Llibres

Soledad Bengoechea Echaondo

Historiadora especialista en la història de les dones

“La revolució de les dones és una de les poques que han triomfat”

És una de les principals especialistes en la història de les dones durant el segle XX, quan es va produir una autèntica “revolució”

En el llibre ‘Trencant barreres’ recupera la trajectòria de les dones que van obrir camí en un escenari especialment complicat

Als homes els costa posar-se en el lloc de les dones. Veuen la història des del punt de vista masculí
La dona del 1900 i la del 2000 són diferents en mentalitat, en cultura i maneres de fer
El 1910 es va fer la primera manifestació per reclamar els drets polítics per a les dones
Encara queden barreres per trencar, com ara en el tema dels salaris o l’accés a algunes professions

“Hi ha po­ques rev­olu­cions equipara­bles a les que han pro­tag­o­nitzat les dones al llarg del segle XX.” La frase an­te­rior podem tro­bar-la a la in­tro­ducció del lli­bre Tren­cant bar­reres. Dones pi­o­neres a Catalunya al segle XX (Llop Roig, 2022), es­crit per una de les prin­ci­pals es­pe­cial­istes en la matèria, la his­to­ri­adora Soledad Ben­goechea Echaondo. Amb ella con­versem d’aque­lles dones que van acon­seguir obrir camí en un es­ce­nari ple de di­fi­cul­tats.

