Llibres

Soledad Bengoechea Echaondo

Historiadora especialista en la història de les dones

“La revolució de les dones és una de les poques que han triomfat”

És una de les principals especialistes en la història de les dones durant el segle XX, quan es va produir una autèntica “revolució”

En el llibre ‘Trencant barreres’ recupera la trajectòria de les dones que van obrir camí en un escenari especialment complicat

Als homes els costa posar-se en el lloc de les dones. Veuen la història des del punt de vista masculí
La dona del 1900 i la del 2000 són diferents en mentalitat, en cultura i maneres de fer
El 1910 es va fer la primera manifestació per reclamar els drets polítics per a les dones
Encara queden barreres per trencar, com ara en el tema dels salaris o l’accés a algunes professions

“Hi ha poques revo­lu­ci­ons equi­pa­ra­bles a les que han pro­ta­go­nit­zat les dones al llarg del segle XX.” La frase ante­rior podem tro­bar-la a la intro­ducció del lli­bre Tren­cant bar­re­res. Dones pio­ne­res a Cata­lu­nya al segle XX (Llop Roig, 2022), escrit per una de les prin­ci­pals espe­ci­a­lis­tes en la matèria, la his­to­ri­a­dora Sole­dad Ben­go­ec­hea Echa­ondo. Amb ella con­ver­sem d’aque­lles dones que van acon­se­guir obrir camí en un esce­nari ple de difi­cul­tats.

