Emprenedors

Objectiu: vendre els seients buits dels avions

Dos emprenedors vallesans han creat Wayna, empresa que a través de la seva web posa a la venda seients buits 24 hores abans del vol

Volem que comprar un bitllet barat sigui més fàcil del que ho
era fins ara

Pau Sen­dra, de Bigues i Riells, i Fer­ran Blanché, de Car­de­deu, són dos dels impul­sors d'un pro­jecte d'empresa (start-up) que comer­ci­a­lit­zarà els seients buits dels avi­ons. Segons els dos joves del Vallès Ori­en­tal, cada dia volen prop de 700.000 seients buits per l'espai aeri i això els ha obert un nínxol de negoci que ara volen explo­tar. L'empresa, amb el nom de Wayna Aero SL, va ser esco­llida dins de la soci­e­tat Lan­za­dera -un pro­jecte de Juan Roig, fun­da­dor de Mer­ca­dona, per acce­le­rar la cre­ació d'empre­ses- i va rebre suport econòmic per valor de 200.000 euros, i també suport logístic, com la cessió d'unes ofi­ci­nes a València. La idea de negoci és apro­fi­tar els seients buits de cada vol. D'aquesta manera, a través de la web flywayna.com l'usu­ari podrà com­prar el seient durant les últi­mes 24 hores abans de l'enlai­ra­ment a un preu molt asse­qui­ble, al vol­tant dels 40 euros. Els vols que s'ofe­rei­xen són d'un sol tra­jecte. L'objec­tiu dels empre­ne­dors valle­sans és cap­ti­var tot aquell públic jove que viatgi sense gaire pre­visió. “El secret del preu reduït és que, si no es vengués, aquest seient es per­dria”, explica Pau Sen­dra. Els qua­tre impul­sors de Wayna estan ara en con­ver­ses per­ma­nents amb les prin­ci­pals aerolínies del país per tan­car els con­ve­nis neces­sa­ris per tirar enda­vant el pro­jecte. Un dels punts clau per ofe­rir un preu molt reduït és evi­tar la com­petència directa entre les com­pa­nyies. “Els bus­ca­dors d'ús més gene­ra­lit­zat solen bus­car la com­petència, la com­pa­ració de preus. Nosal­tres bus­quem un mer­cat més col·labo­ra­tiu: com més aerolínies hi hagi, més gros és el pastís”, apunta Sen­dra. En aquesta línia, Wayna no reve­larà al cli­ent la com­pa­nyia amb què volarà (“tot i que totes són de pri­mera línia”, matisa Pau Sen­dra) i mai no s'ofe­rirà el mateix tra­jecte en dues com­pa­nyies dife­rents. Els dos valle­sans van estu­diar junts engi­nye­ria aeronàutica a la seu de Cas­tell­de­fels de la Uni­ver­si­tat Politècnica de Cata­lu­nya i amb el màster que van cur­sar van veure una sor­tida de negoci a aquest pro­jecte. Ara, el pròxim objec­tiu és acon­se­guir que l'abril del 2015 el pro­jecte ja esti­gui ope­ra­tiu i hagi demos­trat un bon volum de ven­des. Aquell mes, Lan­za­dera dei­xarà de donar suport logístic al pro­jecte, i la con­tinuïtat dependrà de loca­lit­zar nous inver­sors. “A l'abril ja hem d'haver sor­tit al mer­cat. Com més haguem venut, més valor tindrà l'empresa i més fàcil serà que entrin inver­sors”, comenta Sen­dra.

la prova pilot, un pas deci­siu.

Un dels moments clau per veri­fi­car la via­bi­li­tat del pro­jecte és la prova pilot, el punt en què el pro­ducte surt al mer­cat per un temps limi­tat i amb una oferta reduïda per com­pro­var l'accep­tació dels cli­ents i els pos­si­bles errors en el sis­tema de com­pra. Wayna posarà en marxa la prova pilot les pròximes set­ma­nes i els dos valle­sans espe­ren que sigui tot un èxit per demos­trar que aquest pro­jecte i aquesta empresa és via­ble i té una demanda impor­tant en el mer­cat. En aquesta línia, el màrque­ting i la publi­ci­tat és molt impor­tant per donar-se a conèixer i els dos empre­ne­dors ja tenen pen­sada alguna acció per a aquesta posada a punt. “Volem anar a aco­mi­a­dar el pri­mer pas­sat­ger Wayna”, apunta Blanché. En certa manera, la intenció de l'empresa és revo­lu­ci­o­nar la manera de viat­jar en avió. “Volem que com­prar un bit­llet barat sigui més fàcil”, explica Sen­dra. “Per acon­se­guir-lo, has de pla­ne­jar el viatge tres mesos abans, però si vols mar­xar aquest cap de set­mana difícil­ment en tro­baràs cap d'econòmic”, afe­geix. Els dos valle­sans volen arri­bar a tenir una gran quan­ti­tat de vols que per­meti a l'usu­ari tor­nar quan ho desitgi. Tot i tenir-ho clar, Sen­dra i Blanché saben que aquests pro­jec­tes poden no tenir èxit, "si és així, tenim pla B, C i D", asse­gura Blanché.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.