Eines

“Un mite empresarial és que mai no s'han de parar les màquines”

El Lean Management és aplicable a tots els processos empresarials

Què és el Lean Management?

El Lean Management deriva del sistema que fa trenta anys va desenvolupar l'empresa automobilística Toyota i amb el qual va aconseguir un salt espectacular en eficiència i competitivitat en tots els ordres: la qualitat, els costos, la productivitat, el temps d'entrega... en tot. El món de l'automòbil l'ha anat copiant a poc a poc i, una dècada després, tota aquesta indústria treballava amb una eficiència molt per sobre de la resta de sectors. Llavors el 1997 als Estats Units es crea el Lean Institute amb la idea que aquesta manera de treballar tan revolucionària es pogués aplicar a altres sectors d'activitat.

Amb quins resultats?

Els negocis que han adoptat aquesta nova manera de treballar han millorat espectacularment, hi ha casos coneguts com el d'Inditex.

I a casa nostra?

Hi va penetrant, però molt a poc a poc. Com passa en altres països hi ha empreses modèliques en l'aplicació del sistema en el món de l'automòbil, tant fabricants com proveïdors. A fora està costant, però cada vegada n'hi ha més, sobretot ara, amb la crisi n'hi ha moltes que s'hi estan interessant moltíssim. Des de l'Instituto Lean a Espanya, que jo dirigeixo, hem assessorat empreses dels àmbits més diversos a fer el pas. Per exemple, la planta que Nestlé té a Madrid ha fet una transformació total. També estem treballant amb els hospitals. Els centres hospitalaris estan molt necessitats d'un salt important en la seva gestió.

No importa la dimensió de l'empresa o si és pública o privada?

No. Fins i tot hem treballat amb processos administratius, serveix per a tots els processos empresarials de la mena que siguin.

Les claus són orientar l'empresa cap al client i que tots els processos aportin valor. Actualment hi ha moltes empreses amb processos que no sumen si no que resten?

Hi ha moltes empreses que justifiquen el preu del seu producte en funció d'elements que no aporten res al client, en funció d'activitats que el client mai no valorarà, però que tenen un cost, i aquest és el drama. La clau de Lean Management és buscar la fórmula per evitar aquestes operacions i el resultat és una manera de treballar radicament diferent.

Són conscients, els empresaris que s'hi apunten, del que implica?

La revolució forta i la dificultat per adoptar-lo és que exigeix un canvi absolut de mentalitat. Cal pensar que està dissenyat des d'un prisma japonès. Aquest és el principal escull a superar. Nosaltres hem trobat empreses entusiastes fins que un dia fas una cosa que simplement no toleren perquè no l'entenen i diuen prou. Per tant, cal advertir que és un sistema molt diferent i hi has d'entrar o plegar.

Per exemple?

Una de les premisses del sistema és que si les comandes s'han cobert, no cal continuar produint i estucant, sinó que cal parar les màquines. Això hi ha empresaris que no ho toleren.

La crisi pot ser un revulsiu, però és el millor moment?

L'ideal és endegar-ho quan les coses van bé, però hi ha exemples que demostren que també és positiu quan la necessitat escanya. Porsche, a principi dels noranta estava en fallida i van adoptar el sistema i van passar a tenir beneficis milionaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.