Alfil Logistics farà realitat el tren del Mediterrani fins a Dortmund
L'operador de mercaderies busca un soci alemany per rendibilitzar la línia entre Múrcia i el cor ferroviari d'Europa. L'empresa reforçarà el corredor amb un centre logístic a Andalusia i un altre a l'exterior
Alfil Logistics no es vol esperar que el govern espanyol es decideixi a invertir en el corredor del mediterrani, i el 2013 preveu inaugurar una ruta de trens per a mercaderies entre Múrcia i Dortmund (Alemanya), un dels principals nusos ferroviaris del centre d'Europa. Actualment Alfil Logistics gestiona un tren que enllaça Múrcia i Barcelona dos cops per setmana, però està a punt de tancar un acord amb una operadora ferroviària alemanya per allargar el servei fins a Dortmund. “Nosaltres garantim la mercaderia de pujada i volem que el nostre soci asseguri que els trens baixen carregats” explica Jaume Bonavia, director general de la firma.
A més, també es treballa perquè en una segona fase la línia arribi fins a Andalusia, on Alfil Logistics ja té aparaulada una nau de 10.000 m² per llogar-la. Paral·lelament, també estudien el mercat immobiliari europeu per incorporar un centre logístic que reforci aquest eix.
Bonavia assegura que aquesta iniciativa respon a la demanda creixent de servei dels seus clients per a l'exportació i al compromís que aquesta companyia té amb el ferrocarril des del seu naixement. No en va, un dels dos socis d'Alfil Logistics és Renfe (40%), que l'any 2000 va fer un pas en la relació de proveïdor de serveis que mantenia amb la cervesera Damm (60%) i junts van crear l'operadora logística, que des de bon començament es defineix com a intermodal. De fet, actualment el 10% dels desplaçaments es fan per ferrocarril, el 12%, per via marítima i la resta, per carretera. “Si tenim en compte que la quota del tren en el global del transport de mercaderies del país no arriba al 4%, el nostre és un percentatge notable, però no estem satisfets”, diu Bonavia. El 2010 es va crear Alfil Rail, que agrupa tota l'activitat per ferrocarril, bàsicament la ruta Múrcia-Barcelona i Madrid-Barcelona (deu serveis setmanals), i enguany ha vist la llum el segell Rail Med, per potenciar el corredor del mediterrani. També acaben de signar un acord amb CILSA, gestora de la ZAL del Port de Barcelona, per al desenvolupament de projectes logístics, el detall dels quals Bonavia prefereix no revelar de moment.
Finalment, l'objectiu de l'estratègia és arribar al 2014 amb una quota del 20% en el transport de mercaderies per ferrocarril.
Diversificació.
Però aquests comptes de resultats també són un reflex de les dinàmiques empresarials de molts fabricants de producte que progressivament miren de guanyar competitivitat concentrant-se en la seva activitat principal amb què generen valor (core-business) i subcontractant la resta d'activitats. Aquests processos han estat una oportunitat perquè Alfil Logistics creixi “aigües amunt”, en paraules de Jaume Bonavia. El director general es refereix al fet que ja no es limiten a recollir una càrrega a la porta del client sinó que s'integren en les factories i actuen no ja com a mers proveïdors de serveis sinó com a socis estratègics. “El nostre client guanya flexibilitat i eficiència perquè junts treballem en la millora continua”, afirma. Un estadi superior és la gestió directa del magatzem d'un client. Actualment, a Alfil Logistics s'han adjudicat l'administració dels magatzems d'algunes firmes i preveuen créixer per aquesta via. De fet, pròximament s'inaugurarà una nau de 40.000 m² a la ZAL del Prat de Llobregat, propietat de Damm, en què es gestionarà Alfil Logistics i complementa una d'adjacent de 60.000 m², on l'operadora logística també té les oficines de Catalunya. Els serveis centrals són a Madrid i la direcció general s'alterna amb Barcelona. Catalunya és el primer territori per volum de negoci.
Actualment la plantilla d'Alfil Logistics és de 300 persones, entre personal d'oficines i de magatzem. No té flota pròpia sinó que subcontracta els serveis a tercers. Igualment, els nou centres que tenen a la península (Madrid, Barcelona, Lleida, Palma, Múrcia, Sevilla, València, Santiago de Compostel·la i Mèrida) són en règim de lloguer: en total són 231.000 m² de magatzem. Bonavia explica que aquesta estructura empresarial els assegura la flexibilitat que necessiten, per la qual cosa, tot i el creixement que experimenten a la companyia, no preveuen fer alteracions substancials d'aquest esquema.
Renfe haurà de desinvertir
En el marc de les mesures per pal·liar el dèficit públic, el Consell de Ministres va aprovar el 16 de març passat el pla de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional estatal en què es preveu la desinversió de Renfe d'Alfil Logístics, que hi té el 40%. Jaume Bonavia diu que no sap com i quan es farà la sortida de l'operadora ferroviària pública de la companyia. En tot cas, Bonavia assegura que el mandat per res alterarà la relació que avui dia tenen amb Renfe, ni tampoc l'aposta que Alfil Logístics està fent per transport de mercaderies per ferrocarril.