Societat

Educació treballa per acollir al setembre “tot l’alumnat” en més espais, la meitat d’aforament per aula i més docents

Bargalló preveu obrir al juny les escoles dels territoris en fase 2 per fer acompanyament i tutories

El Depar­ta­ment d’Edu­cació tre­ba­lla per ini­ciar el pro­per curs amb “tot l’alum­nat” però dis­tribuït en més espais i amb la mei­tat de l’afo­ra­ment per aula, cosa que reque­rirà de més docents. Així ho ha expli­cat el con­se­ller d’Edu­cació, Josep Bar­galló, a Ràdio 4, on ha afe­git que és “pri­o­ri­tari poder tenir tot l’alum­nat sem­pre”, espe­ci­al­ment els de zero a 12 anys. D’altra banda, ha dit que “abans de l’estiu les esco­les obri­ran” i que ho faran al juny les de ter­ri­to­ris en fase 2, situ­ació que ha espe­rat que hagi asso­lit “tot­hom” al juliol si es manté l’evo­lució actual de la pandèmia. En canvi, ha expli­cat que encara no tenen infor­mació sufi­ci­ent per saber si també es podran obrir llars d’infants, que sí que pre­veu que ho facin al setem­bre.

Bar­galló ha expli­cat que Edu­cació con­ti­nua tre­ba­llant per poder obrir les esco­les al juny però que això s’haurà d’anar fent segons l’evo­lució de la pandèmia als ter­ri­to­ris. Per fer-ho és neces­sari que el ter­ri­tori en qüestió esti­gui en fase 2 i quan així sigui s’obri­ran “per qüesti­ons diver­ses”. En pri­mer lloc, per acom­pa­nyar els alum­nes que can­vien d’etapa però també per poder fer tuto­ries “voluntàries” que per­me­tin als docents esta­blir en quina situ­ació es troba l’alumne de cara a com ha de començar el pro­per curs.

“Al setem­bre sí que obri­rem amb totes les con­di­ci­ons”, ha indi­cat. En aquest sen­tit, la pre­visió és que una aula pugui aco­llir “per regla gene­ral la mei­tat dels alum­nes que aco­llia fins ara” i per això es tre­ba­lla “escola per escola” per saber quins espais tenen i quins es podrien habi­li­tar per ser aules a par­tir del setem­bre. També caldrà adap­tar els hora­ris d’entrada i sor­tida en alguns cen­tres per evi­tar aglo­me­ra­ci­ons.

Aquesta manera de fer és essen­cial en l’etapa de zero a dotze anys i, tot i que es vol­dria per a tot l’alum­nat en gene­ral, el con­se­ller ha reco­ne­gut que amb alum­nes més grans és “més plan­te­ja­ble fer algun tipus d’alter­na­ti­vi­tat”. Tot i això, l’objec­tiu és arri­bar a tots: “Si anem millo­rant com ara fins al setem­bre hem de poder mirar de garan­tir escola per escola d’aco­llir tot l’alum­nat sem­pre”

A banda de més espai, ha reco­ne­gut que caldrà “més pro­fes­so­rat” i ha asse­gu­rat que cal tenir els recur­sos neces­sa­ris per fer-ho a través d’apor­ta­ci­ons de la Unió Euro­pea, de l’Estat i amb l’aixe­ca­ment del límit de des­pesa.

En canvi, no ha pogut garan­tir que també puguin obrir les llars d’infants al juny ja que ha expli­cat que tenen espe­ci­fi­ci­tats que difi­cul­ten com­plir les distàncies de segu­re­tat i neces­si­ten tenir tota la infor­mació per part de les auto­ri­tats sanitàries per deci­dir. El pro­per dijous hi ha una nova reunió entre con­se­llers de les comu­ni­tats i la minis­tra d’Edu­cació, Isa­bel Celaá, on ha espe­rat obte­nir més infor­mació al res­pecte.

Ha afe­git però que la decisió no ha de ser només de l’escola sinó que calen “deci­si­ons comu­nitàries”, en referència a habi­li­tar un permís retribuït per cura de fills o habi­li­tar altres espais que no són llars d’infants.

En canvi, sí s’ha mos­trat opti­mista de cara al setem­bre: “Al setem­bre sí que veig les llars d’infants ober­tes sense pro­blema, amb can­vis amb nom­bre de nois o pro­fes­so­rat” .

D’altra banda, aquest dime­cres començarà la preins­cripció esco­lar que es farà per pri­mer cop, però “no per únic cop”, de manera telemàtica. Bar­galló ha posat sobre la taula que es mol­tes actu­a­ci­ons admi­nis­tra­ti­ves que fins ara es feien de manera pre­sen­cial pas­sin a fer-se “sem­pre” de manera telemàtica. A més, ha garan­tit que tot­hom podrà fer el tràmit perquè es reser­ven qua­tre dies a la pre­sen­tació física de les sol·lici­tuds per a les famílies que no ho puguin de fer de cap altra manera.

Esco­les i ins­ti­tuts oberts “tot l’estiu”

Bar­galló ha con­fiat que al juliol “tot­hom estarà en fase 2” i per tant que les esco­les hagin pogut anar obrint i es man­tin­guin ober­tes per a casals i altres acti­vi­tats. “Les esco­les quan obrin al juny hau­ran de man­te­nir-se ober­tes tot l’estiu per aco­llir aques­tes acti­vi­tats quan cal­gui”, ha decla­rat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.