Eines

Aprendre a innovar

Innovar a l'empresa? Primer, siguem creatius...

Innovar vol dir canviar, fer les coses de forma, a vegades, radicalment diferent. I aquest és un preu que moltes empreses no estan disposades a pagar. «Aquí treballem així», diuen. «Això ho fem d'aquesta manera»

Si hi ha un nou déu, sens dubte és la innovació. Tothom en parla, tothom se n'omple la boca. Si volem sortir de la crisi –diuen– cal innovar. Si volem fer que les nostres empreses siguin més competitives –afirmen– cal que aprenguin a innovar. Sembla que hem trobat un nou referent, vàlid per a quasi tot.

Però innovar no és fàcil. Des d'aquestes pàgines de L'Econòmic miraré de treure'n una mica l'entrellat, article rere article. Innovar vol dir canviar, fer les coses de forma, a vegades, radicalment diferent. I aquest és un preu que moltes empreses no estan disposades a pagar. «Aquí treballem així», diuen. «Això ho fem d'aquesta manera.»

He parlat amb desenes i desenes de directors i responsables d'innovació. I tots em diuen el mateix: «Pots tenir un excel·lent sistema d'innovació, però si fallen les persones no hi ha res a fer...»

I és que no hi ha innovació sense creativitat. Innovar, de fet, és desenvolupar idees originals i útils de forma que tinguin èxit. Per tant, sense idees resulta tremendament complicat pretendre innovar. Però, què fa falta per ser creatiu? Quins comportaments caracteritzen les persones amb capacitat creativa? Vull destacar almenys cinc característiques essencials en aquest sentit:

Motivació.

La creativitat depèn, fonamentalment, de la nostra motivació i el nostre interès. Coneix vostè alguna persona creativa que s'avorreixi? Que no s'apassioni pel que fa? Ser creatiu vol dir estar connectat amb els propis somnis, i tenir voluntat de fer-los realitat, més enllà de preteses –i no demostrades- bases genètiques... Vaig conèixer els fundadors de la reeixida empresa navarresa Kukuxumusu (‘el petó de la puça' en basc) i vaig veure això: un conjunt de persones divertides, apassionades, imaginatives...

Perspectiva.

Per ser creatiu cal canviar la mirada. Hem d'acostumar-nos a veure les coses des de diferents òptiques i perspectives. Ser creatiu és veure allò que ningú més no veu. L'empresa saragossana Imaginarium va ser capaç d'enfocar el sector de les joguines des d'un punt de vista innovador, comptant amb els nens, creant espais d'experimentació...

Més enllà de la lògica.

Les persones creatives van més enllà de la lògica. Juguen amb idees fantasioses, absurdes, provocatives, i saben convertir-les, tot jugant, en realitats d'èxit. Com diu el periodista Juan Fernández Pérez, cal repensar les idees més convencionals per trobar conceptes innovadors. Això és el que han fet empreses que han tingut èxit, com ara Tuenti o, a Catalunya, Softonic.

Equip.

Crear no és, com a vegades es pensa, una tasca solitària. La creativitat en equip és molt més poderosa. Però per treballar creativament en equip cal saber escoltar i entendre punts de vista alternatius als propis.

La mítica Ideo treballa amb equips interdisciplinaris, combinant antropòlegs, enginyers, biòlegs, experts en màrqueting, lingüistes... La diversitat ben entesa és una font interessant d'innovació.

Emoció.

Som creatius quan connectem, d'una forma o d'una altra, amb les emocions de la gent. Quan som capaços de fer alguna cosa que faci obrir els ulls dels consumidors o clients, que els enamori, que els faci feliços (encara que sigui durant uns segons). Innovar, com fa el Cirque du Soleil o El Bulli, és emocionar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.