Opinió

Una oportunitat per a la mediació

Com en tantes altres àrees del dret privat, Catalunya ha estat pionera a reconèixer legalment la mediació com un instrument idoni per a la resolució de conflictes, inicialment com una mediació restringida a l'àmbit de família, per ampliar-se després el seu abast a l'àmbit del dret civil i mercantil. Així, la primera llei de mediació a l'Estat espanyol va ser la llei 1/2001 de mediació familiar de Catalunya, posteriorment derogada per la llei 15/2009 de mediació en l'àmbit del dret privat.

Malgrat que la mediació encara és una eina desconeguda per a molts particulars i empreses, podríem dir que gairebé tots els operadors jurídics reconeixen la mediació com un mètode útil i potser més recomanable que la via judicial per a la resolució de determinades disputes. En efecte, la mediació gaudeix de molts beneficis que mai no trobaríem en un jutjat: es tracta d'un procés molt més econòmic que el procediment judicial, molt més ràpid, les parts mantenen el control sobre el conflicte, s'eliminen incerteses i es limiten els riscos i, a més, pot donar solucions a la disputa molt més creatives que les que obtindríem en una sentència judicial o inclús en un arbitratge.

Tot i aquest consens envers els beneficis de la mediació, les dades de les mediacions dutes a terme a Catalunya mostren una gran paradoxa. Segons estadístiques del Centre de Mediació en Dret Privat adscrit al Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, només l'any 2013 es van iniciar 3.000 mediacions a Catalunya mentre que es van iniciar 262.000 expedients judicials en matèria civil i mercantil.

En qualsevol cas, hem de ser optimistes i podem augurar un canvi de tendència envers la mediació. Bona mostra són la multitud d'actes de promoció i foment de la mediació que s'estan produint recentment, com el I Congrés de la Mediació organitzat per el Col·legi d'Advocats de Barcelona o la subscripció d'un pla nacional de mediació per part del Departament de Justícia de la Generalitat. Tant la demanda de particulars i empreses com la prestació de serveis legals estan canviant cap a una cultura de gestió dels riscos i d'eliminació de conflictes i, en aquest nou escenari, la mediació resultarà una eina fonamental.

Article escrit conjuntament amb Ignacio Ripol, soci de contenciós i arbitratge



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.