Opinió

L'impacte d'un altre boicot comercial

Molta gent es pregunta si el teixit empresarial català pot aguantar un altre boicot comercial pel nou debat sobre l'independència.

En primer lloc, recordant precedents anteriors com el debat de l'Estatut, tant si hi ha independència com si no, hi haurà boicot. En el boicot per l'Estatut, diverses empreses de vi i cava es van queixar que havien perdut entre un 4% i un 15% de les vendes i moltes ja no han tornat a entrar en les cartes dels restaurants perduts. De tota manera, de boicot n'hi ha hagut sempre. Recordo, per exemple, el xoc que em va causar veure diverses pintades que deien: “No compréis productos catalanes.” Això va passar a final dels anys seixanta, quan tenia deu anys, viatjant en cotxe per Castella.

Segons el Ceprede, si no incloem els serveis, les empreses catalanes venen el 26,6% a Catalunya, el 34,5% a la resta de l'Estat espanyol i el 38,8% a l'estranger. Per tant, un possible boicot afecta una tercera part de les vendes. Això pot variar molt per sectors. No és el mateix una empresa que tingui l'Estat espanyol com a client únic, que una empresa molt internacionalitzada. L'estudi més complet que s'ha fet sobre això és el de Guinjoan i Cuadras, que demostra que només un boicot que afectés el 80% de les vendes als consumidors i el 20% de les vendes a empreses de la resta de l'Estat tindria un impacte negatiu superior al dèficit fiscal de 16.000 milions d'euros que té Catalunya amb l'Estat espanyol. En la seva previsió, opinen que el boicot afectaria, en el pitjor dels casos, un 40% de les vendes a consumidors i un 20% de les vendes a empreses de la resta de l'Estat. Això suposaria una reducció del 4% del PIB, molt menor de la del dèficit fiscal del 9% de què és objecte Catalunya. Conclouen afirmant que la independència milloraria molt la situació econòmica catalana.

També hi pot haver empreses a les quals un boicot pot beneficiar. Per exemple, una cadena de supermercats que només estigui implantada a Catalunya podria augmentar les seves vendes en el cas que una part dels consumidors catalans decideixin fer boicot a altres competidors. En aquelles empreses en què el boicot sigui una amenaça important convé posar en marxa estratègies de producció i comercialització per fer-hi front. A mitjan termini, la millor política serà la que permeti disposar de productes millors que els de la competència.

En resum, de boicots n'hi ha hagut sempre i l'impacte negatiu d'un altre boicot és inferior al que Catalunya pot guanyar resolent problemes com els del dèficit fiscal. De tota manera, no podem obviar que hi ha empreses a què un boicot els pot fer molt de mal, i més, en els moments actuals. Un altre aspecte que cal considerar són les millores que podrien tenir les empreses si tinguessin un estat que jugui a favor seu en temes com ara la política industrial o les infraestructures.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.