Eines

JOSEP MARIA FERRER-ARPÍ

AUTOR DEL LLIBRE ‘ABECEDARI PER A INNOVADORS''

“No crec en la innovació espontània sinó en la gestionada”

Per ser innovador calen unes aptituds innates, com ara el gust per l'aventura

Com ha estat el seu viatge personal de la divulgació científica a la difusió de temes d'innovació?

La meva faceta de personatge públic està vinculada a la divulgació científica, però a TV3 i després a la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCRTV) he treballat com a directiu, en temes de màrqueting. En l'última etapa, quan estava a la CCRTV, vaig presentar al director general un projecte de gestió de la innovació, perquè hi ha molt de talent, però el talent si no es gestiona i si no se li proporciona canals de sortida, al final es dispersa. I allà vaig muntar tallers de creativitat i equips que generessin idees per a la televisió i la ràdio.
La innovació necessita estructures?

Jo no crec en la innovació espontània, sinó en la innovació gestionada, conduïda i aprofitada. És cert que el que és innovador, i proposa i lluita, sempre acaba aconseguint que les seves idees s'escoltin, però en les grans empreses és molt difícil.
Tothom pot ser innovador?

Penso que no. La creativitat i la innovació són dos passos consecutius. Primer s'és creatiu, tens idees, i després fas que aquestes idees es facin realitat, per tant, innoves. De creatiu, tothom ho pot ser, però que les idees es transformin en realitat no és el més habitual. Per ser innovador has de tenir un seguit d'aptituds innates, com ara el gust per l'aventura, per la transgressió, per travessar fronteres i endinsar-se en un món desconegut. Hi ha molta gent que aspira a conservar el seu estat, i aquest tipus de personatge més burocratitzat no pot ser un innovador.
La crisi està obligant molta gent a sortir de la seva zona de confort.

De la mateixa manera que quan una persona té èxit s'ha de reinventar, perquè tot el que puja baixa, en les èpoques de crisi també es donen unes altres oportunitats. Circumstàncies com les actuals no són especialment afavoridores de la creativitat, en el sentit que per crear necessites estar content, feliç i ple, però tenen l'avantatge que empenyen des de l'exterior i s'ha de sortir de l'àrea de confort, i això és positiu. És el moment de la gent que tenia una idea i ara troba el moment propici per posar-la en marxa.
La innovació és sempre un procés compartit?

En el fons la innovació és un concepte empresarial que requereix una estructura a darrere que permeti que allò que s'ha pensat es transformi en realitat i beneficiï la resta del món. En aquest sentit, la innovació en solitari és impossible.
El nyap és part de la innovació?

La gent que s'equivoca almenys ho ha intentat. Un buròcrata no s'equivoca mai.
Burocràcia és el càncer de la innovació?

Einstein va dir que la rutina és una lenta agonia.
Per tant, si volem una empresa innovadora hauríem de fugir de la burocràcia?

S'haurien de fer moltes coses. Un dels grans errors de les estructures burocràtiques és dividir les empreses en compartiments. El fet de promoure projectes interdepartamentals, regits per equips d'alt rendiment –equips en els quals qualsevol dels membres pot actuar com a líder en un moment determinat–, és el millor per avançar cap a una estructura d'empresa moderna.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.