Opinió

editorial

Toca escoltar la plantilla

La desafecció que hi ha respecte a la feina s’hauria de combatre amb la humanització de les empreses

Segons dades de la Guía del mercado laboral 2023, de HAYS, el 63% dels professionals de l’Estat espanyol vol canviar de feina, el percentatge més alt dels darrers tres anys. Un 55% assegura que se sent descontent amb el seu salari, i més del 45% admet que, des de la pandèmia ha augmentat la sensació d’esgotament o fatiga envers el seu lloc de treball.

Ens trobem en un moment de desafecció generalitzada al lloc de feina i d’una major predisposició a deixar-lo, sobretot en les professions de coneixement i en les economies més desenvolupades, en les quals la gent ha assolit determinat nivell de satisfacció en la piràmide de Maslow i es pot permetre no anar en contra del seu sentit de vida.

El fenomen ha agafat dimensions globals, de tal manera que se’l compara amb grans episodis com la gran recessió o la crisi de les hipoteques. Als EUA, des de l’any 2021, s’han comptabilitzat abandonaments massius del lloc de feina, un fenomen que s’ha batejat amb el nom de la gran renúncia. A casa nostra resulta difícil posar-hi xifres perquè, entre altres factors, aquí augmenten les retribucions en funció de l’antiguitat a l’empresa, i renunciar a uns actius laborals que s’han adquirit amb els anys és més complex, però al darrere hi ha els mateixos factors.

La pandèmia ha estat un dels desencadenants del fenomen de la gran renúncia. Els canvis en l’organització del treball durant la pandèmia van donar als treballadors la possibilitat de reflexionar i repensar qüestions essencials de la seva vida i de la seva relació amb la feina. La incertesa que regnava al carrer mentre tothom estava tancat a casa va fer que molts es replantegessin qüestions que la voràgine del dia a dia no els deixava veure. La vinculació amb la feina ha canviat, i el sentiment de pertinença d’altres èpoques queda lluny. El treballador desanimat no se sent escoltat, les organitzacions s’han deshumanitzat i les condicions laborals, especialment entre les generacions més joves, tenen poques perspectives de millora.

El problema no és el d’un jovent poc implicat en l’empresa, és el d’una empresa que no entén les necessitats que reclama la plantilla. Els experts en gestió de persones ho tenen molt clar: si vols ser una empresa competitiva has de saber que les persones són la clau. Toca humanitzar a fons les organitzacions, practicar més l’escolta activa per saber què necessita el teu equip en els diferents moments vitals i flexibilitzar l’estructura laboral des de tots els punts de vista. No hi ha temps per perdre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.