SALT
Reinvertir abans en habitatge
Segons un estudi presentat recentment, Salt és el municipi que més reinverteix en habitatge
En concret, s’hi destina un 43,9% del que es recapta en aquest àmbit. Sant Cugat hi reinverteix un 9,01%
El Sindicat de l’Habitatge demana aplicar una sèrie de mesures urgents per aconseguir més pisos
Un informe conjunt de les càtedres de la UPG i d’APCE i de Tecnocasa ha observat recentment que, l’any 2023, només 1 de cada 4 euros que es van recaptar amb impostos vinculats a l’habitatge es van reinvertir en polítiques per garantir precisament més habitatge. L’informe xifrava la pressió fiscal i la inversió dedicada també per municipis i va concloure que Sant Cugat (9,01%), Sitges (12,3%) i Esplugues de Llobregat (14,3%) són els municipis que menys diners destinen a habitatge amb relació al que recapten.
A l’extrem contrari hi ha Salt, que reverteix a polítiques d’habitatge un 43,9% del que recapta. A continuació, hi ha localitats com ara Olot (36,73%), Santa Coloma de Gramenet (35,97%), Manresa (34,84%) i Ripollet (33,04%).
“Estudis com aquest van posant en valor tota la feina que estem fent des de fa més de cinc anys, de compra d’habitatges, reforma i ajudes a comunitats de veïns per tal que millorin les seves comunitats”, explica l’alcalde de Salt, Jordi Viñas (ERC). “Estem fent un esforç molt important, i sí, ja sabem que no n’hi ha prou. No, no n’hi ha prou, evidentment. Però l’esforç fet és molt gran comparativament amb el que segurament fan altres municipis.”
Una altra possible explicació a l’elevada taxa de reinversió en habitatge a Salt és que aquest municipi va haver de reaccionar molt abans que d’altres per les necessitats que implicava la pressió de la immigració i la complexitat de donar cobertura a una demanda en creixement constant. Preguntat sobre aquesta realitat, Viñas confirma l’anticipació que, en aquest i altres àmbits, hi ha hagut al municipi: “Crec que, estratègicament, hem anticipat molt les polítiques bàsicament en dos temes. El primer és en habitatge i el segon és en la repercussió que tindrà el Campus de Salut al municipi, des de tots els àmbits”, assegura l’alcalde.
En el tema de l’habitatge, Viñas recorda que, des de fa uns cinc anys, s’ha estat planificant com actuar, perquè ja s’havia comprovat que calia facilitar pisos: “L’habitatge és un tema clau i essencial del país, que ara comença afectar ja no la gent amb menys recursos sinó també la classe mitjana. A Salt fa temps que ens hem plantejat com donar sortida a tot això. Vam començar a comprar pisos, a buscar alternatives. Això que ara molts veuen que tenen a sobre i que no saben què s’hi ha de fer, a Salt, fa temps que hi estem treballant i estem planificant com han de les polítiques d’habitatge al nostre municipi per tal de poder consolidar població.”
Més de 100 pisos
El Sindicat de l’Habitatge
Per la seva part, el Sindicat d’Habitatge de Salt i Docents per l’Habitatge Digne han denunciat, en repetides ocasions, la “situació d’emergència” que viu la ciutat, pel que fa a l’habitatge. Les dues entitats han demanat, recentment, al Parlament que es creï una taula de treball per aplicar una sèrie de demandes que han fet arribar als representants polítics, per tal que es puguin aplicar “com més aviat millor”. Entre aquestes reclamacions hi ha que el Departament d’Interior deixi d’enviar agents d’ordre públic –Brimo i Arro– als desnonaments, ja que això “estigmatitza” la ciutat, denuncien.
A més, també reclamen que mobilitzin habitatges de lloguer social públic, i això inclou la reforma “immediata” dels pisos adquirits per l’Ajuntament de Salt i la regularització com a llogaters de les persones que viuen en pisos de Gestora Nou Salt o de l’Agència Catalana de l’Habitatge. Unes regularitzacions que volen fer efectives també a les persones que viuen en pisos de la Sareb, de què també demanen la mobilització. Finalment, exigeixen que es facin expropiacions dels habitatges que faci més de 2 anys que són buits “tal com permet la llei” i legislar en favor de mesures com ara la requisa de pisos buits de grans tenidors, per posar-los en lloguer social.