Eines

Innovar i emprendre

Les neurociències ens diuen que dues característiques importants dels innovadors són saber quedar embadalits davant les coses que els fascinen i, després, saber fer connexions no habituals entre idees i conceptes sense cap relació aparent. Moltes persones fan exactament el contrari: són massa crítiques amb la realitat que els envolta i no saben establir noves relacions o isomorfismes entre elements diferents

Per què empreses catalanes com ara Eureka Kids o Llagurt són tan importants per a la nostra economia? Doncs perquè són el resultat d'aventures d'emprenedoria que han acabat amb èxit. Necessitem emprenedors innovadors, i en necessitem molts.

Eureka Kids és una empresa amb seu a Girona que fa joguines originals i innovadores que contribueixen al desenvolupament pedagògic dels nens. Ha crescut molt en els darrers anys, desafiant la crisi, i a hores d'ara segueix expandint-se per molts països europeus.

Llagurt és també gironina. Fa iogurts bons i sans, amb baix contingut en greixos, i els ven de forma creativa, afegint-hi els seus famosos toppings que el consumidor pot escollir per posar damunt el iogurt, com per exemple pipes, sèsam o melmelades.

OPORTUNITATS.

Què cal fer per crear una empresa com aquesta? A més de tenir una mica de sort, cal observar el nostre entorn i aprofitar les oportunitats que ens ofereix. Els innovadors són bons observadors: circulen silenciosament pel món, mirant-ho tot amb curiositat i esperit positiu. Procuren no jutjar les coses abans d'hora. I, en un moment determinat, prenen una decisió.

A més a més, per emprendre amb èxit cal ser una mica valent. Emprendre vol dir aventurar-se i, per tant, córrer alguns riscs. Si fem el que ningú no fa hem d'anar contra corrent, i això demana valentia i ganes d'anar més enllà dels terrenys coneguts.

Les neurociències ens diuen que dues característiques importants dels innovadors són saber quedar embadalits davant les coses que els fascinen i, després, saber fer connexions no habituals entre idees i conceptes sense cap relació aparent. Moltes persones fan exactament el contrari: són massa crítiques amb la realitat que els envolta i no saben establir noves relacions o isomorfismes entre elements diferents. I així és molt difícil desenvolupar la nostra creativitat i innovar. Cal que canviem algunes coses en el nostre cervell creatiu, i fer-ho no és tan complicat com a vegades creiem.

Hauríem de fomentar molt més l'emprenedoria a l'escola. No dic que no es faci ja una mica, però segurament s'hauria de fer molt més. La nostra societat no necessita gent dòcil, adaptada i poc creativa, sinó al contrari. Necessita ciutadans sense por, capaços de crear la seva pròpia realitat i de generar valor econòmic i social a través de l'emprenedoria i la innovació. Necessitem pensar “fora de la caixa” però de veritat. Fora de la caixa dels prejudicis, els temors i de la por al ridícul.

Innovar és, doncs, un viatge. Un viatge apassionant i enriquidor no exempt de riscs i problemes. Si volem viatjar hem de tenir actitud exploradora: cal que ens adrecem vers els límits i mirem d'anar més enllà. Els innovadors no es conformen amb el que veuen, volen crear la seva pròpia realitat. I per fer-ho forçosament han de trencar algun esquema i desafiar convencionalismes. Com podríem reinventar un paraigua? I una cadira? I un simple got? Malgrat la famosa frase “tot està ja inventat”, els innovadors creuen que a qualsevol lloc hi pot haver l'oportunitat de fer coses noves i diferents. Necessitem dones i homes que mirin la realitat de formes originals i atrevides. Un país no pot avançar sense això.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.