Política

David Bote

Alcalde de Mataró (PSC)

“Hi ha gent que fa molt soroll mentre nosaltres el que fem són propostes”

“Crec que la nova llei de barris ha d’entrar més en l’estructura del parc d’habitatges, en la rehabilitació i en la regeneració”

“L’estació de tren millorarà el servei, la comoditat i la seguretat dels 20.000 viatgers diaris de Mataró i la qualitat de tota l’R1”

Interior ens va assegurar que atendrà la necessitat d’un espai per ubicar els mossos que vindran Aquest any hem d’implementar una primera proposta de com ha de ser la taxa justa de la brossa

David Bote entoma un 2025 amb molts expe­di­ents sobre la taula. La segu­re­tat i la neteja urbana ocu­pen un lloc des­ta­cat i l’acord per a l’esta­bi­li­tat pres­su­postària reva­li­dat amb Junts, en l’opo­sició, li garan­teix la tran­quil·litat d’una majo­ria en el ple.

Fa uns dies va visi­tar el pre­si­dent Illa amb una car­peta plena de deu­res. Va tor­nar amb les mans bui­des o ple­nes?
Ple­nes. Tenim ara tres grans pro­jec­tes que con­ti­nuen fent avançar com són l’hos­pi­tal, l’habi­tatge i l’ampli­ació dels jut­jats i també polítiques com­par­ti­des en què des­taca la segu­re­tat. Els Mos­sos estan fent un gran esforç per reduir el nom­bre de delic­tes i sobre­tot per com­ba­tre les ocu­pa­ci­ons o la mul­ti­rein­cidència.
Quin valor dona a les dades que van sor­tir fa poc col·locant Mataró com una de les ciu­tats amb més índex de cri­mi­na­li­tat del 2023 a l’Estat?
Les dades del 2024 han millo­rat nota­ble­ment les del 2023 i, per tant, per al que ser­vei­xen és sobre­tot per iden­ti­fi­car on has de posar el focus, inde­pen­dent­ment de la com­pa­ració que es pugui fer amb altres ciu­tats. Les dades no can­vi­a­ran que per a nosal­tres la pri­o­ri­tat és la segu­re­tat, i, si ens aju­den a saber exac­ta­ment en quins punts hem de con­cen­trar més l’acció poli­cial, doncs ben­vin­gu­des.
I quins són aquests punts?
Ho hem dit rei­te­ra­da­ment: l’ocu­pació d’habi­tat­ges i la mul­ti­rein­cidència. Tenim símpto­mes que està millo­rant el com­bat con­tra aque­lles delinqüents que sumen 20-30 delic­tes de menor grau. El que vam obte­nir del Depar­ta­ment d’Inte­rior és incloure dins el seu pla d’infra­es­truc­tu­res la neces­si­tat de tenir algun lloc on poder col·locar aquests mos­sos de més que sabem que vin­dran a Mataró i que for­men part d’aques­tes noves comis­si­ons que ha expli­cat la con­se­llera Par­lon. Hi ha dife­rents opci­ons. Es podria fer una altra comis­sa­ria molt més gran, i dedi­car l’actual a temes específics dels Mos­sos; es podria fer una ampli­ació on es podria esta­blir alguns dels ser­veis de ter­ri­tori dels Mos­sos, com ara la uni­tat de trànsit... Allò que se’ns va asse­gu­rar era el sí a aten­dre aquesta neces­si­tat.
L’ampli­ació dels jut­jats. En quin moment ens tro­bem?
Si no hi ha impre­vis­tos, d’aquí a poques set­ma­nes ja tin­drem l’equip que esta­ria redac­tant el pro­jecte exe­cu­tiu de l’ampli­ació. Un edi­fici d’aquesta mida, d’aquesta capa­ci­tat, neces­sita com a mínim un any per enlles­tir la redacció. Nosal­tres, paral·lela­ment, hauríem de tenir la par­tida pres­su­postària. Tenim un calen­dari molt sem­blant al de l’ampli­ació de l’hos­pi­tal, estaríem par­lant de començar el 2026 o com a molt tard el 2027.
Reclama la reac­ti­vació de la llei de bar­ris.
Sí, i ho he fet com a pre­si­dent de la Fede­ració de Muni­ci­pis de Cata­lu­nya a través d’una moció de suport que vam enviar a tots els ajun­ta­ments. Mataró ja l’ha apro­vada. Per mi és clau per al futur de Mataró i de Cata­lu­nya, perquè crec que és fona­men­tal inver­tir en les ciu­tats que aguan­ten el ter­ri­tori. De fet, l’altre dia vaig dir que la llei de bar­ris és un ins­tru­ment més sub­til per com­ba­tre la ultra­dreta.
Hau­ria de ser una llei de bar­ris amb menys totxo i pot­ser més política social.
