gestió empresarial
Reduir costos té un límit
Un dels camps del management més desenvolupats és el de la gestió de la qualitat. Seus van ser els anys noranta a Catalunya, seguint l'onada iniciada en els anys vuitanta als EUA, que bevia de l'èxit de les empreses japoneses. Però el que va sobtar més de tot plegat és que els impulsors de la gestió de la qualitat al Japó van ser dos nord-americans, Edward Deming i Joseph Juran –de forma paral·lela–, tots dos invitats per The Union of Japanese Scientists and Engineers, el primer a finals dels anys quaranta, i el segon a mitjans dels cinquanta. Com passa sovint, ningú és profeta a casa seva.
A risc de simplificar en excés, podem dir que el que pretén la gestió de la qualitat és maximitzar l'eficiència operativa de l'empresa per tal d'oferir productes i serveis a un menor cost i amb una qualitat superior al mateix temps. D'acord amb aquest idea, s'han desenvolupat múltiples metodologies que fan èmfasi en l'operació de l'empresa: Kaizen, Kamban, TQM, EFQM, Normes ISO, Reenginyeria de Processos, Lean Management, Six Sigma, ... Per iniciar-se, pot ser útil la recent reedició de la ISO 9001 for Small Businesses.
DIFERENCIACIÓ.
MOTOR.
No és el que estan fent, també, les companyies del sector de l'aviació? I en aquest cas, no confonguem les companyies tradicionals amb les low cost, ja que aquestes redueixen costos i preus a costa de la qualitat de servei, de manera que constitueixen un sector diferent, per satisfer una demanda que abans de la seva aparició no existia explícitament.
Com dèiem més amunt, l'eficiència operativa és una necessitat empresarial, però no és una estratègia per competir, i menys en temps de crisi, ja que la necessitat de vendre ens pot portar a la no desitjada reducció de preus i de marge.
CLÀSSICS.