar el fet que el mercat no és capaç d’internalitzar els costos socials que provoca, i tampoc els ambientals, en aquest cas les disfuncions del canvi climàtic.

Com ha explicat Maite Vilalta, especialista en hisenda pública del departament d’economia de la UB, en la VIII Jornada Ambiental, organitzada per la Familia Torres i la Universitat de Barcelona, la pressió fiscal sobre el CO2 “pot tenir un efecte de doble dividend: a més de corregir danys ambientals, permet generar una recaptació que el govern pot utilitzar per reduir les distorsions existents, de manera que pot aconseguir un benefici extra”. A hores d’ara, els impostos energètics –capítol en què inclouríem la figura que grava les emissions de CO2–, en l’àmbit de la UE, són els que tenen un poder recaptatori més gran dins del ventall d’impostos ambientals, fins a arribar al total del 70%. Això sí, només suposen al voltant del 5% del total d’impostos i cotitzacions socials. Vilalta considera que a Europa, on la pressió fiscal ambiental oscil·la entre el 3,9% respecte al PIB de Dinamarca i l’1,6% d’Espanya “hi ha poc pes recaptatori dels impostos mediambientals, cosa que planteja un interrogant: tenen prou força per fer canviar conductes?” I d’aquí es pot fer una altra reflexió: “Té sentit que cada estat actuï pel seu compte en aquesta matèria? Caldria plantejar una reforma fiscal verda en l’àmbit europeu? O fins i tot mundial?” Vilalta considera que tenint en compte que “avui estem al davant d’una situació d’emergència climàtica, cal actuar”: “No podem esperar que una mà invisible, el mercat, ens tregui d’aquesta situació, i un dels instruments que tenen els governs són els impostos, que no són una solució única, però sí una de principal.” Ja hi ha un important corrent de pensament que considera que cal brandar l’arma fiscal contra el carboni, i un bon exemple és la recent declaració encapçalada per 27 guardonats amb el Premi Nobel d’Economia i 4 expresidents de la Reserva Federal dels EUA en què es considera que un impost sobre el carboni és l’eina més eficaç per reduir les emissions de carboni, “amb l’escala i velocitat que és necessària”.

“L’única solució és imposar un preu explícit al carboni, ja sigui per la via dels impostos o el mercat d’emissions”, afirma, contundent, Jeroen van den Bergh, professor d’investigació ICREA a l’ICTA-UAB. És clar que, com ell ha estudiat a fons i va exposar en la VIII Jornada Ambiental, els acords de la cimera contra el canvi climàtic de París no aconsegueixen harmonitzar una política global per mitigar l’emergència climàtica, fins al punt que, arreu, el preu sobre el carboni, implícit, oscil·la entre els 5 i els 250 dòlars. Això és així perquè “s’estan duent a terme polítiques febles, a partir de subsidis o encoratjant l’acord voluntari per por de perdre una posició competitiva en els mercats de l’exportació”. A més, “la falta d’harmonització entre estats provoca episodis de deslocalització industrial, i així es genera un efecte de fuita de carboni”. I en aquest estat de les coses, la temperatura global es podria enfilar 3º o 4º C, quan el compromís és posar el límit en els 2º.

Van den Bergh creu que hi ha altres arguments de pes per posar preu al CO2, com ara descentralitzar la regulació, atès que “les necessitats d’informació per al regulador minven considerablement”. A més, suposa un estímul permanent per implementar noves tecnologies que redueixin les emissions, amb el benentès que “preus equivocats poden desorientar la innovació”. A més, segons pensa Van den Bergh, els ingressos que es generin podrien servir per compensar els més desafavorits i finançar l’R+D contra la crisi climàtica.

Dos camins.

En aquesta transició cap a la fiscalització del carboni, l’investigador holandès creu que dues vies podrien anar en paral·lel: d’una banda, una coalició climàtica integrada per països ambiciosos, que començarien amb un impost baix sobre el carboni, que s’aniria incrementant amb el temps, a mesura que el club s’anés ampliant. De l’altra, les COP de les Nacions Unides també podrien servir de marc per coordinar polítiques estatals per gravar el CO2, en què es negociarien els tipus i la convergència de preus, alhora que es faria una transferència de recursos financers de països rics a pobres. Els dos camins es podrien trobar en la celebració de les cimeres del clima, en què la coalició climàtica podria donar lliçons sobre el disseny d’una fiscalitat per al CO2. En una anàlisi feta sobre estats emissors que han demostrat ser proclius a participar en acords, aquest club podria estar integrat en un inici per Austràlia, el Brasil, el Canadà, Corea del Sud, Mèxic, el Japó, la Unió Europea, l’Índia i la Xina.

Emilio de las Heras, que fa anys que investiga sobre l’emergència climàtica, creu que a l’Estat espanyol “és urgentíssim accelerar el ritme de transició, i donar un preu al CO2 que internalitzi les externalitats de les tecnologies de combustibles fòssils que caldria erradicar”. De las Heras denuncia el fet que a l’Estat, la gasolina i el gasoil suporten una càrrega impositiva real de només el 6%, i la recaptació que se n’obté, de 14.000 milions d’euros a l’any, amb prou feines cobreix l’anualitat dels costos d’infraestructures de carreteres, de 13.000 milions d’euros. “A més, hi hauríem d’afegir la despesa sanitària del tràfic rodat, de 5.000 milions, i els danys climàtics, difícils de calcular, però que perfectament podrien elevar-se als 10.000 milions d’euros.

La fiscalitat dels hidrocarburs, de 45,7 cèntims per litre, en el cas de la benzina, 33,1 cèntims pel que fa al gasoil i 3 cèntims el quilo de gas natural, “és una veritable calamitat”, a parer de De las Heras, que creu que “caldria una harmonització de la fiscalitat de tots els hidrocarburs en proporció al dany que causen al clima i a la salut”. Una harmonització que, segons estima, hauria de fer convergir l’impost fins a un euro per litre, en el cas de la gasolina i el gasoil, i els 90 cèntims per al gas.

Gravar el CO2 de mica en mica

Emilio de las Heras impulsa, dins la iniciativa ciutadana Citizen’s Climate Lobby Europe, una proposta de fiscalització del carboni que, “amb la voluntat d’evitar un xoc en l’economia, es fixa un recàrrec que si bé comença baix, puja de mica en mica, de manera constant, irreversible però predicible, que obliga empreses i consumidors a prendre decisions relatives a eficiència energètica, inversions i innovació”. La proposta s’engegaria amb un recàrrec inicial de 15 euros per tona de CO2 equivalent, amb increments anuals de 10 euros. Així, el litre de gasolina i gasoil s’encariria tres cèntims el litre el primer any, i dos cèntims anuals després. Una política d’aquesta mena “ajudaria a complir els objectius de París, el 2050.” És important remarcar que aquest model de fiscalitat, anomenat renda climàtica, és neutre: “Per protegir els col·lectius vulnerables i assegurar el suport públic necessari, es tornaria mitjançant tarifa plana, de manera que les famílies de renda mitjana i baixa rebrien més del que hagin pagat pel recàrrec, mensualment o trimestralment, per xec o transferència.” La proposta també inclou aranzels que, per combatre la competència deslleial, gravarien les importacions de països sense impostos al CO2, d’acord amb la seva empremta de carboni. De las Heras creu que els EUA, la Xina i la UE podrien legitimar aquesta política d’aranzels.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.