Du­rant molts anys, la història l’han es­crit els homes i només es parlava dels homes. Hem avançat prou per tren­car aque­sta dinàmica?
Jo crec que s’ha avançat molt, però en­cara queda molt camí per recórrer. Hi ha his­to­ri­adores com ara la Mary Nash o la Cristina Bor­derías, que van ser pi­o­neres en aque­sta temàtica. També la Su­sanna Tavera, que acaba de morir fa uns dies. Totes elles van començar a fer història de la dona, i penso que sí, que s’ha avançat molt. Però en­cara que­den molts as­pectes que s’hau­rien de trac­tar i d’in­ves­ti­gar.
Quins són els prin­ci­pals as­pectes o èpo­ques que que­den per conèixer?
Ara acaba de sor­tir un lli­bre de Marylène Patou-Mathis sobre la im­portància de la dona en la pre­història. Les in­ter­preta­cions que s’han fet tradi­cional­ment de les restes ar­queològiques han con­tribuït a in­vis­i­bil­itzar les dones pre­històriques i a menys­tenir la seva im­portància en l’econo­mia. Sem­pre s’havia dit que eren homes els que caçaven, els que pin­taven... A banda d’això, penso que també s’hau­rien de trac­tar as­pectes de la dona en l’edat mit­jana o en la mod­erna. S’ha apro­fun­dit poc en aque­stes èpo­ques, i quan gar­bellem una mica ens adonem que hi ha moltes dones rell­e­vants i que no han tingut un paper gens se­cun­dari, tot al con­trari. Sem­pre s’ha fet la història política i de les guer­res, i tot s’ha cen­trat ex­clu­si­va­ment en els homes. La història del paper que han tingut les dones no s’ha in­ves­ti­gat prou.
En­cara pesa molt aque­sta visió d’una història sense les dones?
En els lli­bres es­crits per dones, menys, perquè hem anat pre­nent con­sciència. Però en els lli­bres es­crits per homes en­cara es nota molt aque­sta man­cança. Als homes els costa més posar-se en el lloc de les dones. Veuen la història des del punt de vista mas­culí i, és clar, els costa. De fet, a les pel·lícules passa el mateix. Quan veus una pel·lícula di­rigida per un home, els pro­tag­o­nistes sem­pre són mas­culins.
En el lli­bre ‘Tren­cant bar­reres’ ex­pliqueu les diferències entre la situació de la dona a prin­cipis del segle XX i la que as­soleix a l’acaba­ment. Quins han estat els prin­ci­pals can­vis?
Primer de tot hem d’aclarir que es tracta d’una rev­olució de les dones oc­ci­den­tals. Imag­ina’t com estan les dones a l’Af­gan­istan o a l’Iran, per ex­em­ple! En tot cas, si ens cen­trem en el món oc­ci­den­tal, és una de les po­ques rev­olu­cions que han tri­om­fat, perquè les rev­olu­cions en gen­eral han fra­cas­sat. La rev­olució de les dones no ha fra­cas­sat. Con­tinua en­da­vant. És una rev­olució pacífica més, un tri­omf de les dones. I con­tin­uarà, que no s’ha aca­bat. Una dona de l’any 1900 i una dona de l’any 2000 no tenen res a veure. Les dones de l’any 1900 no po­dien anar a la uni­ver­si­tat, eren dones sub­mises, eren dones que tre­ballaven a casa, a les fàbriques o al camp. No te­nien dret de pen­sar, de ser elles mateixes i d’ac­tuar segons el seu cri­teri. Es­taven sub­jectes al poder dels homes i el con­trol de l’Església. Ara, a l’any 2025, ningú s’es­tranya que les dones ocu­pin es­pais pro­fes­sion­als que havien estat un mo­nop­oli dels homes. Avui tenim dones biòlogues, con­duc­tores de metro, met­gesses, ad­vo­cades... El canvi ha estat bru­tal.
Un dels can­vis més rell­e­vants ha estat en l’as­pecte de la sex­u­al­i­tat?
Sí, cer­ta­ment. Ara la dona pot tenir el do­mini del seu propi cos. Això és im­por­tantíssim perquè la dona pugui tenir el pro­jecte de vida que de­sitgi. Quan la dona tenia vuit o deu fills era im­pos­si­ble que es pogués sig­nificar d’al­guna man­era. Sem­pre es­tava cri­ant. Ara la dona pot es­col­lir la seva sex­u­al­i­tat: pot ser het­ero­sex­ual, pot ser les­biana, pot ser mare soltera... I ho pot viure amb nor­mal­i­tat. Abans, si una era mare soltera en un poble, havia de marxar a la ciu­tat, perquè tothom la dis­tin­gia amb el dit. La píndola an­ti­con­cep­tiva ha estat un avenç molt im­por­tant en aquest sen­tit perquè ha permès sep­a­rar la pro­creació de la sex­u­al­i­tat.
En aque­sta rev­olució també hi ha hagut períodes de retrocés...
