Gran angular

Turbo o reductora per a l'internet

L'interès de les operadores per oferir i cobrar un accés Premium altera el mercat

Facebook, Google o Yahoo s'oposen a les dues velocitats perquè amenaça el seu negoci

En estudi d'Infoadex revela que durant el 2013 El Corte Inglés va gastar 76,8 milions d'euros en campanyes de publicitat, que la Danone va destinar 41,7 milions a promocionar-se i que, a la Nestlé, fer publicitat dels seus productes els va representar una factura de 25,8 milions d'euros. Les grans companyies tenen un potencial econòmic colossal a l'hora d'esbombar el seu atractiu i, ni de bon tros, les petites i mitjanes empreses que comercialitzen productes semblants als de les grans marques tenen capacitat per competir en igualtat de condicions en el terreny de joc multimilionari de la publicitat convencional. En aquest sentit, internet i les noves formes de comunicació han fet equilibrar la balança i allà on no arriben els diners, sovint, hi arriba l'enginy.

Igualtat d'accés, d'ús i de condicions era un apriorisme gravat amb foc en els textos sagrats de la concepció d'internet, però ara els pilars trontollen i, també aquí, es fa evident que hi haurà a qui tocarà pagar peatge mentre d'altres avancen a tota velocitat.

És el que es coneix com a “internet de dues velocitats” i que amenaça a alterar l'escenari actual d'igualtat d'accés a la xarxa. Les operadores telefòniques pressionen per poder donar més i millor servei als seus millors clients (la banca, hòldings, grans multinacionals, etc.) i reclamen la instauració d'uns serveis Premium de subministrament que, evidentment, es facturarien amb un sobrecost respecte del subministrament estàndard.

Els contraris a establir una priorització d'accés (entre els quals hi ha Google, Facebook o Yahoo, empreses que fonamenten el seu negoci en el fet que una gran massa de gent tingui accés lliure i limitat a la xarxa) al·leguen que, amb aquesta segmentació, l'accés a internet s'escanya i la majoria d'usuaris en surten perjudicats.

El diari The New York Times ja avançava en una notícia publicada el 25 de novembre que hi ha una situació paradoxal en el tractament que es dóna a la neutralitat d'internet. Els poders públics dels Estats Units, amb el president al capdavant, advoquen per preservar al màxim possible l'accés igualitari a internet i, en canvi, a Europa les tornes canvien.

Tu a Washington...

El president nord-americà Barack Obama ha intervingut en l'intens debat que des de fa uns mesos hi ha als Estats Units sobre com s'han de regular els serveis d'internet. Obama ha demanat a la Comissió Federal de Comunicacions (FCC) que la nova normativa impedeixi de la manera “més estricta possible” que els proveïdors d'accés a internet puguin oferir descàrregues de continguts més ràpides –serveis Premium— a qui pagui més. Al maig la FCC va proposar una regulació nova que obria la porta a la possible existència d'un internet de dues velocitats, però de moment no avança.

...I jo a Brussel·les.

Per la seva part, el Parlament Europeu i la Comissió Europea estan centrats a analitzar si cal desenvolupar-hi un nou marc normatiu i l'European Digital Rights (Edri), una associació de defensa dels drets dels usuaris que té base a Brussel·les, ja ha advertit que l'últim informe fet pel consell d'Europa sobre la neutralitat a la xarxa és “inútil i poc clar”.

Angela Merkel sí que va ser més clara fa uns dies a Berlín, en un congrés que aplegava algunes de les principals companyies tecnològiques, quan va dir que, si bé és necessari garantir un accés lliure i de qualitat a internet, hi ha “serveis crítics” que és necessari protegir i prioritzar.

Les operadores insisteixen a assegurar que el 2025 hi haurà més de 8.000 milions d'internautes i que les infraestructures per ampliar l'espectre no naixeran soles. Calen inversions, diuen, i finançament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.