Empreses

Bluephage obre una ronda d’1 milió d’euros

. Aquesta ‘spin off’ de la Universitat de Barcelona ha desenvolupat una nova tecnologia d’anàlisi de la qualitat microbiològica de l’aigua

L’entrada en vigor d’una directiva pot afavorir la difusió de la tecnologia de Bluephage

Bluephage, companyia que ha desenvolupat una innovadora tecnologia d’anàlisi de la qualitat microbiològica de l’aigua, afronta el 2020 amb el repte de cloure amb èxit la ronda de finançament d’1 milió d’euros que acaba d’obrir.

Com explica el CEO i cofundador, Enric Queralt: “Ja comencem a tenir núvies per a aquesta nova ronda, en què esperem que alguna gran empresa hi participi.” La companyia, una spin off sorgida al si de la Universitat de Barcelona, va rebre el 2017 un finançament de 181.000 euros i l’any següent de 702.000. La previsió de la firma enguany és facturar 70.000 euros.

Aquest 2020 és un any decisiu per al pla de negoci de Bluephage, ja que llança al mercat la darrera generació de la seva tecnologia, el kit que possibilita la detecció ràpida a l’aigua, en menys de cinc hores, de bacteriòfags, que ens indiquen si hi ha presència de virus. Com explica Queralt: “En els darrers cent anys, s’han fet servir essencialment indicadors bacterians, però amb la introducció d’indicadors virals, hi ha un control microbiològic més profund de l’aigua.” Bluephage incorpora dues innovacions: “D’una banda, una soca bacteriana que en presència de virus el que provoca és un canvi de color en la mostra d’aigua i, de l’altra, una aplicació mòbil que ens permet quantificar el color a través d’una seqüència de fotografies i, en conseqüència, la quantitat de virus que hi ha a l’aigua”, explica Queralt. A partir de la certesa que hi ha virus, revelats per un indicador que no és un patogen, és quan es pot determinar que aquella aigua està contaminada i no se li pot donar ús.

Aquest mètode d’anàlisi microbiològica té un ampli ventall de camps en què es pot aplicar: aigua per a consum humà, per a rec, de bany, d’embotelladores, piscifactories, control d’organismes filtradors, com ara els musclos o els sòlids dels llots de depuradora. Camps en què el mètode de Bluphage pot ajudar les empreses que es dediquen a la gestió de l’aigua a “fer un control demostratiu, en què queda ben clar que el tractament funciona correctament”. En espera de la sortida de la tercera generació de la seva eina d’anàlisi microbiològica, Bluephage ja ha testat el producte, en la seva versió més estàndard, en onze estats, entre els quals cal esmentar els EUA, el Canadà, França, Austràlia i l’Índia.

La companyia, amb seu al Prat de Llobregat, juga amb el do de l’oportunitat, ja que fa pocs dies la UE ha aprovat la directiva d’aigües de consum humà, que inclou els indicadors virals com a paràmetre de control. És clar, com diu Queralt, que “la regulació pot esdevenir una palanca de vendes”.

Així mateix, l’Organització Mundial de la Salut (OMS), en les seves guies fa esment de la necessitat de basar el control de l’aigua en indicadors virals. Enric Queralt creu que la prescripció de l’OMS pot afavorir la implementació d’aquesta tecnologia en països en vies de desenvolupament que no tenen prou infraestructures, com depuradores i laboratoris d’anàlisi, per a la gestió de l’aigua. En aquest sentit, Bluephage mostra la seva disposició a treballar amb organismes multilaterals com l’Unicef.

A més, l’empresa del Prat cerca el segment de negoci que configuren potabilitzadores, depuradores, laboratoris i d’altres, dins de l’univers de la gestió de l’aigua. “És bo tenir un mercat diversificat”, com diu Queralt. El model de negoci de l’empresa és “tenir una estructura petita i treballar amb distribuïdors locals, que s’encarreguin de la comercialització a l’última milla, com ja s’està fent a França, Itàlia i Singapur”. Pel que fa al mercat local, Catalunya i Espanya, serà la mateixa empresa la que s’encarregarà de la distribució. De cara al futur, Bluephage té el projecte de dissenyar nous dispositius analítics, de laboratori i de camp, així com un dispositiu que pugui oferir resultats en línia. De fet, com diu Enric Queralt, la idea és fer el vestit a mida al client, i fa aquesta comparació: “Nosaltres fem càpsules de cafè i busquem fabricants de cafeteres per adaptar-nos a les seves necessitats.”

Impuls de tres catedràtics

Aquesta spin off de la UB va néixer el 2016, fruit de la tasca de recerca desenvolupada pel grup MARS (Microbiologia d’Aigües Relacionada amb la Salut) en l’ús dels colifags com a indicadors virals. En el grup fundador de l’empresa hi ha els tres catedràtics que han destacat en l’estudi de la microbiologia de l’aigua: Anicet Blanch, Francisco Lucena i Joan Jofre. Bluephage va ser guanyadora del premi ACCIÓ de l’oficina de París a la millor proposta en l’àmbit de la salut i finalista en el 23è Fòrum d’Inversió d’ACCIÓ.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.