Per l’experiència que tenim a Mataró. Acon­se­guir els objec­tius mit­jançant la trans­for­mació, la reforma de l’espai públic i l’ober­tura d’equi­pa­ments, va ser el com­po­nent prin­ci­pal de les pri­me­res con­vo­catòries. Jo crec que ara hem d’entrar més a l’estruc­tura del parc d’habi­tatge, a la reha­bi­li­tació, a la rege­ne­ració, i crec que s’ha d’anar avançant cap aquí. El que sí per mi ara és més impor­tant és que entrem a fons en l’àmbit de la rea­lit­zació, la millora d’acces­si­bi­li­tat, un parc d’habi­tatge molt enve­llit que neces­sita refor­mar-se i actu­a­lit­zar-se. És fona­men­tal inver­tir en les ciu­tats que aguan­ten el ter­ri­tori
L’acord que es va sig­nar en el seu moment amb el PP no va durar gai­rebé res. Sem­bla que el de Junts sigui més per­du­ra­ble. Quin bene­fici es treu amb aquest suport extern en el govern?
El bene­fici és per als ciu­ta­dans. Apro­var el pres­su­post és posi­tiu igual que ho és apro­var un milió més d’euros o més de 20 mesu­res cor­rec­to­res per millo­rar l’estat de la neteja a la ciu­tat. Hem reforçat les polítiques de segu­re­tat, de neteja, soci­als, d’iden­ti­tat de la ciu­tat, com per exem­ple que el 2025 tin­drem un fes­ti­val de la rumba en home­natge a Peret, perquè era fill de Mataró. També ha permès algu­nes polítiques com ara el trans­port públic i el ser­vei d’atenció domi­ciliària, que també han vist créixer molt el seu pres­su­post en els dar­rers anys. Sense poder arri­bar als acords neces­sa­ris, aques­tes acci­ons són més difícils de poder-les imple­men­tar.
Esquerra es queixa que és un pacte exclo­ent. Això és cert?
El pacte exclou els extrems. Hi ha gent que crida molt men­tre nosal­tres fem pro­pos­tes. L’acord s’adreça a l’espai cen­tral de la ciu­tat i es basa en la res­pon­sa­bi­li­tat i en el com­promís. Les dues for­ma­ci­ons ens hem fet con­fiança de nou, però com a govern con­ti­nuem amb la mà estesa cap a aquells grups, amb la intenció que dei­xin el soroll i pas­sin a la part de la pro­posta. Perquè puguin també par­ti­ci­par en els temes que millo­ren la ciu­tat.
Nadal ha estat molt negre pel que fa a la neteja urbana. Tro­ba­ran el des­llo­ri­ga­dor de tot ple­gat?
Com hem expli­cat, hi ha hagut incom­pli­ments de l’empresa res­pon­sa­ble. També hi ha hagut un incre­ment de la brossa i hauríem de com­pro­var si està rela­ci­o­nat amb un incre­ment del con­sum. Inde­pen­dent­ment d’això, hem iden­ti­fi­cat algu­nes qüesti­ons que no fun­ci­o­nen i per això hem pro­po­sat aquest pla de mesu­res en què tenim dos objec­tius clars: més hores de neteja al car­rer i també millor estat de neteja al vol­tant de les àrees de con­te­ni­dors, amb una reco­llida més sos­te­ni­ble i més curosa amb el medi ambi­ent.
El per­cen­tatge de reco­llida selec­tiva no és el desit­jat per una població com Mataró.
El man­dat ante­rior vam imple­men­tar el porta a porta comer­cial als prin­ci­pals eixos del muni­cipi. Hem fet la prova de porta a porta en alguns bar­ris, en algu­nes urba­nit­za­ci­ons i en un barri resi­den­cial. Ara farem una prova de con­te­ni­dors tan­cats. Hem començat a fer i hem d’imple­men­tar aquest any una pri­mera pro­posta de com ha de ser la taxa justa. Per tant, estem fent pro­ves, tot i que el sis­tema es diri­geix a iden­ti­fi­car el pro­duc­tor, iden­ti­fi­car qui reci­cla i qui no ho fa per com­plir amb els objec­tius que ens marca Cata­lu­nya, Espa­nya i Europa. I tot això amb el calen­dari del nou con­tracte, que hau­ria d’estar en vigor el 2026 o el 2027.
La nova estació de tren és un dels grans anun­cis. No s’amaga que el fa espe­ci­al­ment con­tent.
Sí, per dife­rents motius. El pri­mer, perquè, ja ho deia abans, hi ha molta gent que fa molt de soroll però no fa cap pro­posta. En el cas de l’R1 hem vist mol­tes quei­xes, però quina havia de ser la solució avui o demà per als 20.000 viat­gers dia­ris que fan ús del ser­vei? Nosal­tres posem sobre la taula una reforma inte­gral que millora el ser­vei, la como­di­tat i la segu­re­tat d’aquests 20.000 viat­gers, que ajuda a reforçar la qua­li­tat del ser­vei de tota l’R1 i que, a més, millora la per­me­a­bi­li­tat de la ciu­tat cap al mar. Amb dos acces­sos, refor­mant el de Sant Agustí amb un nou accés que forma part d’aquest gran expo­nent de l’actiu de la ciu­tat, que és tot el que passa al vol­tant del front marítim, l’N-2. Hem inver­tit mol­tes hores i molts recur­sos, i hem picat molta pedra per avançar en aquest pro­jecte.