Durant molts anys, la història l’han escrit els homes i només es par­lava dels homes. Hem avançat prou per tren­car aquesta dinàmica?
Jo crec que s’ha avançat molt, però encara queda molt camí per recórrer. Hi ha his­to­ri­a­do­res com ara la Mary Nash o la Cris­tina Bor­derías, que van ser pio­ne­res en aquesta temàtica. També la Susanna Tavera, que acaba de morir fa uns dies. Totes elles van començar a fer història de la dona, i penso que sí, que s’ha avançat molt. Però encara que­den molts aspec­tes que s’hau­rien de trac­tar i d’inves­ti­gar.
Quins són els prin­ci­pals aspec­tes o èpoques que que­den per conèixer?
Ara acaba de sor­tir un lli­bre de Marylène Patou-Mat­his sobre la importància de la dona en la pre­història. Les inter­pre­ta­ci­ons que s’han fet tra­di­ci­o­nal­ment de les res­tes arqueològiques han con­tribuït a invi­si­bi­lit­zar les dones pre­històriques i a menys­te­nir la seva importància en l’eco­no­mia. Sem­pre s’havia dit que eren homes els que caçaven, els que pin­ta­ven... A banda d’això, penso que també s’hau­rien de trac­tar aspec­tes de la dona en l’edat mit­jana o en la moderna. S’ha apro­fun­dit poc en aques­tes èpoques, i quan gar­be­llem una mica ens ado­nem que hi ha mol­tes dones relle­vants i que no han tin­gut un paper gens secun­dari, tot al con­trari. Sem­pre s’ha fet la història política i de les guer­res, i tot s’ha cen­trat exclu­si­va­ment en els homes. La història del paper que han tin­gut les dones no s’ha inves­ti­gat prou.
Encara pesa molt aquesta visió d’una història sense les dones?
En els lli­bres escrits per dones, menys, perquè hem anat pre­nent consciència. Però en els lli­bres escrits per homes encara es nota molt aquesta man­cança. Als homes els costa més posar-se en el lloc de les dones. Veuen la història des del punt de vista mas­culí i, és clar, els costa. De fet, a les pel·lícules passa el mateix. Quan veus una pel·lícula diri­gida per un home, els pro­ta­go­nis­tes sem­pre són mas­cu­lins.
En el lli­bre ‘Tren­cant bar­re­res’ expli­queu les diferències entre la situ­ació de la dona a prin­ci­pis del segle XX i la que asso­leix a l’aca­ba­ment. Quins han estat els prin­ci­pals can­vis?
Pri­mer de tot hem d’acla­rir que es tracta d’una revo­lució de les dones occi­den­tals. Ima­gina’t com estan les dones a l’Afga­nis­tan o a l’Iran, per exem­ple! En tot cas, si ens cen­trem en el món occi­den­tal, és una de les poques revo­lu­ci­ons que han tri­om­fat, perquè les revo­lu­ci­ons en gene­ral han fra­cas­sat. La revo­lució de les dones no ha fra­cas­sat. Con­ti­nua enda­vant. És una revo­lució pacífica més, un tri­omf de les dones. I con­ti­nuarà, que no s’ha aca­bat. Una dona de l’any 1900 i una dona de l’any 2000 no tenen res a veure. Les dones de l’any 1900 no podien anar a la uni­ver­si­tat, eren dones sub­mi­ses, eren dones que tre­ba­lla­ven a casa, a les fàbri­ques o al camp. No tenien dret de pen­sar, de ser elles matei­xes i d’actuar segons el seu cri­teri. Esta­ven sub­jec­tes al poder dels homes i el con­trol de l’Església. Ara, a l’any 2025, ningú s’estra­nya que les dones ocu­pin espais pro­fes­si­o­nals que havien estat un mono­poli dels homes. Avui tenim dones biòlogues, con­duc­to­res de metro, met­ges­ses, advo­ca­des... El canvi ha estat bru­tal.
Un dels can­vis més relle­vants ha estat en l’aspecte de la sexu­a­li­tat?
Sí, cer­ta­ment. Ara la dona pot tenir el domini del seu propi cos. Això és impor­tantíssim perquè la dona pugui tenir el pro­jecte de vida que desitgi. Quan la dona tenia vuit o deu fills era impos­si­ble que es pogués sig­ni­fi­car d’alguna manera. Sem­pre estava cri­ant. Ara la dona pot esco­llir la seva sexu­a­li­tat: pot ser hete­ro­se­xual, pot ser les­bi­ana, pot ser mare sol­tera... I ho pot viure amb nor­ma­li­tat. Abans, si una era mare sol­tera en un poble, havia de mar­xar a la ciu­tat, perquè tot­hom la dis­tin­gia amb el dit. La píndola anti­con­cep­tiva ha estat un avenç molt impor­tant en aquest sen­tit perquè ha permès sepa­rar la pro­cre­ació de la sexu­a­li­tat.
En aquesta revo­lució també hi ha hagut períodes de retrocés...
