Empreses

Cusiné cerca oportunitats en la volatilitat de la matèria primera

El proveïdor de sal, sucre i altres productes per a la indústria aprofita la convulsió dels mercats per captar clients i fidelitzar els que té. L’empresa accelera la modernització logística

Cusiné, proveïdor de matèries primeres per a la indústria, va facturar un 32% més el 2022 fins a assolir els 43,5 milions d’euros, en un context de gran volatilitat en els mercats internacionals per la falta de determinats productes. Una tercera part d’aquest increment és atribuïble a l’alça dels preus, però la resta és perquè han mogut més mercaderia, en concret, un 11% més de quilos.

El fet d’augmentar la quota de mercat en un moment d’enorme complexitat per les tensions en la cadena logística avala l’aposta de Cusiné per l’agilitat en la resposta als clients: “El paradigma del sector ha canviat, ara el factor de competitivitat no és tant oferir un bon preu com garantir que el producte arribarà a temps al client i que la seva producció no es veurà afectada”, explica Marta Cusiné, cap d’operacions i de compres i representant de la tercera generació de l’empresa. El seu germà, Jaume Cusiné, director de vendes i màrqueting, afegeix que han orientat el negoci a aquesta nova realitat, tot augmentant l’estoc de seguretat al magatzem, agilitant els temps de lliurement i proporcionant productes alternatius en cas que falti algun article en el mercat.

El producte estrella de Cusiné és la sal, que representa unes 70.000 tones, de les més de 102.000 que mou l’empresa cada l’any; unes 21.000 són de sucre i la resta són farines i un ampli catàleg de productes per a l’agroindústria, sobretot. La sal, ja sigui procedent de mines o de salines, té clients en un ampli ventall d’indústries, des de l’alimentària (pastisseria, cuines industrials, càrnia, etc.), fins a la química (pintures, piscines, etc.) i la farmacèutica. Un 70% de la sal que distribueix Cusiné és amb marca pròpia, principalment Enisal.

L’empresa d’Olèrdola disposa d’una nau logística de 7.500 m² en un terreny de 15.000 m² al polígon industrial Sant Pere Molanta, on arriba una part de la mercaderia que compra i ven Cusiné. No obstant això, la gran majoria (un 70%) va directament del productor al client sense fer escala al Penedès. Del 30% restant, n’assumeixen la distribució fins a la porta del client amb una flota pròpia de furgonetes: “Tenim una gran capil·laritat a tot Catalunya”, subratlla Jaume Cusiné. Aquest fet ha estat clau per anar incorporant a la cartera de productes tradicionals d’altres que, tot i que representen una part petita en el global, ajuden a captar i fidelitzar clients: “Venem conserves de tomàquets, olives i tonyina, fècula de patata, midó i fruits secs”, afirma Marta Cusiné. En l’actualitat, el catàleg de la companyia té més de 2.000 referències i constantment se n’incorporen de noves.

El creixement dels darrers anys i el previst per a l’exercici en curs està provocant un cert estrès en la instal·lació logística, però a Cusiné pensen que encara tenen marge per augmentar la capacitat del magatzem creixent en alçada i millorant-ne la gestió. En aquest sentit, han posat en marxa un pla de digitalització de l’àrea logística per guanyar en eficiència, que estarà enllestit a final d’any.

S’emmarca en una transformació més profunda que ha emprés la tercera generació en assumir les responsabilitats directives. Al centre dels canvis hi ha el nou model de funcionament de l’organització, que vol integrar més les diferents àrees i avançar cap a una estructura més horitzontal i més transparent. De portes enfora, la nova etapa s’ha expressat amb una modernització del logotip de la companyia.

Amb logística, l’altra àrea clau és compres, perquè en un moment de gran volatilitat, negociar malament pot tenir greus conseqüències. I és que el paradigma del negoci ha canviat. Des dels temps en què Ramon Cusiné Hill va fundar l’empresa, el sector s’havia caracteritzat per una relativa estabilitat. Això va començar a canviar amb la pandèmia, que va alterar la cadena logística i va obligar alguns productors de matèries primeres a tancar. La guerra a Ucraïna (un gran productor de matèries primeres) i les males collites en alguns cultius han agreujat la situació.

CUSINÉ

Facturació
43,5 M€
Treballadors
72
Any de fundació
1970
Una de les categories de sal que més èxit té en els darrers anys és la que es destina a les piscines per a la desinfecció i manteniment de l’aigua mitjançant l’electròlisi salina. Cada cop hi ha més propietaris de piscines que migren del clor tradicional a la sal perquè no causa tanta irritació.
Origens

Farina i sucre per a pastisseria

Cusiné va néixer com a Ramon Cusiné Hill -el nom del fundador- l’any 1970. Es tractava d’un petit magatzem a Vilafranca del Penedès que proveïa de farines i de sucre fleques i pastisseries. El seu fill, Jaume Cusiné Martí, va incorporar la sal al catàleg i el negoci va agafar volada. El 1990 es van traslladar a Olèrdola, a les dependències actuals, i el 2012 van iniciar les exportacions a França. Actualment, les vendes a l’estranger suposen el 18% de la facturació. La tercera generació va assumir la direcció el 2022 amb la intenció d’elevar aquest percentatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.