Opinió

Mercat de l’art, inversió alternativa?

Ens referim, fonamentalment, al de les arts plàstiques, incloent pintura, escultura, dibuix, fotografia, gravats, tapissos i, en segon terme, antiguitats i mobiliari. Les vendes en l’àmbit global l’any passat van ser de 67,4 milers de milions de dòlars. Un 44% als EUA, un 21% al Regne Unit i un 19% a la Xina

L’eco­no­mia i els mer­cats finan­cers estan aquests dies en una mena de llimbs inde­fi­nits. Les deman­des inter­nes tenen encara força, men­tre que la inversió i el sec­tor exte­rior sem­blen massa atents a les vel·leïtats polítiques dels popu­lis­tes decla­rats i dels elec­to­ra­lis­tes ama­gats. Men­tres­tant, i pot­ser per evi­tar tran­si­tar en les vague­tats dels ana­lis­tes que aquests dies ens entre­te­nen, fem un cop d’ull a un dels mer­cats alter­na­tius més citats però més des­co­ne­gut: el mer­cat de l’art.

Ens refe­rim fona­men­tal­ment al de les arts plàsti­ques, inclo­ent pin­tura, escul­tura, dibuix, foto­gra­fia, gra­vats, tapis­sos i, en segon terme, anti­gui­tats i mobi­li­ari. Les ven­des en l’àmbit glo­bal l’any pas­sat van ser de 67,4 milers de mili­ons de dòlars. Un 44% als EUA, un 21% al Regne Unit i un 19% a la Xina. És un mer­cat com­pli­cat per a la inversió. Pri­mer per la gran falta de trans­parència. Des­co­nei­xem els volums i les transac­ci­ons entre pri­vats, per falta d’estadísti­ques i per l’opa­ci­tat fis­cal domi­nant. En el mer­cat amb inter­me­di­ari, el de les gale­ries, fires i cases de sub­has­tes (aques­tes repre­sen­ten un 46% del total), tro­bem actu­al­ment més trans­parència de volums i preus, però seguim des­co­nei­xent en molts casos la iden­ti­tat de com­pra­dors i vene­dors. Com en els mer­cats finan­cers, hi ha un mer­cat pri­mari, la venda de l’artista al com­pra­dor ini­cial, amb o sense inter­me­di­ari, i un mer­cat secun­dari, en què l’artista -esti­gui viu o mort- pot no tenir-hi cap guany. Els preus en el mer­cat pri­mari es fixen –per l’artista o el seu mar­xant- més que per oferta i demanda, per estratègies d’intent de reco­nei­xe­ment. En el secun­dari, tam­poc tenim usu­al­ment garan­ties de fixació de preus d’acord amb la pressió de com­pra i de venda. És cert que tro­bem, en un nom­bre limi­tat d’artis­tes o de tallers, referències abun­do­ses sobre el preu de les transac­ci­ons de les seves obres, però la vola­ti­li­tat és alta. En les oscil·laci­ons juguen un paper l’escas­se­tat o l’abundància, molt impor­tant la moda o la tendència del moment i, sobre­tot, l’existència d’un grup de com­pra­dors –usu­al­ment amb un alt patri­moni- pri­vats o ins­ti­tu­ci­o­nals que com­pe­tei­xen pagant de vega­des preus astronòmics per uns pocs artis­tes. Una altra carac­terística del mer­cat és la irra­ci­o­nal dis­tri­bució del volum de transac­ci­ons. Es cal­cula que un 80% del volum mone­tari de les transac­ci­ons està con­cen­trat en un nom­bre molt reduït d’artis­tes dels cinc grans períodes en què podem divi­dir el mer­cat: old mas­ters o nas­cuts fins a la mei­tat del segle XVIII; segle XIX o nas­cuts entre la mei­tat del XVIII i la mei­tat del XIX; art modern, entre la mei­tat del XIX i la Pri­mera Guerra Mun­dial; art de post­guerra, dels nas­cuts entre el final de la Pri­mera Guerra Mun­dial i el final de la Segona i, final­ment, art con­tem­po­rani per als nas­cuts a par­tir del 1945. És també un mer­cat amb liqui­di­tat limi­tada a mitjà ter­mini. Pri­mer, pels can­vi­ants movi­ments del mer­cat, que poden fer que un artista desit­jat avui, sigui obli­dat demà. Segon, per la impor­tant comissió de transacció de gale­ries i cases de sub­has­tes. Els preus s’incre­men­ten amb aques­tes comis­si­ons i impe­dei­xen a curt ter­mini la veri­ta­ble liqui­di­tat que impli­ca­ria poder des­pren­dre’s d’una obra com­prada recent­ment sense per­dre-hi en una situ­ació d’esta­bi­li­tat teòrica de preus. De vega­des, els comer­ci­ants d’art, temo­ro­sos d’enviar un mis­satge d’il·liqui­di­tat de l’art a un com­pra­dor, insis­tei­xen que la com­pra només es pot fer basada en el desig de tenir un objecte d’art. I és veri­tat, en certa manera, però val­dria la pena que el com­pra­dor d’art no es fes il·lusi­ons d’estar inver­tint en la majo­ria de les oca­si­ons.

Grans for­tu­nes.

El gran mer­cat, com deia molt con­cen­trat en cadas­cuna de les seves cinc èpoques, és un mer­cat ins­ti­tu­ci­o­nal (grans museus ben finançats, fons cor­po­ra­tius, fun­da­ci­ons, etc.) i de grans for­tu­nes. És un mer­cat més trans­pa­rent i líquid, però tot i així sense grans garan­ties. En aquest pri­mer semes­tre del 2019, les tres obres venu­des per un preu més alt han estat un Monet (Meu­les) del 1890 (per més de 110 mili­ons de dòlars); un Jeff Koons, el conill metal·lit­zat de… 1986! (91 mili­ons de dòlars), per cert l’obra més cara d’un artista viu, i final­ment, el Buf­falo II, de Robert Rausc­hen­berg, un collage del 1964 (quasi 90 mili­ons de dòlars); totes tres molt per sobre de la quarta, una ara­nya de Louise Bour­ge­ois del 1997, per la qual es van pagar només 32 mili­ons. En tot cas, els com­pra­dors d’aques­tes i de qual­se­vol de les obres milionàries transac­ci­o­na­des tenen poca o cap garan­tia que podrien even­tu­al­ment recu­pe­rar la seva inversió. Un mer­cat només per a rics? De cap manera, hi ha art per a mol­tes but­xa­ques –no per a totes- i fons d’inversió en art que per­me­ten diver­si­fi­car. En tot cas, un com­pli­cat mer­cat alter­na­tiu no ben bé d’inversió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.