Societat

Fallen les mesures per protegir els més dèbils

La meitat del nombre de víctimes mortals en accidents són motoristes, ciclistes i vianants, malgrat les campanyes per conscienciar sobre la seva vulnerabilitat

Els col·lec­tius vul­ne­ra­bles repre­sen­ten la mei­tat del nom­bre de vícti­mes d’acci­dents mor­tals. Moto­ris­tes, ciclis­tes i via­nants són la part més dèbil quan hi ha un sinis­tre a la car­re­tera. Les auto­ri­tats de trànsit han acti­vat dife­rents mesu­res per inten­tar reduir les taxes de morts i ferits greus entre uns col·lec­tius que són cada cop més nom­bro­sos. L’aug­ment d’usu­a­ris es pro­du­eix per consciència social (fre­nar les emis­si­ons i fer salut) i pel fet que cir­cu­lar amb cotxe és, sovint, un mal­de­cap pels col·lapses i les res­tric­ci­ons.

En el cas dels moto­ris­tes, el Ser­vei Català de Trànsit ha optat per una cam­pa­nya, La ruta més segura, que busca fer peda­go­gia i tocar la fibra sen­si­ble, després de detec­tar que aquest any un de cada tres morts per acci­dent anava dalt d’una moto.

En el cas dels via­nants i dels ciclis­tes, més que no pas inten­tar alliçonar-los a ells, el focus de la pre­venció es posa en aque­lles regles que hau­rien de res­pec­tar els usu­a­ris dels vehi­cles de motor. Man­te­nir distàncies de segu­re­tat i no sobre­pas­sar els límits de velo­ci­tat són dos prin­ci­pis clau per evi­tar atro­pe­lla­ments.

Pati­net, font de con­flicte

També creix la pre­o­cu­pació res­pecte dels usu­a­ris de pati­nets elèctrics. El nom­bre d’acci­dents on hi ha impli­cats aquests apa­rells creix de manera sob­tada, coin­ci­dint amb la seva popu­la­rit­zació. A Bar­ce­lona, entre gener i setem­bre, la Guàrdia Urbana va regis­trar 540 inci­dents amb pati­nets, quan en tot l’any 2019 la xifra va situar-se en 489 casos.

En vista d’aquesta tendència, la Guàrdia Urbana ha incre­men­tat també les san­ci­ons tra­mi­ta­des. En con­cret, les denúncies a pati­nets han pas­sat de ser 6.546 durant tot el 2019 a 14.200 només entre gener i setem­bre d’enguany, un 117% més.

Els prin­ci­pals com­por­ta­ments que impli­quen san­ci­ons entre els con­duc­tors de pati­nets elèctrics són la cir­cu­lació per on no toca i el fet de por­tar auri­cu­lars durant el tra­jecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.