Eines

Units contra Hisenda

Set organitzacions empresarials i professionals s'ajunten contra el sistema de notificacions exclusivament per internet

“És insostenible l'augment incessant de les obligacions formals”

L'Agència Tributària va començar al gener el procés d'incorporació de les empreses al nou sistema de notificacions exclusivament per internet, que finalitzarà el 31 de desembre, quan ja no se'n faran per correu tradicional. El canvi, en compliment del Reial Decret 1363/2010, estableix que les empreses hauran de descarregar les notificacions d'actuacions i procediments tributaris, duaners i estadístics de comerç exterior en una bústia d'internet a la qual accediran mitjançant una firma digital i que tenen deu dies de temps per retirar les notificacions; si no es fa en aquest termini comencen a computar els terminis a efectes de recursos i al·legacions.

Aquest procés ha provocat que per primera vegada s'hagin ajuntat set col·lectius empresarials i professionals de Catalunya “per tal de denunciar una situació insostenible: l'augment incessant de les obligacions formals de les empreses espanyoles davant les administracions públiques”. La Cambra de Comerç de Barcelona, Pimec, l'Associació Espanyola d'Assessors Fiscals (Aedaf), el Col·legi de Titulars Mercantils i Empresarials de Barcelona, el Col·legi de Gestors Administratius de Catalunya, el Col·legi d'Advocats de Barcelona i el Col·legi d'Economistes de Catalunya han presentat una sèrie de propostes per tal que el nou sistema de notificacions “garanteixi el respecte als drets fonamentals dels contribuents”. Consideren que, tot i els avantatges de l'administració electrònica, aquest sistema és injust perquè es tracta de la mateixa manera empreses amb dimensions econòmiques i recursos humans molt diferents, generant càrregues administratives addicionals i desiguals als empresaris, i que els terminis previstos poden provocar situacions d'indefensió dels contribuents que no hagin tingut accés a la informació de manera informàtica.

En un acte conjunt a la seu de Foment del Treball al qual van assistir més de 400 professionals i empresaris, aquests col·lectius van explicar la setmana passada les propostes per pal·liar els inconvenients, que ja han estat enviades a l'Agència Tributària:

-Modificar la normativa per garantir els drets dels contribuents, tenint present la seva capacitat econòmica i tècnica, reconeixent que el nou sistema és de caràcter voluntari i optatiu per a les pimes.

-Garantir el principi d'irretroactivitat. Només emetre electrònicament les notificacions generades a partir del moment de la inclusió de l'empresa en el nou sistema.

-Garantir la recepció de les comunicacions a través de correu electrònic normalitzat.

-Establir dos dies al mes per a l'enviament de les notificacions als contribuents, perquè aquests no hagin d'estar pendents tots els dies de la bústia d'Hisenda.

-Ampliar el termini de recepció de comunicacions de 10 a 30 dies.

-Facilitar el sistema d'accés a les notificacions dels seus clients als assessors d'empreses, per tal de garantir el bon funcionament del sistema

-Establir un termini de 30 dies a l'any, considerats de vacances i a elecció del contribuent, en el qual no li puguin ser practicades notificacions.

El govern espanyol s'ha mostrat receptiu a aquesta darrera petició, en converses mantingudes abans de l'acte unitari de la setmana passada, segons ha explicat Avelino Vázquez, titular mercantil i empresarial que va moderar la jornada. Vázquez lamenta que es converteixi en obligació el que segons la llei 11/2007 d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics és un dret, i que es faci “mirant la comoditat de l'administració i no la de l'usuari”. L'Agència Tributària preveu que s'estalviarà anualment 15 milions d'euros deixant d'enviar 7,5 milions d'avisos per correu.

Més control sobre les factures dels autònoms

L'Agència Tributària a partir del 2014 obligarà els autònoms que tributen per sistema d'estimació directa a presentar trimestralment, com les empreses, una declaració informativa amb el contingut dels llibres de registre de factures, detallant específicament cadascuna. La mesura s'inclou en el projecte de reial decret pel qual s'introdueixen modificacions en matèria d'obligacions formals al reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària.

L'objectiu és millorar l'eficàcia en el control del frau fiscal, però el president de l'Associació de Treballadors Autònoms (ATA), Lorenzo Amor, assegura que es produirà l'efecte contrari: “A major nombre de traves i dificultats, molts autònoms que ara estan en el sistema optaran pel camí més senzill i en sortiran per treballar en negre.” Amor critica que es compliqui la vida a “centenars de milers d'autònoms”, en contra de les directrius de la UE d'eliminar les traves burocràtiques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.