Eines

Màrqueting gratuït per a empreses en una situació límit

La consultora Stratex de Terrassa s'ofereix per ajudar les firmes en crisi aguda a incrementar les vendes, de forma solidària i sense cobrar honoraris

L'oferiment va adreçat a negocis de la demarcació de Barcelona amb un ERO presentat
Els promotors pensen que el moment reclama que altres firmes s'hi afegeixin

La consultora especialitzada en màrqueting Stratex, sensible al greu moment en què es troba el teixit empresarial, ha decidit oferir els seus serveis de franc a negocis en situació límit i que necessitin donar una empenta a les seves vendes. Insisteixen que no cobraran cap honorari per les hores que hi dediquin, ni persegueixen amb la iniciativa cap suport o privilegi públic, “ho fem exclusivament per solidaritat i no per lucre”, subratlla Xavier Piqué, soci director de Stratex.

Les hores mensuals que destinaran a aquesta tasca solidària les concentraran inicialment en un perfil d'empreses molt concret, perquè entenen que és on els seus esforços limitats poden tenir més incidència. Han de ser empreses que hagin presentat el darrer any un ERO (expedient de regulació d'ocupació), amb pèrdues reiterades i situació d'insolvència, radicades a la demarcació de Barcelona, que almenys el 51% de la propietat estigui en mans d'una única persona i que tinguin una plantilla d'entre 8 i 30 persones. “Són empreses que necessiten un revulsiu per sortir de la situació límit en què es troben”, apunta Piqué. En el cas que no tinguin resposta a la seva oferta poden relaxar alguns dels criteris.

Els responsables de Stratex estan convençuts que determinades actuacions des de l'àrea de màrqueting poden tenir efectes de forma immediata i sense necessitat que això impliqui noves despeses. Xavier Piqué posa l'exemple de les àrees comercials de moltes empreses, que han fet reducció de personal, sense que la mesura hagi comportat un replantejament de les seves tasques. En conseqüència se segueixen fent per inèrcia visites a clients que no reporten cap rendiment, quan s'haurien de derivar aquestes gestions a venedors telefònics i orientar les rutes de venda en persona als clients de més valor. “Són coses trivials però que quan la situació és complicada simplement no estem capacitats de veure”, diu Piqué.

INNOVADORS.

La proposta coincideix també amb un moment de dificultats en el camp de la consultoria de màrqueting, que ha obligat Stratex a replantejar-se els seus productes. Els dos socis de Stratex van començar a operar l'any 2001 primer com a autònoms i des del 2003 sota el paraigua d'una societat. Des d'un primer moment es van orientar a les pimes amb un producte que no tenia competència en el mercat: “Vam observar que moltes empreses petites i fins i tot microempreses tenien necessitat de professionalitzar la seva estratègia de màrqueting però ni tenien recursos ni volum de feina per tenir un director de màrqueting en plantilla; la nostra proposta d'incorporar un professional a temps parcial va tenir molt d'èxit”, explica el soci director de Stratex.

Eren uns moments en els quals les propostes que es presentaven als clients eren immediatament acceptades i gairebé el cent per cent de l'activitat es va concentrar en allò que van anomenar part-time marketing management. La idea era que l'empresa anés fent les primeres passes en màrqueting científic i que això acabés agafant la forma d'un departament algun dia: “Per tant no oferíem un servei amb vocació de ser per a tota la vida”, puntualitza Piqué.

L'escenari canvia radicalment amb la crisi. Les empreses comencen a fer retallades a tort i a dret i un dels damnificats és el director de màrqueting per hores de Stratex. Per contrarestar aquesta caiguda de l'activitat, la firma de Terrassa potencia el servei tradicional de consultoria, que ara representa el 60% de la facturació, i la formació a les empreses, el 25%. “El nostre producte estrella ara és només el 15%”, es lamenta Piqué.

Stratex aspira que la seva proposta de consultoria solidària animi firmes especialitzades en altres àrees de l'empresa i que s'apuntin a la iniciativa. Una idea no descartable podria ser oferir serveis integrals de franc a empreses en situació límit.

Millor, ‘suport a les vendes'

Tot i que el màrqueting s'ha anat incorporant en la gestió de la pime encara hi ha molt marge de millora. La casuística és molt àmplia: hi ha un primer tipus d'empresa industrial i familiar de primera generació, amb un propietari veterà omnipresent a qui això del màrqueting li sona a conte xinès. Quan prenen el relleu altres generacions, l'estigma persisteix: “En comptes de ‘màrqueting' diem ‘suport a les vendes'”, afirma Piqué. També hi ha emprenedors amb un perfil tècnic que sol·liciten els serveis professionals quan volen créixer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.