El fran­quisme, so­bre­tot. Va ser un període ter­ri­ble per a la dona. Jo he es­tu­diat bas­tant el paper de les dones du­rant la República i la Guerra Civil, i el con­trast amb l’etapa pos­te­rior és bru­tal. Du­rant la postguerra la dona no podia tre­bal­lar sense permís del marit, no podia treure din­ers del banc... Es­tava lli­gada de peus i mans. La dona adúltera podia ser cas­ti­gada amb la mort pel seu marit. En canvi, el marit no. Imag­ina aque­sta dis­tinció! L’Església tenia un pes sobre ella fortíssim. Després hi havia les in­sti­tu­cions ofi­cials, com ara la Secció Fe­menina de la Falange o les “Mar­garites”, les tradi­cional­istes. Totes les dones havien de fer el servei so­cial si volien treure’s el car­net de con­duir o volien tre­bal­lar. Es pro­movia un model de dona do­mes­ti­cada, al servei del marit.
En con­trast amb això, hi ha períodes en els quals la rev­olució s’ac­cel­era...
La Seg­ona República és molt im­por­tant per a les dones. Ara hi ha his­to­ri­adors que estan dient que no va sig­nificar res, quan en re­al­i­tat va rep­re­sen­tar un canvi es­pec­tac­u­lar. En el cas de la par­tic­i­pació política va ser fon­a­men­tal l’aprovació del dret de vot, que es va fer efec­tiu per primera ve­g­ada el 1933. Tot i això, també hi havia dones intel·lec­tu­als que s’oposaven al vot de la dona perquè deien que es deixarien in­fluir per l’Església i acabarien votant les dretes. En tot cas, la con­se­cució del vot va con­ver­tir les dones en sub­jectes polítics. Els par­tits van crear sec­cions fe­menines i les dones es van im­plicar en la política com no ho havien fet fins aleshores. Després hi ha el període de la guerra civil, quan tot s’ac­cel­era. Vam tenir la primera min­is­tra dona, la Fred­er­ica Montseny, que era cata­lana i també anar­quista, però que es va acabar im­pli­cant en tasques de gov­ern. La guerra civil rep­re­senta que les dones es facin mili­cianes. És la primera ve­g­ada que les dones apareix­ien amb un fusell al braç i van a les trinx­eres amb els homes. I és clar, això va ser molt im­por­tant per a l’em­podera­ment de la dona. La guerra també va sig­nificar que elles anessin al front com a in­fer­meres, que anessin a les man­i­festa­cions con­tra la guerra, que s’en­quadressin en les Mu­jeres Li­bres, un grup anar­quista que reivin­di­cava una rev­olució política, econòmica i so­cial, la igual­tat entre homes i dones lluny del sis­tema pa­tri­ar­cal i que pred­i­cava una sex­u­al­i­tat oberta, sense pas­sar per pa­pers.
En el lli­bre par­leu del paper de les dones avant­guardistes, que es van avançar al seu temps, però també de l’esforç més col·lec­tiu.
El fem­i­nisme va ser dual a Catalunya. D’una banda tenim les que van aparèixer a fi­nals del segle XIX, les avant­guardistes, rad­i­cals, maçones o re­pub­li­canes. La més im­por­tant va ser l’An­ge­les López de Ayala, una an­dalusa fem­i­nista que es va es­tablir a Catalunya i que de­fen­sava la ne­ces­si­tat d’acon­seguir l’eman­ci­pació de la dona. Jun­ta­ment amb la Teresa Clara­munt, que era una tre­bal­ladora tèxtil de Sabadell, van ser les pi­o­neres del fem­i­nisme a Catalunya. El 10 de juliol del 1910 van or­gan­itzar la primera man­i­festació en què recla­maven els drets polítics per a les dones. La im­pul­sora va ser López de Ayala, però van or­gan­itzar-la con­jun­ta­ment l’Agru­pació de Dames Roges, l’As­so­ciació de Dames Rad­i­cals i la So­ci­etat Pro­gres­sista Fe­menina. En total es cal­cula que hi van as­si­s­tir 22.000 dones, moltes d’elles vin­gudes de difer­ents pobles de Catalunya. Les cròniques que van aparèixer a la premsa ens ex­pliquen que entre els as­sis­tents hi havia una nena vestida de República i que moltes man­i­fes­tants duien una car­i­catura amb una república cla­vant un cop de peu a un frare. Més ex­plicit, im­pos­si­ble.
També destaqueu el paper de les dones que prove­nen del món con­ser­vador...
Sí, també hi havia les dones fem­i­nistes més con­ser­vadores, com la Francesca Bon­nemai­son o la Carme Karr. Totes aque­stes eren con­ser­vadores, però potser no tant. Feien una tasca molt im­por­tant i es­taven con­vençudes que el seu paper era pro­te­gir la dona tre­bal­ladora, acon­seguir que tinguessin una vida autònoma. Van fun­dar, per ex­em­ple, la primera bib­lioteca per a dones d’Eu­ropa, que en­cara ex­is­teix. Hi anaven les dones tre­bal­ladores i hi apre­nien ofi­cis. Van fer una tasca im­por­tantíssima d’in­cor­po­ració de la dona al món del tre­ball, de treure-la de l’àmbit domèstic. Una de les més em­blemàtiques va ser la Do­lors Mon­serdà, que va ser la primera que es va ocu­par de la condició de la dona des del món intel·lec­tual. No apos­tava per un canvi dràstic, sinó per una ed­u­cació mil­lor de les dones per acon­seguir que tinguessin cul­tura i ac­cedissin a mil­lors llocs de tre­ball. Mon­serdà va pub­licar El fem­i­nisme a Catalunya el 1907, un in­tent de teoritzar sobre un fem­i­nisme cristià i con­ser­vador.