Par­lant de com­ple­men­tar aquesta mobi­li­tat. També hi ha hagut molt de debat al vol­tant de si fun­ci­o­nen o no fun­ci­o­nen les línies de busos urbans.
Teníem el com­promís per part del govern de millo­rar-ho si hi havia pres­su­post. Sem­bla que de moment no hi haurà pres­su­post a la Gene­ra­li­tat i, per tant, hau­rem de veure com evo­lu­ci­ona tot ple­gat. En segon lloc, és un ser­vei que ha anat crei­xent molt i cada cop també té més usu­a­ris. Això crec que ens parla molt del punt fort del ser­vei, que és la seva per­me­a­bi­li­tat, la seva presència arreu del ter­ri­tori de Mataró. I, en ter­cer lloc, cal veure fins a on pot créixer des del punt de vista físic, quants auto­bu­sos caben a l’auto­pista i quants auto­bu­sos caben a la plaça Uni­ver­si­tat, que és el punt final de tots. La Gene­ra­li­tat, no aquest govern, sinó l’ante­rior, ja ho va reforçar molt, però ara caldrà veure què passa.
Hi ha hagut pro­ble­mes a l’hora de cedir els ter­renys per fer el cen­tre soci­o­sa­ni­tari?
Nosal­tres hem anat tre­ba­llant de bra­cet del Depar­ta­ment de Salut. Tenim una comissió en què hi són ells i els dife­rents depar­ta­ments de l’Ajun­ta­ment i en què es van revi­sant les dife­rents infra­es­truc­tu­res i inver­si­ons pre­vis­tes a la nos­tra ciu­tat. Aquesta comissió que es va reu­nint de manera molt periòdica ha anat par­lant del CUAP, de l’ampli­ació del CAP de Roca­fonda, del pro­jecte del soci­o­sa­ni­tari... Insis­teixo, hem anat fent els tràmits que el Depar­ta­ment ens anava dema­nant. És veri­tat que en l’exer­cici van sor­gint petits obs­ta­cles que de mica en mica es van reso­lent. Però anem amb el calen­dari que s’havia esta­blert.
L’obli­gació d’exe­cu­tar la sentència de Can Fàbre­gas ha estat una galleda d’aigua freda per als interes­sos muni­ci­pals?
La galleda d’aigua freda és que alguns avant­po­ses­sin els seus interes­sos polítics als interes­sos de ciu­tat. I això va pas­sar ara fa uns quants anys. Un pro­ce­di­ment que s’ha enre­dat perquè la defensa d’algu­nes volun­tats ha judi­ci­a­lit­zat d’una manera molt estra­nya tot el pro­ce­di­ment. Nosal­tres sem­pre havíem dit que teníem volun­tat de com­plir la sentència i defensàvem com a via aque­lla pri­mera idea ori­gi­nal, que era fer un con­curs públic per dotar el solar d’acti­vi­tat econòmica i un apar­ca­ment al cen­tre de la ciu­tat. Enmig d’aquest con­flicte, encara ens movem en aque­lla direcció, mal­grat que cada cop, és veri­tat, és molt més difícil,
Ha llançat la tova­llola amb El Corte Inglés?
Amb la implan­tació d’El Corte Inglés a Mataró, sí. I això no és llançar la tova­llola, és que ho han dit ells, que no han fet ni aquest, ni el de Càceres, ni el de Bada­lona. Ara, no llanço la tova­llola amb el desen­vo­lu­pa­ment del sec­tor. I com es pot resol­dre? Ara mateix l’esce­nari és bas­tant negre. Cal espe­rar a tenir una defi­nició clara de quin és el tau­ler de lloc i després, un cop esti­gui, juga­rem tan bé com puguem les nos­tres car­tes.
