Gran angular

La força de la indústria

He defensat reiteradament que per poder transformar el país i fer-lo competitiu, Catalunya ha d'optar per l'economia del coneixement. Això no és només produir amb menys cost, que ho és, és produir coses amb noves característiques, amb valor afegit, i arribar a més gent a preus assequibles.
La manera de fer això és optar per la recerca, el desenvolupament, la innovació i la transferència del coneixement entre els sectors públic i privat

Sovint es reco­neix que l'eco­no­mia de Cata­lu­nya sense gran indústria esta­ria tocada de mort. Les dades indi­quen que el pes directe de la indústria en l'eco­no­mia cata­lana és d'un 18%, però el seu pes indi­recte és pràcti­ca­ment del 50%. A Cata­lu­nya, la indústria és i serà impres­cin­di­ble per man­te­nir i millo­rar la soci­e­tat del benes­tar, una indústria forta i com­pe­ti­tiva, que neces­sita reno­var-se cada dia.

Cata­lu­nya té una tra­dició indus­trial reco­ne­guda, que ha de man­te­nir, i Tar­ra­gona i el seu entorn són una potència indus­trial de pri­mer ordre, espe­ci­al­ment de la indústria química.

Malau­ra­da­ment, l'escassa dimensió de les empre­ses cata­la­nes, tot i que sor­to­sa­ment algu­nes de les empre­ses del clúster tar­ra­goní són grans, és un llast per a la com­pe­ti­ti­vi­tat. Per pal·liar aquest dèficit, algu­nes indústries han gene­rat uns meca­nis­mes alter­na­tius que per­me­ten esta­blir siner­gies. Es tracta de gene­rar clústers o sis­te­mes con­nec­tats.

He defen­sat rei­te­ra­da­ment que per poder trans­for­mar el país i fer-lo com­pe­ti­tiu, Cata­lu­nya ha d'optar per l'eco­no­mia del conei­xe­ment. Això no és només pro­duir amb menys cost, que ho és, és pro­duir coses amb noves carac­terísti­ques, amb valor afe­git, i arri­bar a més gent a preus asse­qui­bles.

La manera de fer això és optar per la recerca, el desen­vo­lu­pa­ment, la inno­vació i la trans­ferència del conei­xe­ment entre els sec­tors públic i pri­vat. Això no és pos­si­ble sense inte­grar a les empre­ses per­so­nes alta­ment qua­li­fi­ca­des i dis­po­sar de meca­nis­mes que posin en con­tacte els sec­tors pro­duc­tius i els gene­ra­dors de conei­xe­ment.

Hi ha d'haver crei­xe­ment tec­nològic i majors recur­sos a la uni­ver­si­tat i als equips de recerca d'alt nivell, en pro­fit del conei­xe­ment i de l'excel·lència dels seus pro­fes­si­o­nals, que s'han d'acon­se­guir a par­tir dels com­pro­mi­sos públics i també empre­sa­ri­als. Tot això només serà pos­si­ble si hi ha un ampli acord de dife­rents sec­tors, públics i pri­vats.

Clúster indus­trial.

Fa pocs dies a Tar­ra­gona és va crear Chem­Med Tar­ra­gona, un clúster indus­trial, logístic, acadèmic i científic de la química. Segons he lle­git, compta amb un cen­te­nar d'empre­ses de totes mides, un port indus­trial de pri­mer nivell, infra­es­truc­tu­res i ser­veis man­co­mu­nats, cen­tres cap­da­van­ters en recerca i tec­no­lo­gia química i la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili amb el seu Cam­pus d'Excel·lència Inter­na­ci­o­nal Cata­lu­nya Sud i Cen­tres de For­mació Pro­fes­si­o­nal.

Per­so­na­lit­zant, encara que això sem­pre és un risc perquè segur que hi ha un equip, hem de feli­ci­tar Jesús Loma-Osso­rio, pre­si­dent de l'Asso­ci­ació Empre­sa­rial Química de Tar­ra­gona (AEQT), i Josep Andreu, pre­si­dent de Port de Tar­ra­gona, pel seu gran encert. És un fet que sense la ini­ci­a­tiva i l'impuls pri­vat és pràcti­ca­ment impos­si­ble gene­rar riquesa. El sec­tor públic pot des­en­ca­de­nar el procés, però no man­te­nir-lo. En aquest cas, crec que la ini­ci­a­tiva Chem­Med Tar­ra­gona és essen­ci­al­ment pri­vada, tot i que el sis­tema públic està ben pre­sent.

Neces­si­tem, però, una actu­ació més activa del sec­tor públic en defensa de l'eco­no­mia pro­duc­tiva, però enfo­cada a trans­for­mar-la en indústria d'alt valor afe­git. Seria molt injust si digués que el govern no ho intenta, però, al meu parer, alguns d'aquests esforços no estan prou ben enca­mi­nats. Un exem­ple: Cata­lu­nya va fer fa uns anys un Pla Naci­o­nal de Recerca i Inno­vació. Amb els anys pas­sats, tot i que hi ha indi­ca­dors i tau­les, penso que no ha ser­vit per a gaire.

Resul­tats dece­be­dors.

Podem anar mirant dife­rents ini­ci­a­ti­ves d'aquest tipus que s'han anat desen­vo­lu­pant en els dar­rers anys. La suma dels resul­tats és apa­rent­ment dece­be­dora. Les bones acci­ons que es fan que­den ama­ga­des en algun web de difícil accés i els que hi tro­bes són de baixa qua­li­tat i sovint no s'actu­a­lit­zen. El país no mos­tra ade­qua­da­ment el que és i el que fa. Hi ha ini­ci­a­ti­ves diver­ses i poca coor­di­nació. El dar­rer web que ha fet el govern (govern.cat) és fran­ca­ment millor que tot el que s'havia fet abans, i trans­pa­rent, però cal­dria dis­po­sar també d'altres eines vir­tu­als. Poso per exem­ple el por­tal ofi­cial d'Escòcia.

Una altra eina que m'agrada és The Swiss Por­tal for Rese­arch and Inno­va­tion. Suïssa és un país petit, una mica més gran que Cata­lu­nya i amb un nom­bre d'habi­tants molt simi­lar. Suïssa és, des del 2010, líder mun­dial d'inno­vació i ela­bora pro­duc­tes alta­ment sofis­ti­cats. Suïssa és un imant per al talent glo­bal. A Suïssa des­ta­quen l'excel·lència de les seves ins­ti­tu­ci­ons, el dina­misme dels seus mer­cats i la seva capa­ci­tat d'inno­vació, lli­ga­des a unes pràcti­ques de gestió que con­tras­ten amb els aïlla­ci­o­nis­tes. També sap ven­dre's i és un exem­ple de trans­parència.

Cata­lu­nya té a hores d'ara per­so­nes de gran vàlua pre­pa­rant pro­jec­tes i gene­rant idees, però el que no té és un bon pla de comu­ni­cació estratègica. Es veu un cert cofo­isme i man­quen meca­nis­mes que fomen­tin la par­ti­ci­pació. No només són diners i hi ha d'haver ali­ne­a­ment de recur­sos i foment de l'“engres­ca­ment estratègic”.

The Swiss Portal

The Swiss Portal for Research and Innovation dóna una visió general de la ciència i la recerca a Suïssa. Ofereix notícies i esdeveniments científics, així com informació pràctica sobre l'ocupació, el finançament i la vida diària a Suïssa, i indica les adreces de portals de formació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.