Empreses

Il·luminar els mercats globals

L'empresa familiar G-ligths, fabricant d'il·luminació decorativa, exporta el 95% de la seva producció

La capacitat de resposta ha estat un dels punts forts de l'empresa

L'empresa fami­liar G-ligths, actu­al­ment una de les més vete­ra­nes del sec­tor de la il·lumi­nació deco­ra­tiva, afronta els anys a venir amb la vocació expor­ta­dora que ha estat la clau del negoci durant els dar­rers cin­quanta anys, en què el 95% de les ven­des s'han rea­lit­zat més enllà de les nos­tres fron­te­res.

El per­fil expor­ta­dor de l'empresa, com recorda Josep Gil, direc­tor gene­ral i segona gene­ració de l'empresa -la ter­cera ja hi és al coman­da­ment- es per­fila a la pri­mera mei­tat dels anys sei­xanta quan l'empresa, una fone­ria d'emmot­lla­ment en con­qui­lla que feia mot­lles per a tots els fabri­cants de llums i por­tes d'Espa­nya, és des­co­berta pels nord-ame­ri­cans. “Quan, a la cerca de proveïdors més econòmics, ens des­co­brei­xen els nord-ame­ri­cans, ens recon­ver­tim a fabri­cants d'il·lumi­nació deco­ra­tiva, rea­lit­zant tot el procés des del 1965 per treure al mer­cat llums, aplics, peus de saló, il·lumi­na­qua­dres, pen­jants o pla­fons, entre altres.” El vin­cle amb el mer­cats dels EUA es va man­te­nir sòlid fins a l'any 1993, quan el mer­cat can­via. Durant aquells anys, G-ligths va man­te­nir com a filo­so­fia “man­te­nir l'exclu­si­vi­tat de dis­seny amb cada cli­ent, la peça que fèiem per a un no la vendríem als altres, i això ens va pro­te­gir de la com­petència xinesa”, Als noranta, els desig­nis de la glo­ba­lit­zació reo­ri­en­ten el mer­cat de G-ligths cap a altres geo­gra­fies, com el Regne Unit, Rússia, els països nòrdics o les monar­quies del golf Pèrsic, tres mer­cats des­ta­ca­bles entre la setan­tena de països en què la firma ha dei­xat petja, amb una incidència espe­cial al sec­tor de l'hos­ta­le­ria, que gai­rebé s'endú totes les coman­des, tot i que l'empresa manté altres nínxols de mer­cat, com ara el d'il·lumi­nació de bany, amb un mer­cat fet a Ale­ma­nya, el de res­tau­ració o el de cre­uers -la com­pa­nyia ha il·lumi­nat el Queen Eli­za­beth II. Així, G-ligths és res­pon­sa­ble de la il·lumi­nació de l'hotel Mar­riot del Caire (Egipte); hotel Renais­sance de Los Ange­les (EUA); hotel Shan­gri-la de Sin­ga­pur; l'hotel Hil­ton a Edim­burg (Escòcia); el Casino Con­rad Jupi­ter de Mel­bourne o l'hotel Hil­ton de la Meca (Aràbia Sau­dita), exem­ples que con­fi­gu­ren una petita mos­tra de la sin­gla­dura inter­na­ci­o­nal de l'empresa de l'Hos­pi­ta­let, que abasta els cinc con­ti­nents.

El fac­tor Xina.

L'ober­tura de mires cap a tot el mer­cat glo­bal, molt con­di­ci­o­nada per la com­petència del pro­ducte xinès, també va supo­sar que l'empresa optés per fer també esto­catge i exer­cir de dis­tribuïdor. D'aquesta manera, “ara tenim dues línies: esto­catge del catàleg i fabri­car a mida per a mar­ques blan­ques.” Cal dir, però, com remarca Josep Gil, que la situ­ació sem­bla estar fent un gir de 360 graus: “D'una banda, hi ha indi­cis que indi­quen que grans mer­cats com els EUA ara mos­tren més pre­ferència pel pro­ducte euro­peu, de més qua­li­tat, en detri­ment del xinès, i de l'altra, Xina comença a tenir un mer­cat inte­rior prou gran per què de les seves empre­ses ja no s'engres­quin tant a expor­tar.”

També, ate­ses les dures con­di­ci­ons de com­petència que hi ha al mer­cat, l'empresa ara juga la carta de ser ben a prop de la presa de deci­si­ons dels seus cli­ents i és en aquest sen­tit que té des­ta­cat un comer­cial a Palma de Mallorca, amb la missió específica de pre­sen­tar l'oferta de G-ligths als equips rec­tors de les prin­ci­pals cade­nes hote­le­res, que des de Palma pre­nen deci­si­ons per als seus esta­bli­ments d'arreu del món.​En un altre mer­cat estratègic, Qatar, l'empresa de l'Hos­pi­ta­let dis­posa d'un dis­tribuïdor català que està a l'aguait de les opor­tu­ni­tats de negoci que es puguin pre­sen­tar.

Filar.

“Tot són con­ne­xi­ons”, diu sen­tenciós Josep Gil. La tera­nyina que ha anat tei­xint G-ligths per tot el món és un exem­ple de com apro­fi­tar el boca a ore­lla i saber acom­pa­nyar el cli­ent on cal­gui: “Cli­ents nos­tres de Qatar que fan hotels a les repúbli­ques islàmiques exsoviètiques recor­ren a nosal­tres, com un de Sud-àfrica que té pro­jecte a les illes Seyc­he­lles.”

La capa­ci­tat de res­posta en temps rècord a tota mena d'encàrrecs, també és un dels pun­tals sobre els quals des­cansa el pres­tigi de G-ligths. La com­pa­nyia, amb 5.000 mot­lles de fone­ria i 2.000 de vidre, és capaç de fer repro­duc­ci­ons d'art déco, per exem­ple, i poder ser­vir al cli­ent en qua­tre set­ma­nes, gràcies a la potència del seu estoc. Quan es tracta de fer un nou dis­seny, G-ligths tre­ba­lla amb una xarxa de dis­se­nya­dors externs per poder ser­vir amb cele­ri­tat. Com diu Josep Gil, “cal tenir en compte que en el pro­jecte d'un hotel, per exem­ple, la decisió sobre el tipus d'il·lumi­nació és la dar­rera que es pren i això ens obliga els proveïdors a tenir capa­ci­tat de reacció”. La firma també tre­ba­lla amb pre­a­ca­bats, per poder apli­car colo­ra­ci­ons defi­ni­ti­ves en molt pocs dies.

Una capa­ci­tat de reacció, de ser­vei al cap­da­vall, que es con­creta en fide­li­tat del cli­ent, molt impor­tant per a la soli­desa de G-ligths al llarg de tots aquests anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Il·luminar els mercats globals

Publicat a