Eines

Negocis responsables

L'IESE va organitzar els dies 24 i 25 de febrer unes jornades sobre models de negoci socialment sostenibles que organitzen els mateixos alumnes de l'MBA i que pretén conscienciar els futurs directius del seu compromís social

La novena edició del Doing Good & Doing Well va aplegar 600 persones
Els alumnes d'MBA valoren treballar en empreses socialment responsables

L'escola de negocis IESE va acollir els dies 24 i 25 de febrer la novena conferència Doing Good & Doing Well, centrada en la promoció de negocis socialment responsables i que en aquesta darrera edició s'ha fixat en la sostenibilitat.

Les conferències de Doing Good & Doing Well estan organitzades pels mateixos alumnes dels programes d'MBA de l'escola de negocis, la qual cosa contribueix a conscienciar els futurs directius. “La motivació de la majoria dels alumnes que participen activament en l'organització es basa sobretot en el convenciment d'aquest compromís amb la societat més enllà de si professionalment es voldran orientar a activitats de responsabilitat social corporativa o organitzacions no governamentals”, destaca Maria Francisca Ortega, una de les alumnes que han liderat el grup organitzador.

Doing Good & Doing Well posa l'accent en una concepció integral de la responsabilitat social. Maria Francisca Ortega planteja: “Pensem en negocis que compleixen aquesta condició en tota la seva cadena de valors i no en empreses que senzillament tenen un departament de responsabilitat social corporativa però que no han adaptat tots els seus mecanismes.”

EN AUGE AMB LA CRISI.

En aquest sentit, Ortega creu que la crisi econòmica, lluny d'haver perjudicat aquesta concepció dels negocis, ha tingut l'efecte contrari, sobretot a l'hora de buscar pautes de sostenibilitat. “Estem en un moment de trencament; precisament el que ens ha passat ha estat conseqüència de tenir models de negoci que no eren sostenibles”, apunta.

Ara bé, què cal fer per portar les empreses a aquest camí de la sostenibilitat? Per a Maria Francisca Ortega la resposta consisteix a revisar tota la cadena de valor i preguntar-se en cada fase quines mesures concretes es poden prendre. “Per exemple, plantejar una política de proveïdors que descarti aquells que incorporen el treball infantil o que valori més els que són respectuosos amb el medi ambient”, explica aquesta alumna de l'IESE. Unes directrius que també es poden seguir en empreses vinculades al sector de la indústria pesant. “Aquí el que hem estat treballant en els panels de les jornades és com millorar els processos interns per minimitzar al màxim el seu impacte en l'entorn. Això és important perquè aquí la responsabilitat social no es pot limitar a arreglar el perjudici sobre el medi ambient un cop aquest ja s'ha produït.”

I tots aquests esforços no han d'estar renyits amb la rendibilitat de les empreses, entre altres coses perquè la demanda és cada vegada més sensible envers aquests factors, “si bé ara com ara s'està premiant les empreses que ho fan bé però encara no es castiga aquelles que no tenen en compte aquest valor de responsabilitat”, comenta.

En tot cas, Ortega reconeix que pensar negocis responsables obliga en bona part a deixar de banda l'obsessió pels resultats a curt termini, pauta que ha predominat en la darrera dècada.

S'ha de veure com una inversió que tindrà un retorn més palpable en el mitjà i llarg termini, diu Ortega, “perquè a més és possible que els canvis i els esforços per anar cap a aquest camí generin costos a curt termini, per això és vital que es prenguin les decisions de manera integral i no tan sols des d'un departament concret de l'empresa”, afegeix.

I el canvi, diu Ortega, ja està en marxa. No cal, com insinuen algunes veus, esperar un canvi generacional per donar entrada als futurs directius. “Les jornades, en les quals han participat 600 persones, han tingut un públic molt heterogeni, des d'alumnes d'escoles de negocis de tot al món fins a professionals amb una extensa trajectòria que veuen que aquest és el futur pel qual han de passar les seves empreses”, comenta Ortega.

Entre els principals ponents de les conferències van destacar noms com ara Gavin Neath, vicepresident de sostenibilitat d'Unilever; Jeffrey Spector, cap de personal de la Bill & Melinda Gates Foundation; Jacques Pieraerts, president de Toyota Espanya, o Mark Drewell, conseller delegat de la Globally Responsible Leadership Initiative.

A banda de grans empreses, en les jornades també hi van participar nombrosos emprenedors en negocis sostenibles, que a més van tenir l'oportunitat de participar en un fòrum d'inversió amb potencials inversors. Les jornades també van organitzar un fòrum d'ocupació per acostar als alumnes de l'escola de negocis empreses socialment responsables. “Els alumnes valoren cada vegada més el fet de poder entrar a treballar en empreses que compleixen aquestes característiques, és un plus a l'hora de captar nou talent”, explica Maria Francisca Ortega.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.