Columat exporta el seu armari intel·ligent a la UE
El fabricant de ‘smart lockers’ preveu doblar el volum de negoci any rere any durant els pròxims tres anys
La seva solució ha reeixit en àmbits com ara els mercats municipals i les comunitats de veïns
Els armaris ja s’han instal·lat en 20 mercats municipals de la ciutat de Barcelona
La solució aconsegueix reduir un 37% els processos logístics i un 25% l’impacte ambiental
Columat es consolida amb la seva proposta disruptiva d’armaris intel·ligents, o smart lockers, que permeten efectuar lliuraments, recollides i devolucions de manera digitalitzada les 24 hores del dia, i ja ha iniciat la penetració als principals mercats de la UE.
“Hem començat a vendre per diversos mercats europeus, com ara França, Itàlia i el Regne Unit. Comencem el procés d’internacionalització, a poc a poc, en països on precisament la instal·lació de smart lockers a l’espai públic és un fenomen més evolucionat que no pas aquí”, explica Albert Bladas, CEO i cofundador amb Georgina Coll d’aquesta empresa establerta a Sant Cugat del Vallès. La intenció de Columat és donar una forta empenta a l’expansió pels mercats exteriors en els pròxims anys. Val a dir, en aquest sentit, que l’empresa, que té previst tancar enguany amb un volum de negoci de tres milions d’euros, en el seu pla de negoci compta a doblar la facturació any rere any durant els pròxims tres anys. Columat, a banda de la seu central al Vallès Occidental, té delegacions a Madrid i València.
L’armari intel·ligent de Columat neix, com relata Bladas, d’un dels principals problemes associats al comerç electrònic: “Fa cinc anys, la Georgina Coll i jo rumiàvem que calia fer alguna cosa perquè el client que ha de rebre un producte a casa no s’hi hagués de quedar esperant i, alhora, intentar evitar a l’operador el cost logístic que suposa arribar a una llar i no poder satisfer la comanda perquè el receptor no hi és.” Així doncs, Columat va dissenyar una solució que permet fer lliuraments des de qualsevol botiga o plataforma de comerç electrònic amb un armari intel·ligent, tot incorporant un programari de gestió que permet, a més de la usabilitat dels armaris, observar la traçabilitat del producte i oferir serveis específics com ara la regulació de temperatura, que permet emmagatzemar productes refrigerats, per a sectors com supermercats i mercats municipals. “El nostre programari de plataforma oberta permet adaptar-nos a qualsevol client”, assegura Bladas. Columat ja ha instal·lat al mercat més de 600 smart lockers. Segons un informe elaborat recentment pel Leitat, aquest tipus de dispositius aconsegueixen reduir en un 37% els processos logístics, mentre que fan minvar un 25% l’impacte ambiental, atès que “no es repeteixen viatges ni s’ha de repartir lloc per lloc, sinó que hi ha un punt únic de recepció, cosa que fa baixar les emissions de CO2 i així s’aconsegueix millorar la sostenibilitat urbana”, assenyala.
Acompanyar el comerç electrònic
Val a dir que, segons estudis com el de Business Research Insights, el mercat global d’armaris intel·ligents ha d’experimentar notables creixements anuals, del 17,4%, en paral·lel a la imparable expansió de les compres en línia. Com a dada il·lustrativa, cal dir que el comerç electrònic va augmentar durant el segon trimestre del 2023 un 12,7% interanual, fins a assolir els 20.492 milions d’euros, segons dades de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC).
La possibilitat que el programari dels armaris intel·ligents es pugui actualitzar constantment, per tal d’oferir novetats d’ús i millores als clients, fa que Columat en tingui de tota mena: “En el sector del retail tenim des de botigues fins a cadenes de moda i accessoris, i supermercats i mercats municipals. D’altra banda, tenim els operadors logístics i l’immobiliari, que comprèn oficines, comunitats de propietaris, coworkings i colivings.” I hi afegeix: “Amb els operadors logístics, podem treballar amb la seva xarxa d’armariet, però els oferim que la compatibilitzin amb la nostra pròpia tecnologia, que és de plataforma oberta.” Bladas destaca que la feina de Columat es basa a treballar braç a braç amb els seus clients.
Èxit als mercats municipals
Un dels casos d’èxit més notables ha estat el de Mercats de Barcelona, amb la instal·lació en 20 dels seus equipaments –la xarxa a la ciutat és de 40– d’armaris intel·ligents amb temperatura, que permeten la conservació perfecta per a productes refrigerats, congelats i a temperatura ambient. “Vam recomanar a Mercats Municipals aquesta solució perquè poguessin vendre més, i han vist que funciona, perquè permet estendre l’horari de compra, a banda d’afegir un factor de valor competitiu respecte a altres comerços en avançar cap a la digitalització.” Val a dir que els armaris també s’han instal·lat en 50 mercats més de la resta de Catalunya i de l’Estat espanyol.
L’immobiliari també mostra indicis d’un creixement sense aturador, atès que, com més augmenta el comerç electrònic, més paquets arriben als edificis d’habitatges i oficines. Empreses com Immobiliària Colonial han instal·lat els armaris intel·ligents de Columat en 20 dels seus edificis, i així els residents poden recollir els seus encàrrecs escanejant un codi QR. Albert Bladas vol aclarir que el negoci dels armaris intel·ligents no està supeditat a l’evolució futura del comerç electrònic: “Evidentment, si creix el comerç electrònic, nosaltres també, però no podem oblidar que una oficina, o una comunitat de veïns, sempre rep paquets, més enllà del fenomen digital.”
Altres clients significats de Columat són Carrefour, InmoCaixa, Motorcard, Dropand, Edp, Galileo Farma, Dufry i Ricoh, per esmentar-ne uns quants.
Columat va iniciar la seva singladura com una de les start-ups impulsades per la incubadora Lanzadera, l’acceleradora d’empreses emergents de l’empresari Juan Roig.