El fran­quisme, sobre­tot. Va ser un període ter­ri­ble per a la dona. Jo he estu­diat bas­tant el paper de les dones durant la República i la Guerra Civil, i el con­trast amb l’etapa poste­rior és bru­tal. Durant la post­guerra la dona no podia tre­ba­llar sense permís del marit, no podia treure diners del banc... Estava lli­gada de peus i mans. La dona adúltera podia ser cas­ti­gada amb la mort pel seu marit. En canvi, el marit no. Ima­gina aquesta dis­tinció! L’Església tenia un pes sobre ella fortíssim. Després hi havia les ins­ti­tu­ci­ons ofi­ci­als, com ara la Secció Feme­nina de la Falange o les “Mar­ga­ri­tes”, les tra­di­ci­o­na­lis­tes. Totes les dones havien de fer el ser­vei social si volien treure’s el car­net de con­duir o volien tre­ba­llar. Es pro­mo­via un model de dona domes­ti­cada, al ser­vei del marit.
En con­trast amb això, hi ha períodes en els quals la revo­lució s’acce­lera...
La Segona República és molt impor­tant per a les dones. Ara hi ha his­to­ri­a­dors que estan dient que no va sig­ni­fi­car res, quan en rea­li­tat va repre­sen­tar un canvi espec­ta­cu­lar. En el cas de la par­ti­ci­pació política va ser fona­men­tal l’apro­vació del dret de vot, que es va fer efec­tiu per pri­mera vegada el 1933. Tot i això, també hi havia dones intel·lec­tu­als que s’opo­sa­ven al vot de la dona perquè deien que es dei­xa­rien influir per l’Església i aca­ba­rien votant les dre­tes. En tot cas, la con­se­cució del vot va con­ver­tir les dones en sub­jec­tes polítics. Els par­tits van crear sec­ci­ons feme­ni­nes i les dones es van impli­car en la política com no ho havien fet fins ales­ho­res. Després hi ha el període de la guerra civil, quan tot s’acce­lera. Vam tenir la pri­mera minis­tra dona, la Fre­de­rica Mont­seny, que era cata­lana i també anar­quista, però que es va aca­bar impli­cant en tas­ques de govern. La guerra civil repre­senta que les dones es facin mili­ci­a­nes. És la pri­mera vegada que les dones apa­rei­xien amb un fusell al braç i van a les trin­xe­res amb els homes. I és clar, això va ser molt impor­tant per a l’empo­de­ra­ment de la dona. La guerra també va sig­ni­fi­car que elles anes­sin al front com a infer­me­res, que anes­sin a les mani­fes­ta­ci­ons con­tra la guerra, que s’enqua­dres­sin en les Muje­res Libres, un grup anar­quista que rei­vin­di­cava una revo­lució política, econòmica i social, la igual­tat entre homes i dones lluny del sis­tema patri­ar­cal i que pre­di­cava una sexu­a­li­tat oberta, sense pas­sar per papers.
En el lli­bre par­leu del paper de les dones avant­guar­dis­tes, que es van avançar al seu temps, però també de l’esforç més col·lec­tiu.
El femi­nisme va ser dual a Cata­lu­nya. D’una banda tenim les que van aparèixer a finals del segle XIX, les avant­guar­dis­tes, radi­cals, maçones o repu­bli­ca­nes. La més impor­tant va ser l’Ange­les López de Ayala, una anda­lusa femi­nista que es va esta­blir a Cata­lu­nya i que defen­sava la neces­si­tat d’acon­se­guir l’eman­ci­pació de la dona. Jun­ta­ment amb la Teresa Clara­munt, que era una tre­ba­lla­dora tèxtil de Saba­dell, van ser les pio­ne­res del femi­nisme a Cata­lu­nya. El 10 de juliol del 1910 van orga­nit­zar la pri­mera mani­fes­tació en què recla­ma­ven els drets polítics per a les dones. La impul­sora va ser López de Ayala, però van orga­nit­zar-la con­jun­ta­ment l’Agru­pació de Dames Roges, l’Asso­ci­ació de Dames Radi­cals i la Soci­e­tat Pro­gres­sista Feme­nina. En total es cal­cula que hi van assis­tir 22.000 dones, mol­tes d’elles vin­gu­des de dife­rents pobles de Cata­lu­nya. Les cròniques que van aparèixer a la premsa ens expli­quen que entre els assis­tents hi havia una nena ves­tida de República i que mol­tes mani­fes­tants duien una cari­ca­tura amb una república cla­vant un cop de peu a un frare. Més expli­cit, impos­si­ble.
També des­ta­queu el paper de les dones que pro­ve­nen del món con­ser­va­dor...
Sí, també hi havia les dones femi­nis­tes més con­ser­va­do­res, com la Fran­cesca Bon­ne­mai­son o la Carme Karr. Totes aques­tes eren con­ser­va­do­res, però pot­ser no tant. Feien una tasca molt impor­tant i esta­ven con­vençudes que el seu paper era pro­te­gir la dona tre­ba­lla­dora, acon­se­guir que tin­gues­sin una vida autònoma. Van fun­dar, per exem­ple, la pri­mera bibli­o­teca per a dones d’Europa, que encara exis­teix. Hi ana­ven les dones tre­ba­lla­do­res i hi apre­nien ofi­cis. Van fer una tasca impor­tantíssima d’incor­po­ració de la dona al món del tre­ball, de treure-la de l’àmbit domèstic. Una de les més emblemàtiques va ser la Dolors Mon­serdà, que va ser la pri­mera que es va ocu­par de la con­dició de la dona des del món intel·lec­tual. No apos­tava per un canvi dràstic, sinó per una edu­cació millor de les dones per acon­se­guir que tin­gues­sin cul­tura i acce­dis­sin a millors llocs de tre­ball. Mon­serdà va publi­car El femi­nisme a Cata­lu­nya el 1907, un intent de teo­rit­zar sobre un femi­nisme cristià i con­ser­va­dor.
