Economia

La Generalitat recupera la gestió de l’eix transversal

Ha abonat 479 milions a la concessionària Cedinsa, aprofitant una oportunitat recollida en el contracte inicial

S’estima un estalvi de fins a 781 milions fins al 2040, quan acabava la concessió

La Gene­ra­li­tat recu­pe­rarà la gestió de la C-25, l’eix trans­ver­sal, a par­tir de l’1 de gener vinent. Per acon­se­guir-ho, ahir mateix va abo­nar 479 mili­ons a la con­ces­sionària de la via, el grup ges­tor d’infra­es­truc­tu­res Cedinsa, a qui també va tra­me­tre la noti­fi­cació ofi­cial de l’ope­ració, que apro­fita una de les fines­tres d’opor­tu­ni­tat per resol­dre la con­cessió anti­ci­pa­da­ment tal com consta en el con­tracte fir­mat ini­ci­al­ment el 2007 i modi­fi­cat el 2010.

Segons fonts del Depar­ta­ment d’Eco­no­mia, amb aquesta decisió el govern pre­veu un estalvi net de 46 mili­ons anu­als, que en total suma­ran 781 mili­ons fins al 2040, any en què s’aca­bava la con­cessió.

L’eix trans­ver­sal és una infra­es­truc­tura fins ara finançada mit­jançant una con­cessió amb la fórmula del peatge a l’ombra; és a dir, que la Gene­ra­li­tat pagava a la con­ces­sionària Cedinsa una retri­bució en funció del nom­bre de vehi­cles que hi tran­si­ta­ven.

L’ope­ració, la de més enver­ga­dura de la Gene­ra­li­tat en l’última dècada, ja va ser anun­ci­ada al maig per l’ales­ho­res con­se­ller d’Eco­no­mia, Jaume Giró. La diferència entre el que es va pre­veure ales­ho­res i la reso­lució actual del con­tracte és que en aquell moment es va estu­diar que l’abo­na­ment es fes mit­jançant finançament d’enti­tats pri­va­des o acu­dint al Fons de Liqui­di­tat Autonòmica (FLA) esta­tal. Ara, en canvi, el preu abo­nat s’ha finançat amb recur­sos pro­pis de la Gene­ra­li­tat, pro­vi­nents dels roma­nents de la tre­so­re­ria del 2021. L’ope­ració cons­tarà en el pres­su­post d’enguany, de manera que 354 mili­ons s’hi comp­ta­bi­lit­za­ran com a reducció de deute i la resta, com a inversió. L’estalvi net s’ha cal­cu­lat tenint en compte els paga­ments del peatge a l’ombra i els cos­tos de per­so­nal i man­te­ni­ment que supo­sarà a les arques cata­la­nes.

Amb l’abo­na­ment del preu pac­tat i la noti­fi­cació cor­res­po­nent a la con­ces­sionària per part del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori, la Gene­ra­li­tat assu­mirà la gestió, el con­trol i el man­te­ni­ment de la infra­es­truc­tura amb per­so­nal propi, que podrà incor­po­rar-se a la feina el mateix 1 de gener. Segons va avançar el con­se­ller de Ter­ri­tori, Juli Fernández, el man­te­ni­ment de l’eix trans­ver­sal tindrà un cost al vol­tant dels 15,5 mili­ons anu­als.

Liti­gis de Cedinsa

El Depar­ta­ment d’Eco­no­mia dona per fet que l’ope­ració com­por­tarà “liti­gi­o­si­tat”. Fet i fet, des del pri­mer anunci de l’ope­ració, Cedinsa ja va inter­po­sar un seguit de recur­sos i ha por­tat la Gene­ra­li­tat als jut­jats al·legant que no pot uti­lit­zar fons ali­ens per finançar la reso­lució del con­tracte, i també ha inten­tat impug­nar els acords de govern per obte­nir els fons per a l’ope­ració. Final­ment, també hi ha un litigi arran d’un crèdit par­ti­ci­pa­tiu que la Gene­ra­li­tat va con­ce­dir a Cedinsa, del qual en queda un saldo viu de 32 mili­ons. En els dos plets adme­sos a tràmit Cedinsa va sol·lici­tar mesu­res cau­te­lars que han estat deses­ti­ma­des pel Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Cata­lu­nya (TSJC).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.