Eines

Aprendre a innovar

Innovar a l'empresa? Primer, siguem creatius...

Innovar vol dir canviar, fer les coses de forma, a vegades, radicalment diferent. I aquest és un preu que moltes empreses no estan disposades a pagar. «Aquí treballem així», diuen. «Això ho fem d'aquesta manera»

Si hi ha un nou déu, sens dubte és la inno­vació. Tot­hom en parla, tot­hom se n'omple la boca. Si volem sor­tir de la crisi –diuen– cal inno­var. Si volem fer que les nos­tres empre­ses siguin més com­pe­ti­ti­ves –afir­men– cal que apren­guin a inno­var. Sem­bla que hem tro­bat un nou refe­rent, vàlid per a quasi tot.

Però inno­var no és fàcil. Des d'aques­tes pàgines de L'Econòmic miraré de treure'n una mica l'entre­llat, arti­cle rere arti­cle. Inno­var vol dir can­viar, fer les coses de forma, a vega­des, radi­cal­ment dife­rent. I aquest és un preu que mol­tes empre­ses no estan dis­po­sa­des a pagar. «Aquí tre­ba­llem així», diuen. «Això ho fem d'aquesta manera.»

He par­lat amb dese­nes i dese­nes de direc­tors i res­pon­sa­bles d'inno­vació. I tots em diuen el mateix: «Pots tenir un excel·lent sis­tema d'inno­vació, però si fallen les per­so­nes no hi ha res a fer...»

I és que no hi ha inno­vació sense cre­a­ti­vi­tat. Inno­var, de fet, és desen­vo­lu­par idees ori­gi­nals i útils de forma que tin­guin èxit. Per tant, sense idees resulta tre­men­da­ment com­pli­cat pre­ten­dre inno­var. Però, què fa falta per ser cre­a­tiu? Quins com­por­ta­ments carac­te­rit­zen les per­so­nes amb capa­ci­tat cre­a­tiva? Vull des­ta­car almenys cinc carac­terísti­ques essen­ci­als en aquest sen­tit:

Moti­vació.

La cre­a­ti­vi­tat depèn, fona­men­tal­ment, de la nos­tra moti­vació i el nos­tre interès. Coneix vostè alguna per­sona cre­a­tiva que s'avor­reixi? Que no s'apas­si­oni pel que fa? Ser cre­a­tiu vol dir estar con­nec­tat amb els pro­pis som­nis, i tenir volun­tat de fer-los rea­li­tat, més enllà de pre­te­ses –i no demos­tra­des- bases genètiques... Vaig conèixer els fun­da­dors de la reei­xida empresa navar­resa Kuku­xu­musu (‘el petó de la puça' en basc) i vaig veure això: un con­junt de per­so­nes diver­ti­des, apas­si­o­na­des, ima­gi­na­ti­ves...

Pers­pec­tiva.

Per ser cre­a­tiu cal can­viar la mirada. Hem d'acos­tu­mar-nos a veure les coses des de dife­rents òpti­ques i pers­pec­ti­ves. Ser cre­a­tiu és veure allò que ningú més no veu. L'empresa sara­gos­sana Ima­gi­na­rium va ser capaç d'enfo­car el sec­tor de les jogui­nes des d'un punt de vista inno­va­dor, comp­tant amb els nens, cre­ant espais d'expe­ri­men­tació...

Més enllà de la lògica.

Les per­so­nes cre­a­ti­ves van més enllà de la lògica. Juguen amb idees fan­ta­si­o­ses, absur­des, pro­vo­ca­ti­ves, i saben con­ver­tir-les, tot jugant, en rea­li­tats d'èxit. Com diu el peri­o­dista Juan Fernández Pérez, cal repen­sar les idees més con­ven­ci­o­nals per tro­bar con­cep­tes inno­va­dors. Això és el que han fet empre­ses que han tin­gut èxit, com ara Tuenti o, a Cata­lu­nya, Sof­to­nic.

Equip.

Crear no és, com a vega­des es pensa, una tasca solitària. La cre­a­ti­vi­tat en equip és molt més pode­rosa. Però per tre­ba­llar cre­a­ti­va­ment en equip cal saber escol­tar i enten­dre punts de vista alter­na­tius als pro­pis.

La mítica Ideo tre­ba­lla amb equips inter­dis­ci­pli­na­ris, com­bi­nant antropòlegs, engi­nyers, biòlegs, experts en màrque­ting, lingüistes... La diver­si­tat ben entesa és una font interes­sant d'inno­vació.

Emoció.

Som cre­a­tius quan con­nec­tem, d'una forma o d'una altra, amb les emo­ci­ons de la gent. Quan som capaços de fer alguna cosa que faci obrir els ulls dels con­su­mi­dors o cli­ents, que els ena­mori, que els faci feliços (encara que sigui durant uns segons). Inno­var, com fa el Cir­que du Soleil o El Bulli, és emo­ci­o­nar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.