Opinió

Disseny i tecnologia: el secret de Silicon Valley

De les 25 start-ups dels dels Estats Units que han rebut més capital d'inversió des de 2013, el 20% tenen dissenyadors com a cofundadors

“El disseny és un factor crític per a qualsevol nova aventura tecnològica.” Així ho afirma John Maeda, investigador al Media Lab del MIT, design partner de Kleiner Perkins Caufield Byers i una de les 75 persones més influents del segle XXI segons la revista Esquire.

Maeda és l'autor del DesignInTech report, un informe presentat a la Barcelona Design Week 2015 en què es reivindica la importància del binomi disseny & tecnologia com a factor clau per a l'èxit d'algunes de les empreses més rellevants del moment. Aquest informe ve a dir que, fins ara, la solució als problemes tecnològics passava per una major inversió en tecnologia, mentre que actualment les empreses tecnològiques veuen el valor que aporta el disseny en l'experiència de l'usuari.

Un bon exemple el trobem a Silicon Valley, on moltes empreses han fet un gir estratègic cap al disseny, incorporant dissenyadors a les seves plantilles i reconeixent l'èxit de les start-ups creatives amb resultats econòmics espectaculars, fins al punt que moltes són comprades per gegants tecnològics com Google o Facebook. De les 25 start-ups dels EUA que han rebut més capital d'inversió des de 2013, el 20% tenen dissenyadors entre els cofundadors, entre elles Pinterest, Airbnb, Fab.com, Flipboard, Vice-Media o Path. Sens dubte, Silicon Valley està fent una aposta decidida pel disseny.

Posant el focus a casa nostra, cal dir que disposem d'un sector disseny reconegut internacionalment i que en els darrers anys Catalunya s'ha posicionant en l'àmbit tecnològic, tant per la inversió de les empreses com per la capitalitat del Mobile que ostenta Barcelona. Tot i això, disseny i tecnologia han viscut sempre separats. La bona notícia és que disposem dels actius per avançar en la bona direcció i tenim exemples que ho demostren.

Des de BCD fa temps que treballem per impulsar l'aplicació del disseny com a factor estratègic i facilitador del procés d'innovació en les empreses, i el fet de veure el que succeeix a Silicon Valley reforça la nostra posició. Un dels projectes que sumen en aquest sentit és el Centre d'Integració de Valor, una iniciativa que impulsem conjuntament amb ACCIÓ per contribuir que les empreses afrontin els actuals reptes d'innovació per transformant-los en valor econòmic i social.

Aquest tipus d'iniciatives i, sobretot, la tendència actual, ens fa ser optimistes. Cada vegada més empreses s'adonen del paper que juga el disseny a l'hora d'integrar utilitats funcionals, emocionals i socials en productes i serveis per donar resposta a les noves experiències que desitgen els usuaris. Deixant de banda les grans corporacions que fa temps que aposten pel disseny –i centrant-nos en les pimes, base del nostre teixit empresarial- Catalunya disposa de diversos casos d'èxit protagonitzats per start-ups que integren de forma estratègica el binomi format per la tecnologia i el disseny, com Notegraphy, Typeform o Viuing, que recentment han aconseguit importants rondes de finançament. Aquests i altres són l'exemple a seguir per les nombroses empreses emergents que neixen al país i que aspiren a fer el salt al mercat global.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.