Què té o tenia de par­ti­cu­lar Cata­lu­nya i Bar­ce­lona per esde­ve­nir un dels epi­cen­tres del femi­nisme i de la lluita pels drets de les dones?
Bar­ce­lona era la “rosa de foc”. Era una ciu­tat revo­lu­cionària, una ciu­tat oberta a noves experiències i nous cor­rents. Mol­tes dones d’Espa­nya, com l’Ánge­les López de Ayala, que estava per­se­guida, van venir a Bar­ce­lona amb la idea que hi tin­dria més lloc per expan­dir les seves idees. Mol­tes dones venien a Bar­ce­lona per aquesta idea. Però el fet prin­ci­pal és que Bar­ce­lona era una ciu­tat indus­trial i molt per­me­a­ble a les idees més avant­guar­dis­tes de França. Els bur­ge­sos cata­lans, que en les rela­ci­ons labo­rals amb els seus obrers eren duríssims, tenien una men­ta­li­tat més oberta amb les dones. Molts van dei­xar que les seves filles estu­di­es­sin. D’altra banda, el fet que tan­tes dones tre­ba­lles­sin a les fàbri­ques feia que mol­tes fos­sin econòmica­ment lliu­res, tot i les con­di­ci­ons precàries. O sigui que per una banda tenim les que tenien una ascendència més bur­gesa i podien estu­diar, i tenim les obre­res que tenien con­tacte amb els obrers mas­cu­lins i amb els nous cor­rents de pen­sa­ment. En el cas dels ate­neus o cen­tres, es trac­tava d’uns espais on hi havia més homes, però també hi havia mol­tes dones que hi assis­tien i entra­ven en con­tacte amb les idees més ober­tes.
Si el segle XXI ha estat el segle de les dones, el XXI què ha de ser? Quins són els prin­ci­pals rep­tes? Con­so­li­dar aquests drets? Ampliar-los? Arri­bar a aquells països que n’han que­dat al marge?
L’espe­rança és que sí. Penso que pot­ser les dones occi­den­tals hau­rien de fer més pas­sos per aju­dar les dones d’aquests països que estan tan mar­gi­nats. Penso que hau­rien de fer més mani­fes­ta­ci­ons i més força; i els peri­o­dis­tes hau­rien d’impul­sar més aquesta idea i tot allò que repre­senta, acon­se­guir que acabi arri­bant a tot arreu, que s’esten­gui com una taca d’oli.
Qui­nes són les prin­ci­pals bar­re­res que que­den per tren­car a prin­ci­pis del segle XXI?
Encara en que­den mol­tes. Una és el tema dels sala­ris, que encara no són iguals. També l’accés a deter­mi­na­des pro­fes­si­ons o a llocs de res­pon­sa­bi­li­tat. Encara no hem tin­gut una pre­si­denta de la Gene­ra­li­tat i mol­tes ciu­tats o pobles no han tin­gut una alcal­dessa. D’altra banda, les tas­ques de la casa o la cura de la mai­nada o els pares no estan repar­ti­des. Reca­uen molt més sobre les dones. I això és un obs­ta­cle, evi­dent­ment. A més a més, s’hau­ria de reduir molt més la jor­nada labo­ral o fer més aju­des per a tas­ques fami­li­ars perquè les dones pogues­sin desen­vo­lu­par amb lli­ber­tat el pro­jecte de vida que vol­gues­sin.

Perfil

Trencar barreres

Soledad Bengoechea Echaondo (Sant Sebastià, 1942) és basca de naixement i catalana d’adopció. Va doctorar-se en història contemporània a la Universitat Autònoma de Barcelona el 1991; i, des d’aleshores, ha dedicat la seva recerca a l’organització de la patronal catalana i els moviments socials, amb un munt d’articles i llibres publicats. Un dels seus principals temes d’estudi ha estat la història de les dones al segle XX. El llibre Trencant barreres. Dones pioneres a Catalunya al segle XX, que va editar el 2022, va ser un encàrrec de l’editorial Llop Roig. Fa poc n’ha enllestit un altre sobre les dones espanyoles a la República, la Guerra Civil i la postguerra, i n’acaba de treure un que es titula Barcelona 1919 (Libélula Verde, 2024) i que està dedicat a la vaga de la patronal que va obrir el camí per a la dictadura de Primo de Rivera, tal com es llegeix en el subtítol. Pel que fa a reconeixements, ha rebut el premi Ciutat de Barcelona d’història (1993) i el premi Doctor Joan Mercader de recerca (2000). Actualment és membre del grup Treball, Institucions i Gènere de la Universitat de Barcelona i de Tot Història - Associació Cultural.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.