Gran angular

L'acord fiscal de Berlín

La darrera setmana d'octubre va celebrar-se a Berlín el setè Fòrum global sobre transparència i intercanvi de informació amb finalitats tributaries, amb participació de representants de 122 països. Un acord final multilateral ha sigut signat per 54 estats i territoris de tot el món (entre ells 18 paradisos fiscals tan significats com 10 territoris i dependències britàniques) que es comprometen a intercanviar de forma automàtica dades financeres dels seus contribuents referides a dipòsits, valors negociables, participacions en fons de inversió, assegurances etcètera, a partir del 2017, en relació als comptes oberts a finals del 2015, la qual no representa, però, encara la fi del secret bancari.

L'acord, que ha sigut liderat per l'OCDE seguint el mandat del G20, intenta combatre el frau fiscal internacional i ha estat impulsat per iniciativa d'Alemanya, Espanya, França, Itàlia i el Regne Unit (G5).

El posicionament de l'OCDE respecte a la fiscalitat internacional ha experimentat en els últims temps un canvi radical, perquè si fa anys l'organització amb seu a París es preocupava de minimitzat la càrrega fiscal d'empreses i persones amb activitats a diferents països pels acords per evitar la doble imposició internacional, en els últims anys es preocupa d'intentar evitar el frau fiscal internacional obligant els països que considera paradisos fiscals a promulgar una normativa que eviti l'evasió fiscal internacional.

Estats Units, Canadà, Xina, Rússia,Brasil o Austràlia o –en un altre nivell- Suïssa, Andorra, Uruguai o Bahames no han signat l'acord, mentre que els membres de la UE, l'Índia, Sud-àfrica, Mèxic, Argentina, Colòmbia, Barbados, Trinitat i Tobago, Curaçao, Maurici, Seychelles, Corea del Sud, set territoris britànics d'ultramar (Anguilla, Montserrat, Bermudes, Gibraltar, Caiman, Turks and Caicos, Illes Verges Britàniques), tres dependències britàniques (Guernsey, Man i Jersey), un territori danès d'ultramar (Groenlàndia) i els tres països de l'Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Noruega i Liechtenstein), sí ho han fet.

Forats negres fiscals.

Això vol dir que al món seguiran existint molts forats fiscals que seguiran sense aplicar les Normes i Reglaments Comuns sobre Informació Tributaria, la qual cosa implica que individus i empreses podran seguir gaudint de tractaments fiscals diferenciats per minimitzar el cost dels tributs que han de satisfer sobre els seus beneficis i rendes. Això només desapareixeria si tot el món arribés a actuar conjuntament per fer desaparèixer els esmentats forats.

Per altra banda l'Acord de Berlín no implica que els països signants s'hagin compromès a avançar cap a l'harmonització fiscal, la qual cosa significa que sense caure en l'evasió fiscal condemnable les empreses i persones podran seguir minimitzant els impostos a pagar manipulant respecte a preus de transferència o domiciliació d'activitats en països amb una fiscalitat mes baixa.

Aquestes pràctiques són una veritable xacra i fa uns mesos les mateixes Nacions Unides i el G20 denunciaven que gràcies a una estratègia adequada les grans empreses multinacionals a penes paguen impostos, mentre que les empreses que només treballen en un sol país estan sotmeses a nivells de fiscalitat que no poden evitar.

És evident que l'Acord de Berlín no és només un acord amb finalitats tributàries per molt que s'hagi dit que ataca el frau fiscal i no encara la preocupació de molts països respecte a l'intercanvi de informació fiscal lligada amb l'interès per la seguretat i la lluita contra les bandes terroristes internacionals o la corrupció, però tot és començar.

La corrupció a Espanya.

En els últims temps, en què Espanya es veu autènticament trasbalsada per molts casos de corrupció tant a l'àmbit estatal com al de diferents comunitats autònomes, l'Acord de Berlín no és. Fa unes setmanes la UE denunciava que totes aquestes pràctiques fiscals opaques podien representar a l'Europa dels 28 més de 120.000 milions d'euros. La Universitat de Las Palmas xifrava el frau espanyol per corrupció en 40.000/50.000 milions. Són xifres poc fiables totes dues perquè tracten d'identificar operacions molts cops en negre, però que sí serveixen per mostrar que el tema de la corrupció fiscal està molt present a la nostra societat actual.

Ara que el llibre de Thomas Piketty El capital al segle XXI així com el recent informe d'Oxfam Intermón han posat de moda la sagnant qüestió de la desigualtat al món tot calculant que les 85 persones més riques del món tenen la mateixa riquesa conjunta que la meitat més pobra de la humanitat, el tema de la desigualtat davant el fisc i les possibilitats que el sistema internacional obre al respecte, és un més del conjunt de qüestions que dóna motius a l'augment de popularitat dels partits polítics d'esquerra i dels grups antisistema que denuncien que la globalització sense control no sempre estimula la justícia econòmica ni fiscal internacional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.