Mataró també pateix per l’habi­tatge?
Estem decla­rats com a zona ten­si­o­nada, per tant, és obvi que hi ha un pro­blema. Ho hem dit sovint en el ple, el ciu­tadà té difi­cul­tat per llo­gar un habi­tatge, per tro­bar un pis que pugui com­prar. Hem tre­ba­llat inten­sa­ment el tema. Cal recor­dar que vam ser pio­ners i vam lide­rar una ini­ci­a­tiva que, amb fórmu­les expe­ri­men­tals i inno­va­do­res basa­des en l’eco­no­mia social i coo­pe­ra­tiva, bus­cava mobi­lit­zar l’habi­tatge deso­cu­pat per incre­men­tar l’oferta de llo­guer a preu asse­qui­ble. En el seu dia, hem com­prat pisos per tan­teig i retracte, ara estem aca­bant de tre­ba­llar per fer pisos dota­ci­o­nals. A través de fons euro­peus, la Gene­ra­li­tat direc­ta­ment ens comença dues pro­mo­ci­ons, l’una al car­rer Chur­ruca i l’altra a la ronda de la República. Hem anat avançant. Ara, la solució defi­ni­tiva depèn de la revisió del pla gene­ral, per tro­bar espais per incre­men­tar aquest parc d’habi­tatge asse­qui­ble.
Mataró pot créixer molt més?
Defi­neixi créixer. Creix en l’àmbit de població, perquè amb els espais encara per cons­truir a la ciu­tat arri­ba­rem pro­ba­ble­ment als 140.000. El futur barri d’Iveco-Pegaso té un 70% de residència. El regla­ment ori­gi­nal en tenia un 86%, nosal­tres ho vam bai­xar al 70%, perquè per la seva pro­xi­mi­tat al Tec­no­Cam­pus també genera més espai de ter­ci­ari on poder fer un altre hotel o ofi­ci­nes. Tot i això, el 70% resi­den­cial suposa uns 1.000 habi­tat­ges. Allà l’Ajun­ta­ment tindrà dues par­cel·les que ens interessa cedir al pla dels 50.000 habi­tat­ges anun­ciat pel govern de la Gene­ra­li­tat. Ara parlo de memòria, però crec que la ciu­tat que ano­me­nem del 96 està dis­se­nyada per a unes 150.000 per­so­nes. Són 20.000 més de les que tenim actu­al­ment, i amb els sec­tors a desen­vo­lu­par la tendència va a l’alça.
I entenc que amb la pro­tecció de les Cinc Sénies?
L’espai agrícola de les Cinc Sénies està hiper­me­ga­pro­te­git. De fet, l’últim movi­ment urbanístic que hi ha hagut a tocar és de des­clas­si­fi­cació del sòl. No soc par­ti­dari de créixer en la pet­jada de car­boni de la ciu­tat. Crec que estem prou con­so­li­dats com a trama urbana i tenim marge per gene­rar les opor­tu­ni­tats i tro­bar res­posta als rep­tes que tenim. La rege­ne­ració dels bar­ris, l’habi­tatge asse­qui­ble, la pre­pa­ració d’adap­tació al canvi climàtic. Jo crec que això ho podem fer, alguna cosa hau­rem de can­viar, perquè la gent a vega­des no vol can­viar res i vol solu­ci­ons màgiques.
