Opinió

editorial

Fer surf en el tsunami de dades

Aprofitar el ‘big data' no és una qüestió de moda, és un tema d'eficiència empresarial i de millora de la competitivitat

Imbuïts de tot l'esperit festiu i de la teatralitat gòtica inherents a Halloween -del qual resulta tan difícil escapar aquests dies, ens agradi o no- se'ns acut que les empreses no surten d'un ensurt quan ja els en ve a sobre un altre. El big data és el nou malson de la pime catalana, allò que preocupa sense saber ben bé per què i allò que desperta les nostres pors més amagades. Pronunciar aquestes dues paraules és com invocar l'home del sac o el mateix Freddy Krueger. Però com es fa amb totes les fòbies, per tractar-les el millor és saber en què consisteixen i com ens afecten realment.

D'entrada i per posar una mica de tranquil·litat, el big data no és res de nou. Totes les empreses ja fa anys que aprofiten la informació que està al seu abast sobre els seus clients i la seva competència per prendre decisions. Per explicar el que fa diferent el nou context alguns analistes recorren a les tres v: el volum (les dades a analitzar són moltíssimes més), la varietat (perquè són de naturalesa i format molt dispars i desestructurades) i la velocitat (vertiginosa). Altres hi afegeixen una quarta v, de valor, perquè les noves dades parlen de coses que són noves i molt rellevants.

Per a les empreses que han dut a terme l'anomenada transició digital (que tenen web, fan comerç electrònic, que participen del diàleg que té lloc a les xarxes socials, que duen a terme polítiques de posicionament en cercadors...) el pas que va a aprofitar les dades que els arriben és natural. Resulta més difícil d'explicar quan les empreses encara estan d'esquenes al món digital. Davant tot canvi, una reacció molt humana i comprensible és ignorar el que està passant i continuar com si no tingués a veure amb nosaltres. Malauradament els riscos d'aquesta actitud són molt elevats. Una de les característiques de l'entorn digital és que a internet no hi ha fronteres i en algun lloc del món, algú amb més competències digitals que nosaltres se'ns menjarà el mercat.

Aprofitar el big data no és una qüestió de moda, és un tema d'eficiència empresarial i de millora de la competitivitat. Aprofitar el big data no significa atipar-se d'informació sense cap control, sinó conèixer què ens cal saber per millorar el nostre producte o arribar millor al nostre consumidor, ser molt selectiu, analitzar molt bé les dades i actuar amb intel·ligència. Bona castanyada!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.