Fruita seca bona per al negoci
El grup Borges augmenta beneficis, creix en facturació i es fa gran al món
El grup ocupa 1.200 empleats repartits en onze països i té nou plantes productives
Borges, el grup agroalimentari d’origen familiar que va començar fa 125 anys quan Toni Pont i Dolors Creus venien ametlles i olives a Tàrrega, és ara com ara un dels grups de producció i comercialització de fruita seca, olis i altres productes vinculats a l’alimentació mediterrània més rellevants del món.
Amb un equip de 1.199 treballadors distribuïts en onze països i una xarxa comercial global formada per més de 6.000 professionals, el grup ven a 105 països i disposa de nou centres productius. En l’últim exercici fiscal, tancat al maig de l’any 2022, el benefici net del grup va ser de 27,5 milions d’euros, un 7% més que l’any anterior. El grup Borges va facturar 701 milions d’euros, una xifra que va suposar un increment del 25,6% respecte a l’exercici anterior i que segueix la línia de creixement dels darrers anys.
Com explicava el president executiu i conseller delegat del grup, David Prats, en la presentació de resultats, el 65% del negoci prové del mercat internacional, especialment de França, els Estats Units, el Brasil i l’Índia. Curiosament, en aquest últim mercat, s’han convertit en la firma líder de comercialització de pasta italiana. “De manera casual, vam començar a vendre aquesta tipologia de producte alhora que vam iniciar la introducció de la resta”, explica David Prats. Quan van aterrar, l’oli d’oliva no es consumia a l’Índia, i una dècada després, només el Grup Borges té unes vendes de 3.000 tones per a un mercat de 100 milions d’euros. “Vam contractar una actriu de Bollywood per fer la campanya de màrqueting”, recorda Prats. Ara venen en línia el 60% dels productes a l’Índia.
El grup Borges vol fer servir la mateixa estratègia per entrar al mercat africà, el continent sobre el que tenen posada la mirada en el creixement internacional.
Al grup familiar del Baix Urgell, no se li ennuega la innestabilitat econòmica actual i planeja seguir invertint. S’ha marcat destinar 108 milions d’euros en els tres propers anys, dels quals un 30% seran per augmentar la capacitat productiva i l’eficiència energètica de les seves nou fàbriques i un 40% el destinaran a intensificar la imatge de la marca en l’àmbit internacional. L’altre 30% el destinaran a infraestructures fotovoltaiques, perquè el 100% de l’energia consumida sigui de fonts renovables. Aquests plans haurien de servir, segons Prats, perquè en l’horitzó del 2028, el grup de la família Pont arribi a una facturació de 1.000 milions d’euros i 70 milions de benefici, sobrepassant la venda de 100.000 tones de productes, des de l’oli d’oliva, les llavors i el vinagre, fins a les olives, la fruita seca, la pasta i les salses.
“Hem fet una ferma aposta per la integració vertical del negoci agrícola i pel compromís amb el desenvolupament responsable i sostenible”, diu Prats.
Tot i això, sobre les previsions de tancament de l’exercici fiscal 2022/23, el president executiu i conseller delegat considera que la complexitat del període a causa de l’alt impacte de costos no traslladats, en gran part acabarà impactant en aquest exercici en curs.