Empreses

Els peixaters de Vic que ara són un gran grup

El grup familiar Frigorífics Ferrer ha desenvolupat una estratègia de creixement basada en la reinversió de beneficis

D’aquí a tres anys, aspiren a facturar 200 milions d’euros amb la venda de peix i marisc fresc i congelat i aliments ultracongelats

Els besavis dels Ferrer van començar venent peix que compraven a Barcelona i traslladaven amb tren

Amb una inversió de 15 milions d’euros, el grup empresarial familiar Frigorífics Ferrer ha configurat la seva estructura per a una nova etapa de creixement. Les inversions, efectuades en les seves tres delegacions –Catalunya, Madrid i el País Valencià– s’han destinat a l’ampliació de capacitat logística, a la tecnificació de processos i a la millora en seguretat alimentària i certificacions. L’objectiu: assolir una facturació de 200 milions d’euros d’aquí a tres anys.

Amb una flota de 200 vehicles propis, Frigorífics Ferrer distribueix peix fresc i congelat, i aliments congelats a Catalunya, Madrid i el País Valencià, i és la principal concessionària per distribuir els gelats Frigo de tot l’Estat.

“Les instal·lacions de Madrid han quedat petites i estem treballant per construir-ne de noves, més adaptades a la demanda actual”, explica Juli Ferrer, CEO de la companyia. A Catalunya, busquen una nova nau per centralitzar la distribució. A València, on van adquirir Frinter Foods el 2016, la prioritat és reforçar la infraestructura per continuar creixent en el segment de producte congelat.

Però no tot és visible a simple vista. Una part important de la inversió s’ha destinat a la digitalització, la traçabilitat i la robotització de processos. “Aquests aspectes ens donen avantatge competitiu en un mercat on els grans clients exigeixen cada vegada més garanties i capacitat de resposta”, indica Mònica Ferrer, directora de màrqueting i membre de la quarta generació familiar al capdavant del negoci.

El grup amb seu a Vic adquireix peix en origen arreu el món, que pot anar des de salmó de Noruega fins a gambes de l’Argentina, l’importa en grans volums i a Vic el transforma. I un cop transformat i envasat (en alguns productes ja ho fan en origen), el distribueix a Catalunya i la resta de l’Estat. En el cas del fresc, disposen d’una plataforma a Mercabarna on es compra el producte, es prepara per a les necessitats de cada client i des d’allà s’envia amb l’equip intern logístic a les diferents delegacions de Frigorífics Ferrer.

La seva principal línia de negoci és el peix i marisc, que representa el 60% de les vendes. Un 25% correspon a peix fresc, mentre que el 35% restant és peix congelat i altres aliments congelats. El model de negoci s’ha replicat amb èxit a Madrid, on des del 2023 disposan d’una estructura gairebé idèntica a la catalana.

El grup ha passat de facturar 50 milions d’euros fa una dècada a tancar el 2024 amb 150 milions. Un creixement que s’ha fonamentat en la definició d’ una estructura empresarial sòlida, una estratègia basada en la diversificació i una aposta per reinvertir els beneficis.

El 2017 van obrir un punt de venda a MercaMadrid per servir l’hostaleria, i el 2021 van adquirir Frozen Food Solutions, una empresa de distribució amb concessió Frigo. Aquesta aposta pel creixement combinat –tant orgànic com per adquisicions– es manté vigent. “Sempre estem a l’aguait per adquirir noves empreses, tant a Catalunya com a la resta de l’Estat”, afirma Juli Ferrer.

El grup s’organitza al voltant de diverses plataformes logístiques a Vic, Figueres, Lleida i Mercabarna, on en diferent mesura reben i transformen el producte alimentari i després el distribueixen a tot el territori. A més, disposen d’una empresa dins del grup dedicada a la venda a l’engròs, que permet comprar en origen en grans volums i tenir millor capacitat de negociació amb proveïdors. Aquest model, combinat amb una aposta clara per la tecnificació, els ha ajudat a situar-se entre els primers de la classe dintre del sector.

Un altre dels puntals del seu lideratge en el sector ha estat el model de gestió financera, basat en la prudència i la reinversió continuada dels beneficis. “Sense una bona salut financera, no hauria estat possible aquest creixement”, afirma Juli Ferrer, que hi afegeix que tot i que han recorregut a finançament extern, gran part de les adquisicions i accions empresarials de creixement les han anat digerint internament. I els ha permès, a més, resistir moments de crisi com la del 2008 o la pandèmia de la covid gràcies a la seva aposta decidida per la diversificació.

Actualment sumen més de 18.000 clients anuals, entre els quals hi ha des de bars petits fins a restaurants amb estrelles Michelin, a més de clients de col·lectivitats com escoles i residències, i grans superfícies com Bon Preu o Serunion.

La història de Frigorífics Ferrer es remunta a tres generacions enrere, quan el Julià i la Manela, besavis dels actuals directius, van obrir la peixateria Ca la Manela a Vic, poc després de casar-se. Portaven el peix amb tren des de Barcelona i el venien a la botiga primer i després també en una parada del mercat.

Amb la segona generació, el seu fill Fèlix va començar a distribuir peix a restaurants de la comarca i més enllà, i van obrir un magatzem amb barres de gel per conservar el producte. Quan s’incorpora la tercera generació Ferrer, al voltant dels anys setanta, adquireixen un frigorífic industrial, una de les grans innovacions del moment, i sense abandonar la comercialització de peix fresc, entren en el món dels congelats. Van començar a portar productes congelats d’altres marques com ara Pescanova i la marca de gelats Frigo per comercialitzar-los a Osona, el Bages i el Berguedà.

La quarta generació, amb Juli i Mònica Ferrer al capdavant i dos altres membres de la família Ferrer que ocupen altres llocs directius, ha consolidat un projecte pensat en clau internacional.

“El futur implica continuar invertint i reforçant el que ja tenim, sense perdre el nostre tarannà familiar i peixater”, conclou Mònica Ferrer.

Frigorífics Ferrer
Continua sent una empresa la propietat de la qual està en mans dels tres germans Ferrer de la tercera generació.
150
milions d’euros de facturació
500
treballadors
1924
any de fundació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.