Política

José Antonio Montero Domínguez

Alcalde de Montornès del Vallès (MEC-C)

“No hi ha hagut una aposta de la Generalitat per places de residència”

“El fet de separar centre de dia i residència no vol dir que hi renunciem. Prioritzem començar el centre de dia i buscar finançament”

“Estem treballant en la preparació de la convocatòria de pla de barris per a Montornès Nord que farà la Generalitat”

L’àrea d’Acció Social representa la major part dels recursos públics: diners i plantilla Hem estat molt sols per fer política d’habitatge públic; la Generalitat no ha fet grans desplegaments

José Anto­nio Mon­tero Domínguez va néixer a Holanda el 1971, però amb només qua­tre mesos va tor­nar a Cata­lu­nya. Els seus pares, d’ori­gen andalús, van emi­grar a Holanda a finals dels anys sei­xanta i després van venir a viure a Mon­tornès. És lli­cen­ciat en psi­co­lo­gia per la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona. Ha tre­ba­llat com a edu­ca­dor social en cen­tres de menors. Des del 2011 és alcalde de Mon­tornès del Vallès.

És el quart man­dat. De tenir majo­ria abso­luta amb nou regi­dors el 2015, han pas­sat a set.
En el resul­tat, hi van ope­rar diver­sos fac­tors: un cert des­gast per l’acció de govern, que ja era de tres man­dats, i la reper­cussió de la pandèmia. Després va sor­tir la can­di­da­tura Fem Mon­tornès, amb tres regi­dors i regi­do­res, que es va plan­te­jar com una con­fron­tació directa amb el govern, i això també va pro­vo­car una certa con­fusió. Plan­te­ja­ven que eren una part del nos­tre pro­jecte, quan no ho són.
Tenen un acord de govern amb ERC, però, tot i així, sense majo­ria, com l’acon­se­guei­xen?
És molt com­plex, perquè també calia des de l’inici la cons­trucció d’una certa con­fiança. Fem i la resta de par­tits es van plan­te­jar una alcal­dia alter­na­tiva a l’inici del man­dat. Pri­mer vam acon­se­guir que això no es produís i, segon, vam mani­fes­tar el com­promís que hi hagués una nova etapa de relació. Valo­rem que vagi en evo­lució, i hem sigut capaços d’arri­bar a grans acords, per exem­ple, amb el pres­su­post del 2024, el pro­jecte de pisos soci­als i el nou sis­tema de reco­llida de resi­dus.
Quins són els eixos del man­dat?
Estem cen­trats en les polítiques soci­als. És una població humil, que pateix mol­tes con­seqüències de les cri­sis. L’àrea d’Acció Social repre­senta la major part dels recur­sos públics, diners i plan­ti­lla. Més de 100 tre­ba­lla­dors i tre­ba­lla­do­res de l’Ajun­ta­ment d’un total de 280 per­ta­nyen a aquesta àrea. El segon eix seria el desen­vo­lu­pa­ment urbanístic i medi­am­bi­en­tal. Tre­ba­llem per pre­pa­rar la con­vo­catòria de pla de bar­ris per a Mon­tornès Nord que farà la Gene­ra­li­tat. I, després, la millora de l’espai públic i dels espais natu­rals, que el canvi climàtic ens obliga a replan­te­jar. I, lli­gat a això, la millora de la mobi­li­tat.
En quin sen­tit?
Mon­tornès està en un con­text molt difícil de trans­port. Tenim un dèficit de xarxa d’auto­bu­sos interur­bans. Hem tre­ba­llat per noves línies que no hi ha hagut manera de desen­vo­lu­par. I el ter­cer eix és la par­ti­ci­pació comu­nitària amb la gover­nança del muni­cipi, el cogo­vern amb la ciu­ta­da­nia, impul­sar les enti­tats, el suport a tota la vida social i asso­ci­a­tiva. L’Ajun­ta­ment no té totes les res­pos­tes ni ser­veis, però la vida comu­nitària sí que pot apai­va­gar o acom­pa­nyar mol­tes difi­cul­tats soci­als.
L’Ajun­ta­ment pro­mou fer 40 habi­tat­ges acces­si­bles al car­rer Vall­ro­ma­nes. Seran sufi­ci­ents?
No és sufi­ci­ent perquè la demanda va en aug­ment i és una de les prin­ci­pals difi­cul­tats que tenim. Valo­rem que és una pro­moció prou relle­vant, de 40 habi­tat­ges en règim de llo­guer, i és un salt res­pecte al que hem pogut fer amb totes les difi­cul­tats en aquests tres man­dats. Els ajun­ta­ments hem estat molt sols per fer polítiques d’habi­tatge; la Gene­ra­li­tat no ha fet grans des­ple­ga­ments, els ha limi­tat. Tot i així, hem com­prat pisos per tan­teig i retracte, hem inten­tat dina­mit­zar deter­mi­na­des bos­ses de llo­guer, acom­pa­nya­ment per evi­tar des­no­na­ments, etc.
El pro­jecte el fa l’Ajun­ta­ment.
