Borsa

El valor de ser petit

Un terç dels valors del mercat continu defugen la crisi i sumen significatives plusvàlues en l'exercici. Entre aquests, hi ha les catalanes Almirall, Vueling i Miquel i Costas.

L'octubre finalitza
amb un guany de l'1,74% per a l'Íbex-35, que
en el 2012 arrossega
una pèrdua del 8,44%

El cos­tum de mirar els grans índexs dels par­quets inter­na­ci­o­nals en què estan repre­sen­ta­des les grans com­pa­nyies limita la visió i no per­met veure que hi ha altres índexs o bé empre­ses de menys enver­ga­dura que no només han estat capa­ces de vèncer la pro­funda crisi que col­peja l'eco­no­mia des de fa uns quants anys sinó que han rebut el suport dels inver­sors a les seves polítiques empre­sa­ri­als.

Dins del mer­cat con­tinu espa­nyol hi ha un bon gra­pat d'aquests exem­ples i gai­rebé un terç dels valors que for­men part d'aquest mer­cat enre­gis­tren guanys d'ençà que començà el 2012, plusvàlues que en alguns casos són força abun­do­ses. Aquest és el cas de la tec­nològica Azkoyen, que després de fer diver­ses desin­ver­si­ons en l'exer­cici suma un guany supe­rior al 40% en borsa. Els experts pre­ve­uen que els bene­fi­cis d'aquesta com­pa­nyia seran posi­tius després de pas­sar per caixa i el mer­cat ha donat el vis­ti­plau a la seva política empre­sa­rial. Entre les com­pa­nyies que millor tra­jectòria han enre­gis­trat en el 2012 es tro­ben les cata­la­nes Almi­rall, Vue­ling i Miquel i Cos­tas. La far­macèutica Almi­rall està reco­llint els fruits de la seva diver­si­fi­cació i pene­tració en dife­rents mer­cats inter­na­ci­o­nals i la seva sane­jada situ­ació finan­cera, i els seus títols sumen una alça supe­rior al 30% en l'any. Per la seva part Vue­ling, que manté la seva aposta pel crei­xe­ment, s'ha reva­lo­rat un 30% en els deu pri­mers mesos de l'any. Miquel i Cos­tas també es troba en ter­reny posi­tiu en el 2012, i és un dels valors que els experts d'Ahorro Cor­po­ración reco­ma­nen per al 2013 per la sòlida situ­ació de l'empresa pape­rera, que ha gua­nyat més d'un 10% en la borsa els dar­rers mesos.

Per la seva part, NH Hote­les ha sumat gai­rebé una ter­cera part de la reva­lo­ració anual en les últi­mes ses­si­ons d'octu­bre, quan la cadena hote­lera va reconèixer que estu­dia l'entrada en el seu capi­tal del fons d'inversió nord-ame­ricà Kohl­berg Kra­vis Roberts (KKR). Les seves acci­ons pugen més d'un 30%.

Una altra far­macèutica, Bayer, jun­ta­ment amb Tubos Reu­ni­dos, Pro­se­gur, Vis­cofán, Jazz­tel i Natra com­ple­ten la relació dels valors petits o mit­jans amb for­tes reva­lo­ra­ci­ons en el 2012 (llista que puja a 28 valors que es tro­ben a hores d'ara en ter­reny posi­tiu en el con­junt de l'any).

Aquesta set­mana ha fina­lit­zat l'octu­bre, el quart mes en què l'Íbex-35 acon­se­gueix tan­car en posi­tiu (el ter­cer con­se­cu­tiu) en apun­tar-se una alça de l'1,74% mal­grat que en els deu mesos que han trans­cor­re­gut de 2012 la minusvàlua que arros­sega l'índex és del 8,44%. Tot i ser una pèrdua anual abun­dosa, cal des­ta­car que el selec­tiu índex ha recon­que­rit molt ter­reny des del -28,91% que enre­gis­trava en fina­lit­zar el maig. Molt ha plo­gut des de lla­vors i poques coses han can­viat de forma subs­tan­cial, però amb les pro­me­ses d'inter­venció del Banc Cen­tral Euro­peu (BCE) i l'ajut de la Reserva Fede­ral (FED) dels EUA el pànic dels inver­sors ha dei­xat pas a uns ner­vis con­tro­lats que han permès la recu­pe­ració expe­ri­men­tada pel par­quet espa­nyol.

LIMI­TACIÓ PROR­RO­GADA.

D'altra banda cal des­ta­car que la pro­hi­bició de les ven­des a curt en els valors ban­ca­ris s'ha ampliat de nou en tres mesos fins al 31 de gener, segons va infor­mar dijous la Comissió Naci­o­nal del Mer­cat de Valors (CNMV). Per a l'orga­nisme regu­la­dor, encara per­sis­tei­xen massa incer­te­ses al vol­tant d'aquest sec­tor, enmig d'una gran rees­truc­tu­ració, per fer reco­ma­na­ble aquesta limi­tació. Les ven­des a curt són aque­lles en què un inver­sor presta a un altre les seves acci­ons, i aquest últim les ven en el mer­cat amb la creença que aques­tes bai­xa­ran de preu, de forma que les pot recom­prar més bara­tes i el guany és la diferència entre el preu de venda ini­cial i el de com­pra final (res­tant la comissió que es queda el pres­ta­tari dels valors).

A par­tir d'ara ence­tem la recta final de l'exer­cici 2012, atès que novem­bre serà l'únic mes sen­cer de con­trac­tació en el par­quet. Amb l'arri­bada del desem­bre i les fes­tes nada­len­ques l'acti­vi­tat borsària baixa de forma sig­ni­fi­ca­tiva i en pas­sar la pri­mera quin­zena els grans ges­tors donen l'exer­cici per tan­cat encara que el calen­dari indi­qui que no és així. Com és habi­tual per aques­tes dates, molts experts reco­ma­nen com­pon­dre la car­tera amb la vista posada en el nou exer­cici. La com­ple­xi­tat de l'actual situ­ació fa que els valors defen­sius, aquells que no es veuen tan afec­tats pels cicles econòmics, siguin els més reco­ma­nats pels ana­lis­tes per for­mar part de la car­tera i, a més a més, mol­tes de les apos­tes que comen­cen a veure la llum ara inclo­uen els petits i mit­jans valors de la borsa espa­nyola de què hem par­lat com a favo­rits pel 2013.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.