Par­lem una miqueta de Patri­moni. Hi ha hagut un parell d’epi­so­dis que han gene­rat molt de debat. Un d’aquests ha estat Ca la Madrona.
Les obres del Parc d’Eco­no­mia Cir­cu­lar ja han començat i això és un avanç. Per mi el més impor­tant sem­pre ha estat aquest equi­pa­ment, per la cura al medi ambi­ent, l’acti­vi­tat econòmica i els llocs de feina que gene­rarà. L’actu­ació arqueològica s’ha fet amb el màxim res­pecte per les tro­ba­lles i amb el com­promís de fer una certa museïtzació, un cen­tre d’inter­pre­tació en un altre lloc. Per tant, jo crec que com­plim amb els dos objec­tius.
Per què s’ha per­dut la sub­venció de Torre Llau­der?
Perquè els fons Next Gene­ra­tion són impror­ro­ga­bles. Van néixer per donar res­posta euro­pea a la crisi de la covid. Per tant, això ja ha pas­sat i les aju­des s’aca­ben. La sol·lici­tud ens va arri­bar entre 15 i 18 mesos abans de la fina­lit­zació del ter­mini, s’havia de fer el con­curs, la lici­tació i la reso­lució. Tot aquest procés s’ha men­jat gai­rebé la mei­tat de tot el període amb què comptàvem per fer el pro­jecte. Un pro­jecte que no és gens fàcil, val a dir-ho tot. Davant aquesta impos­si­bi­li­tat tècnica, em sem­bla que el millor era renun­ciar-hi.
Es bus­ca­ran altres recur­sos?
Replan­te­ja­rem el pro­jecte i bus­ca­rem nou finançament. Ara bé, ens hem com­promès públi­ca­ment amb els veïns a poder fer l’acces­si­bi­li­tat de l’edi­fici i la fona­men­tació de tot l’entorn, i ho farem igual.
Mataró exer­ceix com a capi­tal del Maresme?
La gent d’arreu del ter­ri­tori ve a jugar als nos­tres pave­llons, ve a fer atle­tisme al nos­tre estadi, ve al nos­tre hos­pi­tal, venen molts a estu­diar a la nos­tra uni­ver­si­tat, venen molts a com­prar al nos­tre casc antic, venen molts a Mataró. Som els pri­mers a aga­far la ban­dera de les rei­vin­di­ca­ci­ons per la millora en els ser­veis públics al ter­ri­tori i a aixe­car la veu per defen­sar les grans infra­es­truc­tu­res. Per mi, fer capi­ta­li­tat és això.
Doncs com a capi­tal, què li falta al Maresme? Què li urgeix?
Si tu aga­fes Bar­ce­lona, el Baix Llo­bre­gat, els dos Vallès i el Maresme i vas pin­tant, iden­ti­fi­ques les seves poten­ci­a­li­tats. Que la gran fàbrica de Cata­lu­nya són els dos Vallès, l’Ori­en­tal i l’Occi­den­tal. Que Bar­ce­lona té de tot, amb una part molt impor­tant d’acti­vi­tat econòmica dis­tribuïda a l’àrea metro­po­li­tana. I el Maresme, prin­ci­pal­ment, és resi­den­cial. Hem de man­te­nir el pols perquè el Maresme no es resigni a ser només un ter­ri­tori de cases i pisos. N’hauríem de par­lar molt i en pro­fun­di­tat, però jo crec que a molts muni­ci­pis de la comarca ja els va bé tal com estan. Sin­ce­ra­ment, crec que al Maresme li falta ser més Mataró.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.