Emprenedors

L'eina per compartir oci, també a Europa

Uolala, que posa en contacte persones amb aficions comunes, es consolida a Barcelona i Madrid i mira cap a París, Berlín i Londres

Hi ha moltes persones a l'atur que exploren noves oportunitats amb Uolala

Qui no s'ha trobat mai havent de renunciar a una activitat o un pla que li venia de gust fer perquè la parella, els amics o altres persones properes no comparteixen alguna de les seves aficions? Marta Gimeno i Miquel Clariana havien viscut la situació. A la primera, aficionada a ballar salsa, sovint li costava trobar un company o companya de ball que la volgués acompanyar sempre a les classes. El segon, a qui li agradava assistir a jam sessions de jazz, acostumava a no trobar gaires còmplices entre el seu grup d'amics. I un dia que es va haver de quedar a casa, li va passar pel cap la idea que hi podia haver altres persones que, com ell, els hauria agradat anar a escoltar jazz aquella nit, i que, si haguessin estat connectats d'alguna manera, podrien haver acordat compartir el pla.

Aquesta idea, que va compartir amb la Marta, els va rondar pel cap durant temps. Van anar desenvolupant-la a la seva imaginació, i un dia van veure que no només era possible, sinó que també era viable econòmicament. I, de la mà d'un business angel, es van llançar a la piscina el 2012 amb la creació de Uolala, una plataforma que posa en contacte persones que comparteixen aficions.

Per fases.

Al principi, eren els mateixos fundadors de l'empresa els que organitzaven totes les activitats. "Vam veure que l'oportunitat hi era, que la gent venia i pagava per l'activitat, però que, a aquell ritme, no anàvem a Madrid, a Europa ni enlloc", afirma Gimeno. "El gran canvi va venir quan vam posar un botó a la web que permetia a qualsevol afegir una activitat", afegeix. A partir de llavors, els fundadors de Uolala es van centrar en continuar desenvolupant el projecte des de les seves vessants professionals: relacions públiques i comunicació, ella, i informàtica, ell. I van deixar que els mateixos usuaris s'oferissin a organitzar les activitats.

L'altra passa important, segons Clariana, va ser quan van incorporar la plataforma de pagament on-line. Segons diu, aquesta eina dóna molt sentit al model de negoci de Uolala. Els organitzadors s'asseguren l'assistència perquè la gent paga per avançat i,a la vegada, poden cobrar de manera senzilla a través de la xarxa. Uolala es queda un 11,5% de la transacció en concepte de comissió. Això, en els casos en què els organitzadors són professionals. Si són amateurs i fan activitats gratuïtes, l'empresa no cobra cap comissió. Precisament de les comissions provenen el gruix dels ingressos de Uolala, encara que també en treu una part petita de la publicitat.

Quan fa gairebé dos anys de la posada en marxa de l'empresa, Uolala s'ha consolidat a Barcelona i també a Madrid. A la plataforma es proposen cada mes unes mil activitats en què hi participen aproximadament 3.000 persones. I s'ha arribat als 43.000 usuaris registrats. “Uolala està molt lligat a l'oci de ciutat i funciona millor en les grans urbs. Per això hi ha tanta gent de Barcelona i Madrid que s'hi ha registrat”, comenta Clariana.

De fet, els usuaris solen ser persones que o bé acaben d'arribar a una ciutat nova on no coneixen ningú -o poca gent-, gent que s'ha saturat dels seus amics o bé persones que tenen alguna afició determinada que no comparteixen amb gent propera. La franja d'edat oscil·la entre els 30 i els 50 anys. Pel que fa als organitzadors, hi ha tant aficionats que volen compartir una estona d'oci com professionals o gent que va camí de ser-ho i que fan servir Uolala per donar-se a conèixer. “Hi ha molts microemprenedors a l'atur que van explorant noves vessants de la seva vida professional, de la seva passió o dels seus estudis, i la plataforma és molt receptiva a l'hora d'acceptar-los”, assegura Gimeno, que cita, per exemple, el cas d'una jove arqueòloga madrilenya que va començar a oferir rutes per la ciutat i, a pesar que fins i tot ella en tenia dubtes al principi perquè mai no havia necessitat parlar en públic a la seva feina, se'n va sortir, fa cada vegada més rutes i ja s'ha pogut fer autònoma. O el cas d'un noi de Barcelona molt aficionat a la muntanya i que congrega molta gent cada cop que organitza una excursió. Tant, que es comença a plantejar deixar la seva professió pel que és la seva passió.

Expansió.

Un cop vist el potencial de Uolala gràcies al resultat que està tenint a Barcelona i Madrid, Gimeno i Clariana van pensar fer un pas més i portar Uolala a altres ciutats europees. Després de completar una ronda de finançament amb diversos àngels inversors i l'ICF, han engegat un projecte d'expansió a París, Londres i Berlín. De moment, treballen en el desenvolupament a la capital francesa. Han contractat una persona francesa i coneixedora de París que està dinamitzant la web i buscant proactivament possibles organitzadors d'activitats. Segons Clariana, s'anirà fent el mateix, de manera progressiva, a la resta de ciutats i no es descarta provar sort també a Itàlia. Malgrat tot, comenta que són conscients que a Barcelona i Madrid encara poden créixer. Aquests emprenedors confien en la tendència a l'alça de les empreses d'usos compartits, amb referents com Airbnb o BlaBlaCar, i de la qual cosa Uolala també espera treure'n rèdit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L'eina per compartir oci, també a Europa