Política

Regne Unit

Sunak lidera la primera votació entre diputats ‘tories’ per succeir Johnson

L’exministra de defensa Penny Mordaunt i la titular d’Afers Exteriors, Liz Truss, aconsegueixen un notable suport

L’actual ministre d’Economia, Nadhim Zahawi, i l’antic ministre de Sanitat Jeremy Hunt queden fora de la cursa per succeir Boris Johnson

L’exmi­nis­tre d’Eco­no­mia Rishi Sunak ha encapçalat aquest dime­cres la pri­mera votació entre vuit dipu­tats del Par­tit Con­ser­va­dor del Regne Unit per triar el subs­ti­tut de Boris John­son al cap­da­vant del seu par­tit i, per tant, de l’exe­cu­tiu britànic.

Sunak ha lide­rat el recompte, amb 88 vots, si bé l’exmi­nis­tra de Defensa Penny Mor­daunt, que emer­geix amb força en les últi­mes hores, ha obtin­gut un nota­ble resul­tat en sumar 67 suports.

Dos aspi­rants han cai­gut de la cursa en no haver obtin­gut el mínim de 30 vots que es reque­rei­xen per man­te­nir-se en la dis­puta: l’actual minis­tre d’Eco­no­mia i suc­ces­sor de Sunak, Nad­him Zahawi, i l’antic minis­tre de Sani­tat Jeremy Hunt.

També han superat aquest pri­mer gar­bell l’antiga secretària d’Estat d’Igual­tats Kemi Bade­noch, que ha acon­se­guit 40 vots; l’advo­cada gene­ral de l’Estat, Sue­lla Bra­ver­man, que es n’ha reco­llit 32; la minis­tra d’Afers Exte­ri­ors, Liz Truss, amb 50, i Tom Tugend­hat, amb 37.

Després de conèixer el resul­tat, la por­ta­veu ofi­cial de Truss ha asse­nya­lat que “ara és moment que els col·legues s’unei­xin rere el can­di­dat que reta­llarà els impos­tos, exe­cu­tarà l’autèntic canvi econòmic que neces­si­tem a par­tir del pri­mer dia i s’asse­gu­rarà que [el pre­si­dent rus, Vladímir] Putin perd a Ucraïna”.

La segona votació se cele­brarà demà dijous i n’hi podria haver més la set­mana vinent, fins arri­bar a només dos fina­lis­tes. Les bases tories hau­ran de triar en un vot per cor­reu quin dels fina­lis­tes serà el seu nou líder i futur pri­mer minis­tre.

El pri­mer minis­tre en fun­ci­ons, Boris John­son, va dimi­tir el pas­sat dia 7 després que més de 50 mem­bres del seu exe­cu­tiu renun­ci­es­sin en pro­testa per la seva gestió i els escàndols que han esquit­xat el seu man­dat, com les fes­tes a la residència ofi­cial del 10 de Dow­ning Street durant la pandèmia.