Què té o tenia de par­tic­u­lar Catalunya i Barcelona per es­de­venir un dels epi­cen­tres del fem­i­nisme i de la lluita pels drets de les dones?
Barcelona era la “rosa de foc”. Era una ciu­tat rev­olu­cionària, una ciu­tat oberta a noves ex­periències i nous cor­rents. Moltes dones d’Es­panya, com l’Ánge­les López de Ayala, que es­tava perseguida, van venir a Barcelona amb la idea que hi tin­dria més lloc per ex­pandir les seves idees. Moltes dones ve­nien a Barcelona per aque­sta idea. Però el fet prin­ci­pal és que Barcelona era una ciu­tat in­dus­trial i molt per­me­able a les idees més avant­guardistes de França. Els burge­sos cata­lans, que en les rela­cions lab­o­rals amb els seus obr­ers eren duríssims, te­nien una men­tal­i­tat més oberta amb les dones. Molts van deixar que les seves filles es­tud­iessin. D’altra banda, el fet que tantes dones tre­bal­lessin a les fàbriques feia que moltes fos­sin econòmi­ca­ment lli­ures, tot i les condi­cions precàries. O sigui que per una banda tenim les que te­nien una as­cendència més burgesa i po­dien es­tu­diar, i tenim les obr­eres que te­nien con­tacte amb els obr­ers mas­culins i amb els nous cor­rents de pen­sa­ment. En el cas dels ateneus o cen­tres, es trac­tava d’uns es­pais on hi havia més homes, però també hi havia moltes dones que hi as­sistien i en­tra­ven en con­tacte amb les idees més obertes.
Si el segle XXI ha estat el segle de les dones, el XXI què ha de ser? Quins són els prin­ci­pals reptes? Con­sol­i­dar aque­sts drets? Am­pliar-los? Ar­ribar a aque­lls països que n’han que­dat al marge?
L’es­perança és que sí. Penso que potser les dones oc­ci­den­tals hau­rien de fer més pas­sos per aju­dar les dones d’aque­sts països que estan tan mar­ginats. Penso que hau­rien de fer més man­i­festa­cions i més força; i els pe­ri­odistes hau­rien d’im­pul­sar més aque­sta idea i tot allò que rep­re­senta, acon­seguir que acabi ar­rib­ant a tot arreu, que s’es­ten­gui com una taca d’oli.
Quines són les prin­ci­pals bar­reres que que­den per tren­car a prin­cipis del segle XXI?
En­cara en que­den moltes. Una és el tema dels salaris, que en­cara no són iguals. També l’accés a de­ter­mi­nades pro­fes­sions o a llocs de re­spon­s­abil­i­tat. En­cara no hem tingut una pres­i­denta de la Gen­er­al­i­tat i moltes ciu­tats o pobles no han tingut una al­caldessa. D’altra banda, les tasques de la casa o la cura de la mainada o els pares no estan repar­tides. Re­cauen molt més sobre les dones. I això és un ob­sta­cle, ev­i­dent­ment. A més a més, s’hau­ria de re­duir molt més la jor­nada lab­o­ral o fer més ajudes per a tasques fa­mil­iars perquè les dones poguessin de­sen­volu­par amb llib­er­tat el pro­jecte de vida que volguessin.

Perfil

Trencar barreres

Soledad Bengoechea Echaondo (Sant Sebastià, 1942) és basca de naixement i catalana d’adopció. Va doctorar-se en història contemporània a la Universitat Autònoma de Barcelona el 1991; i, des d’aleshores, ha dedicat la seva recerca a l’organització de la patronal catalana i els moviments socials, amb un munt d’articles i llibres publicats. Un dels seus principals temes d’estudi ha estat la història de les dones al segle XX. El llibre Trencant barreres. Dones pioneres a Catalunya al segle XX, que va editar el 2022, va ser un encàrrec de l’editorial Llop Roig. Fa poc n’ha enllestit un altre sobre les dones espanyoles a la República, la Guerra Civil i la postguerra, i n’acaba de treure un que es titula Barcelona 1919 (Libélula Verde, 2024) i que està dedicat a la vaga de la patronal que va obrir el camí per a la dictadura de Primo de Rivera, tal com es llegeix en el subtítol. Pel que fa a reconeixements, ha rebut el premi Ciutat de Barcelona d’història (1993) i el premi Doctor Joan Mercader de recerca (2000). Actualment és membre del grup Treball, Institucions i Gènere de la Universitat de Barcelona i de Tot Història - Associació Cultural.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.