CINEMA
Els films catalans van tenir un 67% més d’espectadors el 2024
Van arribar a un 92% en taquilla, amb 23,5 milions de recaptació
La producció catalana assoleix una xifra rècord amb 114 films, un 27% més que el 2023
La xifra d’espectadors de films catalans ha crescut un 67% respecte als del 2023, amb un total de 3,7 milions d’assistents i un 92% en taquilla amb 23,5 milions de recaptació, segons el balanç de la producció cinematogràfica amb participació catalana del 2024, que l’Acadèmia del Cinema Català ha presentat aquest dijous coincidint amb la seva Festa d’Estiu, que se celebrarà al vespre a l’edifici de les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs i durant la qual es lliurarà el 12è Premi Pepón Coromina. Els bons resultats són deguts a l’impacte de Buffalo kids, El 47 i Casa en flames, que van suposar el 53% dels espectadors totals de la producció catalana qualificada. El 2024 també va ser un molt bon any per a la producció cinematogràfica catalana, que va assolir la xifra rècord de 114 films, nombre que suposa un augment del 27% respecte del 2023. La quantitat de produccions d’entre tres i cinc milions d’euros s’ha multiplicat per tres, amb divuit títols, dades que mostren una consolidació pressupostària.
Pel que fa a la inversió de les institucions públiques en cinema català, també ha augmentat de manera destacada en exercicis anteriors, i en els resultats del 2024 se’n veuen els fruits: la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) hi ha destinat un 53% més de recursos; l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), un 30% més, i l’Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA), un 17% més, tot i que el nombre total de films beneficiats ha crescut més moderadament. L’informe també subratlla que el 81% dels films catalans són coproduccions, amb un 36% d’internacionals.
Respecte a la presència de dones, l’informe revela que disminueix significativament la seva participació en rols de producció, del 38,2% al 29,7%, i direcció, amb un lleu descens fins al 33%, mentre que augmenta la presència femenina en guió, on per primera vegada en els darrers quatre anys supera el 40%.