Empreses

Fent país i negoci amb la ratafia

Destil·leries Bosch, de Sant Quirze de Besora, elabora licors catalans –destil·lats i macerats– des de fa més de 120 anys. El 80% de la seva producció actual, però, se centra en la ratafia.

No fa falta demanar un licor de préssec si aquí en tenim un de nous boníssim

Si hi ha un licor genuí que ens representa com a país és la ratafia. A l'empresa Destil·leries Bosch, de Sant Quirze de Besora, fa 121 anys que produeixen licors catalans, però el que els ha fet populars i els ha proporcionat una vida centenària és la ratafia. “Com a destil·lats hem fet i continuem fent anís i conyac, però pel que fa als macerats, la gran protagonista i la que representa el 80% de la nostra producció total en aquest moment, és la ratafia Bosch”, explica Faustí Bosch, gerent de l'empresa i responsable del negoci familiar juntament amb el seu germà Josep.

Faustí i Josep Bosch són la cinquena generació al capdavant de Destil·leries Bosch, una firma que troba el seus primers orígens documentats en un llibre de 1892. En ell ja hi apareix esmentada Anna Peroliu, la seva rebesàvia. Nascuda a Sant Pere de Torelló, se'n va anar a viure a Serra Cavallera, a la Vall de Camprodon, on va aprendre l'ofici de remeiera. “Gran coneixedora de les herbes i dels fruits del bosc, com era típic entre els habitants del Pirineu i pre Pirineu, va aprendre a fer una ratafia molt bona”, explica en Faustí. Anna Peroliu va acabar convertint l'afició en negoci i es va traslladar a viure a Sant Quirze de Besora, on el 1892 va començar a comercialitzar begudes alcohòliques. Al cap de vuit anys, un dels seus dos gendres, Faustí Bosch i Coll, va donar d'alta una fàbrica destinada a produir i vendre licors. El relleu de Faustí Bosch i Coll el va agafar el seu fill, Jaume Bosch Reixach, el qual, al cap dels anys, va deixar pas al seu fill, Joaquim Bosch Vergés, pare d'en Faustí i d'en Josep, i actualment ja jubilat. “Portar una empresa amb tanta història pesa fins a cert punt. Arriba un moment que ja ho tens interioritzat i més que un pes és un orgull”, confessa en Faustí.

Destil·leries Bosch avui produeix uns 40.000 litres de licor anuals, entre destil·lats i macerats, i factura 690.000 euros. Entre els seus destil·lats més reconeguts hi ha el Licor de Núria i les Aromes de Rupit que, juntament amb l'Aiguanaf Compost, són els tres licors marca de la casa, a part de l'Anís del Ter i el Licor del Far. Com a licor macerat, fan ratafia amb diferents presentacions (amb ampolles de 70 cl, 50 cl i 20 cl) i el producte estrella: l'avellutada Ratafia Reserva, en format de 50 cl i 70 cl.

Malgrat tots els competidors que li han anat sorgint al país des de finals del s. XIX, com ara l'anís i els conyacs, “el consum de ratafia sempre s'ha anat mantenint”, apunta Faustí Bosch, i d'uns anys ençà fins i tot s'ha reviscolat. Prova d'això és que a Catalunya en aquest moment hi deu haver una dotzena de productors del licor autòcton per antonomàsia, fet que Bosch interpreta com “un signe de vitalitat del producte i del consum”.

Un licor competent.

La ratafia és una beguda antiquada i per a la gent gran. Aquest és, segurament, un dels estereotips amb què més ha hagut de lluitar aquest licor, sobretot davant la potent irrupció dels snaps típics del centre d'Europa que hi va haver fa uns anys. “Semblava que hi havia com una competició per veure quin licor de fruites nou sortia al mercat. Per sort la febrada ha passat i hem recuperat la lògica de consumir productes de la terra: no fa falta demanar un licor de préssec si aquí tenim un licor de nous i herbes boníssim”, reflexiona el gerent de Destil·leries Bosch.

La semblança amb els snaps, però, també té la seva part positiva: “Als turistes del centre d'Europa els encanta, la ratafia.” Per això un dels projectes més immediats d'aquesta firma licorera és l'exportació als països del centre del continent. “Estem estudiant aquest mercat i fent gestions que creiem que a curt termini poden donar algun fruit”, avança Bosch. Ara per ara, però, el 100% de les vendes d'aquest licor digestiu es fa en bars, restaurants i cadenes d'alimentació de Catalunya, sobretot d'Osona, el Ripollès i el Vallès Oriental i Occidental. En aquestes comarques la distribució és directa i per a la resta de Catalunya (a les demarcacions de Lleida i Tarragona es detecta un increment de consum), disposen d'una xarxa de distribuïdors.

Destil·leries Bosch, que té una plantilla de quatre treballadors, fa tota l'elaboració a Sant Quirze de Besora: des de la maceració de les nous verdes que es cullen per Sant Joan i es deixen amb alcohol i herbes 40 dies a sol i serena, fins a l'envasat i venda. L'empresa pertany a la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Ratafia Catalana i forma part dels col·lectius Osona Terra i Tasta'ns.

El museu

A mitjà o llarg termini, Destil·leries Bosch vol museïtzar una part de l'empresa, la qual avui ja exhibeix una mostra d'aixetes de les bótes a l'entrada. Actualment disposa de 14 bocois de fusta de roure de 700 l, on la ratafia s'afina de gust i envelleix.

La destil·lació

Els destil·lats s'elaboren amb aquest alambí d'aram de 1912. Aquest aparell és el que permet fer el procés del bany maria i obtenir el licor.

La publicitat

Ricardo Zamora, porter internacional de futbol al primer terç del s. XX, en un partit a Vic. A la foto, al costat d'un cartell publicitari antic de Destil·leries Bosch.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Fent país i negoci amb la ratafia

Publicat a