Economia

Els impostos estatals, la gran por de les assessories

Assessors i gestors adverteixen de la impossibilitat de complir amb els terminis, a principi d’abril, mentre fan front a una allau de gestions relacionades amb ERTO i autònoms

La presentació i el pagament dels tributs estatals, previst entre l’1 i el 20 d’abril, són la principal preocupació de les assessories i gestories, que han estat reclamant a l’Estat espanyol una moratòria immediata del calendari de liquidació d’aquests impostos. El Consell de Ministres d’ahir no va aprovar finalment ni un ajornament ni una suspensió de cap declaració tributària gestionada per l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT), com ara l’IVA i l’IRPF, entre altres, i que són els únics que no han quedat afectats per les mesures econòmiques estatals aprovades arran de l’estat d’alarma.

El govern de la Generalitat, per la seva part, ha anunciat ja una moratòria en els terminis d’autoliquidació i pagament de tots els tributs propis i cedits fins que finalitzi aquest estat d’alarma, que demà podria allargar-se fins al 15 d’abril.

Així ho confirma el delegat a Girona de l’Aedaf (Associació d’Assessors Fiscals), Miquel Arxer, que recorda que el termini per presentar la declaració tributària del primer trimestre comença a l’abril, una data a la qual, segons assegura, és gairebé impossible arribar a temps, ja que la majoria de negocis estan tancats o adaptant-se al teletreball: “Les dificultats són infinites perquè, per una part, nosaltres ens hem hagut d’adaptar ràpidament al teletreball, i per l’altra, la majoria de clients han tancat, han focalitzat tots els esforços a sobreviure i també han hagut d’optar pel teletreball en un termini molt curt de temps.”

“A més d’aquesta dificultat tècnica –afegeix Arxer–, hi ha sobretot l’econòmica, perquè totes aquestes empreses es troben en un moment molt delicat pel que fa a liquiditat, i per tant, haver de fer front al pagament d’aquests impostos pot ser una tasca impossible.” En aquest sentit, explica Arxer, una suspensió en les declaracions del primer trimestre podria significar que les microempreses i les pimes poguessin disposar d’una mica més de liquiditat, fet que ajudaria a remuntar la seva activitat.

D’altra banda, l’Agència Tributària ha anunciat que manté el calendari de la campanya de la renda 2019 previst des del dia 1 d’abril al 30 de juny. Assessors i gestors demanen també retardar l’inici de la campanya o bé ampliar el termini de presentació.

Allau de gestions

Les assessories i les gestories han registrat des de dilluns una allau de peticions, sobretot de les pimes i els autònoms, els quals poden aspirar a una ajuda de com a màxim 2.000 euros si han patit una reducció “dràstica i involuntària” dels ingressos. Des del Col·legi de Gestors Administratius de Catalunya s’estima que més d’un 60% dels clients es veuran obligats a presentar un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) durant les properes setmanes, una mesura que ahir ja afectava 271.432 persones. De nou, un dels primers obstacles amb què han topat les oficines d’assessorament i de gestió ha estat la necessitat d’optimitzar el seu propi funcionament intern, ja que és un tipus de negoci que depèn en gran part de l’activitat presencial.

Per poder donar una millor resposta als empresaris i autònoms afectats, el Col·legi de Gestors reclama més transparència en les mesures anunciades pel govern de l’Estat, ja que encara no s’han aclarit molts dubtes sobre com aplicar-les, i això retarda la gestió de molts tràmits importants per a la supervivència de les empreses i la tranquil·litat dels treballadors afectats. A més, insisteix en la necessitat de reforçar el suport a aquest col·lectiu perquè representa més del 90% del teixit empresarial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.