Hi farem una apor­tació de 175.000 euros d’un pres­su­post de sis mili­ons. Hem acon­se­guit un milió de fons euro­peus i l’acord amb l’àmbit coo­pe­ra­tiu de Cata­lu­nya fa que ells gene­rin, amb aquest model de gestió, la resta de finançament. Serà un pro­jecte motor d’altres pro­jec­tes que tenim. Fem un con­veni de cessió d’aquest ter­reny per 75 anys, pror­ro­ga­ble a 15 més, i lla­vors el Coha­bi­tac, una enti­tat que agrupa totes les coo­pe­ra­ti­ves de la cons­trucció de Cata­lu­nya, fa la cons­trucció i fa la gestió.
Quan han d’estar aca­bats?
Estan a punt de començar les obres, en pre­visió que sigui al gener. Són divuit mesos d’obres; per tant, cap a mitja tar­dor del 2026 esta­rien. En paral·lel, començarem a tre­ba­llar les bases d’aquesta con­vo­catòria.
A banda d’aquest pro­jecte, quants habi­tat­ges teniu per a llo­guer social?
De com­prats, en tenim vint, i ens en fal­ten alguns per reha­bi­li­tar. En onze dels quals ja hi viuen. També vam com­prar els pisos recu­pe­rats d’una ocu­pació delinqüencial que vam tenir a Mon­tornès. Vam apro­var un regla­ment pel qual, basant-se en la pos­si­bi­li­tat de la decla­ració d’inha­bi­ta­bi­li­tat, es van poder fer fora aquests ocu­pes delinqüenci­als. Va ser un procés molt dur i molt llarg, però molt inno­va­dor, i aquest regla­ment l’hem pre­sen­tat a altres muni­ci­pis i l’estan fent ser­vir. Van aca­bar ocu­pant una vin­tena de pisos en dos edi­fi­cis; van estar tres anys ocu­pats, amb pro­ble­mes a les comu­ni­tats i per als veïns del muni­cipi. Quan se’ls va fer fora, ens van amenaçar. Jo vaig estar en pro­tecció poli­cial. Va ser un procés com­plex. I, dels vint, n’hem com­prat cinc per tan­teig i retracte.
El cen­tre de dia serà una rea­li­tat a finals del 2026. I la residència de gent gran?
Ho hem dis­se­nyat com un pro­jecte con­junt, residència i cen­tre de dia, per fases. El pro­jecte està xifrat en més de 13 mili­ons d’euros, només les obres, i Mon­tornès no ha dis­po­sat mai d’aquests diners. Per tant, el retard de la residència ha sigut per aquesta situ­ació d’inde­fensió dels muni­ci­pis. No hi ha hagut una aposta de la Gene­ra­li­tat seri­osa per des­ple­gar pla­ces de residència i de cen­tre de dia com sí que es va fer amb l’escola bres­sol. L’opo­sició s’ha dedi­cat molt de temps a dir que la residència depe­nia de la volun­tat de l’alcalde, que aquests diners hi eren, i això no és així. El fet de sepa­rar el cen­tre de dia i la residència no vol dir que hi renun­ciem, sinó que pri­o­rit­zem ini­ciar el cen­tre de dia i acon­se­guir aquest finançament.
Quina és la situ­ació econòmica del con­sis­tori?
Aquests anys hem tin­gut una bona situ­ació econòmica com a ajun­ta­ment, però hem arri­bat al límit. Hem aug­men­tat la des­pesa muni­ci­pal un 17%, quan els ingres­sos s’han reduït. A l’opo­sició li vam plan­te­jar aug­men­tar l’IBI i no hi ha hagut manera. Per tant, hem apro­vat només un aug­ment del 3% per al 2025. L’any pas­sat vam haver de reduir 2.400.000 euros de polítiques públi­ques, doncs ara hau­rem de reduir segu­ra­ment un altre milió més. Ja és hora que es reco­ne­gui la feina dels ajun­ta­ments i que se’ns financi en funció del que tenim capa­ci­tat de fer, no de les com­petències que tenim. El que sí que hau­rem de dir és que les reta­lla­des i els ajus­tos que hau­rem de fer l’any que ve són res­pon­sa­bi­li­tat com­par­tida dels dis­set regi­dors i regi­do­res que seiem a la taula. Per tant, l’opo­sició no pot estar impe­dint més aug­ments d’ingres­sos i a la vegada exi­gint més recur­sos.
Implan­ta­reu con­te­ni­dors tan­cats. Ara el reci­clatge és del 41%. S’arri­barà el 2025 al 55% que marca Europa?
Segur que ho acon­se­gui­rem. Ani­rem de bra­cet amb el Con­sorci de Resi­dus. El 2018 vam fer un acord amb totes les for­ces polítiques de la comarca per reflo­tar-lo, ja que estava en una situ­ació de crisi. Hem rever­tit la situ­ació, i garan­teix que afron­tem tot aquest procés. S’ha fet la prova pilot a Mont­meló, que també és del con­sorci. Ens ha obert la porta per les dades, resul­tats, detalls del ser­vei, i ho farem tots. Per les nos­tres carac­terísti­ques de muni­cipi, molt com­pacte, d’edi­fi­cis plu­ri­fa­mi­li­ars, hem optat pel con­te­ni­dor tan­cat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.