Societat

Èxit del comerç de proximitat a l’àrea de Barcelona

Obren el 80% de les botigues petites i mitjanes

L’eliminació de la cita prèvia i el fet de poder delimitar els 400 m² permesos van ser factors clau en la pujada de persianes

Satisfacció del sector pel fet de poder fer finalment rebaixes

“El 80% del comerç de proximitat que podia obrir ha obert”, va dir ahir el president de Comertia, l’associació catalana de l’empresa familiar del retail, David Sánchez, molt content de la resposta dels clients el primer dia que la gran àrea de Barcelona entrava en la fase 0,5 de desconfinament.

“Hi estic d’acord”, va valorar Joan Carles Calbet, president de Retailcat, la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya. “El fet de no haver de demanar cita prèvia i que els establiments més grans hagin pogut delimitar una àrea de venda de 400 m² han estat mesures clau”, va assegurar Calbet, que ahir va recordar que “novament aquesta proposta ha sortit de Catalunya, que ha hagut de fer molta pressió, i se n’ha beneficiat tot l’Estat”.

PIMEComerç –la patronal de la petita i mitjana empresa del sector del comerç– també va xifrar en el 80% els establiments que ahir van obrir a l’àrea de Barcelona. El president de l’entitat, Àlex Goñi, va assegurar que a mesura que avanci la setmana cada cop hi haurà més botigues obertes, i va assenyalar que, segons els seus càlculs, en un no res estaran obertes el 90%, “si és que en algunes zones no ho estan ja”, va dir. Per ell, la clau també ha estat l’eliminació de la cita prèvia i la possibilitat de poder fer rebaixes. “A la gent li fa il·lusió i hem d’aprofitar el moment; per a nosaltres és molt bo que encara no estiguin oberts els centres comercials”, va dir Goñi.

Pel que fa a la ciutat de Barcelona, la Fundació Barcelona Comerç estava d’acord amb aquest percentatge del 80% de botigues obertes. L’Ajuntament va especificar que a Ciutat Vella un 70% del comerç va obrir i que a Horta-Guinardó ja es va arribar a un 90%. L’Ajuntament, d’altra banda, va donar dades sobre els mercats municipals: durant el confinament la venda per internet s’ha multiplicat per deu. En total, cada dia han anat a comprar als mercats 38.000 persones.

“Els botiguers ens diuen que han notat que la gent té moltes ganes de sortir, de relacionar-se, de recuperar la normalitat i també de gastar i ajudar-nos, tot i que es troben molt a faltar els bars i les terrasses, que esperem que obrin aviat”, va explicar David Sánchez, que va recordar que “encara és aviat per saber si hi ha establiments que per culpa de la crisi ja no podran obrir més”. Pel que fa a la rectificació del Ministeri de Sanitat en relació amb les rebaixes, opina que “bé està el que bé acaba”. “No podia ser –va insistir– que només es poguessin fer rebaixes per internet.” El mateix opina Joan Carles Calbet, president del lobby Retailcat: “No tenia cap sentit no deixar-nos fer rebaixes si ja hi ha una norma que diu que a les botigues només hi poden entrar el 30% de clients. Què més els fa si fem rebaixes?” Calbet va lamentar que, un cop més, el govern espanyol “hagi marejat” a tothom.

Menys al centre centre

A Barcelona ciutat, així com a la majoria d’eixos comercials i als barris, el petit comerç va apujar la persiana; al centre de la ciutat, on coincideix que hi ha grans establiments de franquícies internacionals i és on es viu més del turisme, les botigues van estar majoritàriament tancades. El passeig de Gràcia feia basarda.

Sí que va obrir al carrer Llúria la popular Ribes i Casals, on hi va haver cua gran part del dia. La més emblemàtica botiga de teixits de Barcelona, de quasi 90 anys d’història, ahir atenia preferentment amb cita prèvia, tot i que les instruccions del govern espanyol deien clarament que ja es podia anar als comerços sense demanar hora. L’allau de clients va posar damunt la taula una altra cosa: que, a part de fer pastissos, durant aquest confinament molta gent ha cosit i s’ha confeccionat la roba. “Vinc a buscar roba per a la meva filla, que va participar en la tercera temporada de Maestros de la costura”, explicava un home que a través del mòbil intentava ajustar-se a les preferències de la noia, que, segons el pare, està aprofitant el confinament per “fer la seva primera col·lecció”. A l’establiment les mesures higièniques eren estrictes i només deixaven entrar un client per a cada treballador.

Algunes botigues haurien pogut obrir lliurement i encara no ho van fer del tot. Com la llibreria Laie, al carrer Pau Claris, que tenia una taula a la porta d’entrada i que només permetia despatxar els clients que anaven a recollir encàrrecs. “Cada botiga du un ritme i algunes prefereixen anar més a poc a poc. Jo crec que a finals de setmana les que avui encara no tenien l’entrada lliure ja estaran obertes del tot”, va afirmar Joan Carles Calbet, president de Retailcat. El president d’aquest lobby del petit comerç també va recordar que molts establiments “tenen els seus treballadors en un ERTO i aniran obrint a poc a poc”. “No poden obrir del tot si no saben què vendran”, va explicar.

El Corte Inglés de la plaça de Catalunya també va obrir la planta baixa, però només part de la zona dels perfums (a part del supermercat, que ha estat obert durant tota la pandèmia). Hi havia un perímetre de 400 m² marcats amb cintes i, a part de perfums, hi havia muntats uns taulells amb alguns dels productes que més els estan demanant: bàsicament roba infantil.

LA FRASE

Hem d’aprofitar el moment; per a nosaltres és molt bo que encara no estiguin oberts els centres comercials
Àlex Goñi
president de pimecomerç

LA XIFRA

38.000
persones
han anat cada dia als mercats municipals de Barcelona, segons va informar ahir l’Ajuntament.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.