Il·luminar els mercats globals
L'empresa familiar G-ligths, fabricant d'il·luminació decorativa, exporta el 95% de la seva producció
L'empresa familiar G-ligths, actualment una de les més veteranes del sector de la il·luminació decorativa, afronta els anys a venir amb la vocació exportadora que ha estat la clau del negoci durant els darrers cinquanta anys, en què el 95% de les vendes s'han realitzat més enllà de les nostres fronteres.
El perfil exportador de l'empresa, com recorda Josep Gil, director general i segona generació de l'empresa -la tercera ja hi és al comandament- es perfila a la primera meitat dels anys seixanta quan l'empresa, una foneria d'emmotllament en conquilla que feia motlles per a tots els fabricants de llums i portes d'Espanya, és descoberta pels nord-americans. “Quan, a la cerca de proveïdors més econòmics, ens descobreixen els nord-americans, ens reconvertim a fabricants d'il·luminació decorativa, realitzant tot el procés des del 1965 per treure al mercat llums, aplics, peus de saló, il·luminaquadres, penjants o plafons, entre altres.” El vincle amb el mercats dels EUA es va mantenir sòlid fins a l'any 1993, quan el mercat canvia. Durant aquells anys, G-ligths va mantenir com a filosofia “mantenir l'exclusivitat de disseny amb cada client, la peça que fèiem per a un no la vendríem als altres, i això ens va protegir de la competència xinesa”, Als noranta, els designis de la globalització reorienten el mercat de G-ligths cap a altres geografies, com el Regne Unit, Rússia, els països nòrdics o les monarquies del golf Pèrsic, tres mercats destacables entre la setantena de països en què la firma ha deixat petja, amb una incidència especial al sector de l'hostaleria, que gairebé s'endú totes les comandes, tot i que l'empresa manté altres nínxols de mercat, com ara el d'il·luminació de bany, amb un mercat fet a Alemanya, el de restauració o el de creuers -la companyia ha il·luminat el Queen Elizabeth II. Així, G-ligths és responsable de la il·luminació de l'hotel Marriot del Caire (Egipte); hotel Renaissance de Los Angeles (EUA); hotel Shangri-la de Singapur; l'hotel Hilton a Edimburg (Escòcia); el Casino Conrad Jupiter de Melbourne o l'hotel Hilton de la Meca (Aràbia Saudita), exemples que configuren una petita mostra de la singladura internacional de l'empresa de l'Hospitalet, que abasta els cinc continents.
El factor Xina.
També, ateses les dures condicions de competència que hi ha al mercat, l'empresa ara juga la carta de ser ben a prop de la presa de decisions dels seus clients i és en aquest sentit que té destacat un comercial a Palma de Mallorca, amb la missió específica de presentar l'oferta de G-ligths als equips rectors de les principals cadenes hoteleres, que des de Palma prenen decisions per als seus establiments d'arreu del món.En un altre mercat estratègic, Qatar, l'empresa de l'Hospitalet disposa d'un distribuïdor català que està a l'aguait de les oportunitats de negoci que es puguin presentar.
Filar.
La capacitat de resposta en temps rècord a tota mena d'encàrrecs, també és un dels puntals sobre els quals descansa el prestigi de G-ligths. La companyia, amb 5.000 motlles de foneria i 2.000 de vidre, és capaç de fer reproduccions d'art déco, per exemple, i poder servir al client en quatre setmanes, gràcies a la potència del seu estoc. Quan es tracta de fer un nou disseny, G-ligths treballa amb una xarxa de dissenyadors externs per poder servir amb celeritat. Com diu Josep Gil, “cal tenir en compte que en el projecte d'un hotel, per exemple, la decisió sobre el tipus d'il·luminació és la darrera que es pren i això ens obliga els proveïdors a tenir capacitat de reacció”. La firma també treballa amb preacabats, per poder aplicar coloracions definitives en molt pocs dies.
Una capacitat de reacció, de servei al capdavall, que es concreta en fidelitat del client, molt important per a la solidesa de G-ligths al llarg de tots aquests anys.